/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
40 GB HD I ÆLDRE PC MULIGT??????????
Fra : h_bmv
Vist : 341 gange
120 point
Dato : 03-11-04 20:29

Hej, vi har med succes bygget en pc med dele af meget forskellig alder til en kammerat. Styresystemet… ehrm, ja det er altså Win Me.
MEN nu har han(altså kammeraten) fået fat i en brugt 40 gb Quantum harddisk, som styresystemet kun fint kan finde og bruge (i modsætning til BIOS!) HVIS altså den får lov at sidde alene på IDE kablet, men det går jo ikke. (er der ikke noget med at ældre pc’er maksimalt kan bruge harddiske på 28 GB???)

PC’en har hele tiden kørt med 3 hd’er i. –NO PROBLEMOS. IDE kablerne er udnyttet således:

Primær IDE har en 2 GB Kaviar hd med styresystemet på, og den kører naturligvis master. Og så havde den en lånt 3GB Quantum som slave til ekstra plads, den er siden hen blevet skiftet ud med en 17 GB seagate. –NO PROBLEMOS, Bios’en fandt osse fint seagaten.

Sekundær IDE har cd-rom drevet som master, og så var det førhen endnu en lånt 3 gb Quantum hd som slave til yderligere ekstra plads(-NO PROBLEMOS.), som vi nu gerne skulle have udskiftet med denne 40 gb Quantum hd, hvis vi altså kan snyde systemet til at køre med den????????

Jeg mener at have hørt engang, at man kan få et program som kan få ældre pc’er til at køre med nyere store harddiske??? Er jeg helt galt på den, er det en and??? Hvis det IKKE er en and, hvad i alverden er det så for et program vi skal søge efter??

Det ville vel ikke hjælpe noget som helst blot partitionere drevet om til flere mindre drev eller hvad??

Ville pc’en kunne finde ud at bruge de 40 gb uden problemer hvis de blev eksterne, altså montere hd’en i sådan en box??

Ja, jo jeg ved godt at nu sidder derude og tænker at 2 gb’en, nu er blevet heeelt overflødig med alt det plads, men det hjælper vel ikke på problemet at re-installere hele systemet på en af de store hd’er. Hø? Eller hvad?

Ja, jeg kunne jo fint eksperimentere mig hele vejen gennem disse muligheder, det vil bare tage sååå lang tid, blod, sved og tårer, så det ville jo være fint hvis der i stedet sad en derude derude som kunne opdatere min tekniske viden på området.

Vh.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 03-11-04 20:37
Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 130 point
Dato : 03-11-04 20:44

Noget du kan bruge til at styre HD med er programmet Partition Magic. Ca. 600 kr.
Du kan også styre dine HD med denne diskette.
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe (gratis)
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten.

Men jeg vil fraråde at lade HD være slave på samme kabel som CD-rom

Med et pci kort ca. 100 kr. kan man køre USB 2 og nu kan eksterne HD sagtens tilsluttes og i USB box skal HD altid være sat som master.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 03-11-04 21:01

Halløjsovs! det kunne ligne løsningen, men jeg får nok først pc'en at se om et par dage igen, så først der kan jeg afprøve om det er løsningen. Men altså vi kunne godt få lov at se og bruge drevet når bare det sad alene på IDE kablet, selvom Bios godt nok slet ikke kunne klare det?? Bios "fryser" under "IDE hdd auto detection", når den kommer til 40 gb'en.

I starten dengang da vi satte 17 gb seagate hd'en i , snød vi den, vi lod den tro at det stadig var 3 gb'en som stadig sad i. Men da vi fik problemer med 40 gb'en røg vi blandt andet naturligvis ind i bios for at se om det kunne løse problemet så vi osse kunne se og bruge cd'rom drevet inde i windows, men det hjalp som tidligere skrevet ikke på 40 gb'en men bios opdagede fint 17 gb'en.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 03-11-04 21:07

hej tak emesen, hd box ja, men vil den ældre pc så kunne bruge de 40 gb? Og mht. til slave og master kunne det så komme til at virke lige så fint hvis hd'en blev master i stedet for?(og pc'en i forvejen kunne bruge hd'en!)
Vh.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-11-04 21:09

Det er jo muligt den stopper ved 38 gb
Men del den op i partitioner med disketten.
PS. vær lidt forsigtig med brugen af disketten.............den kan også slette dine HD.
Det er kun HD med styresystem C: der bør være aktiv (boot yes)

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 03-11-04 21:12

Hej h_bmw

Du kan bruge Ghost til at flytte dit operativsystem fra HD1 til 40GB disken uden problemos. Derefter kan du lade den HD sidde alene på kablet, og nyde dine 40GB plads, og så tage din 17GB + CD-ROM på sekundær IDE kanalen.

Alternativt er at se om Motherboardets fabrikant har en BIOS update på deres hjemmeside, fordi du så ganske rigtigt skriver - ældre maskiner kan ikke se store harddiske. 10 GB kan se op til 20 GB, 20 GB kan se op til 60 GB, 60 GB kan se op til 120 GB, og 120 GB kan se alt. MEN det kræver at BIOS kan finde ud af antal hoveder/cylindre på harddisken for at placere det rigtigt.

3. alternativ er at finde en program som Connor lancerede i 1998 kaldet EZ-drive, netop fordi gamle motherboards ikke kunne se deres 12 GB harddisk.

Tricket er at Windows - inkl. IO.SYS og andre skjulte DOS filer skal kopieres over fra drev 1 til din 40GB harddisk - DET MÅ IKKE INSTALLERES, da installationen smadrer EZ-drive og dermed drevets indstillinger.

Har selv lavet tricket med en Win98 maskine i tidernes morgen og den kører stadig med en 40GB disk.

Hcis det går helt galt kan jeg sende dig programmet (fylder en diskette) - mail mig på: larsf@post.tele.dk, så zipper jeg.

Lars

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-11-04 21:14

På hvert IDE kabel hvor der sidder en eller to HD skal den ene være Master.
Køres der med cabel select CS er den HD som sidder længst væk som regel master.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 03-11-04 21:23

HÅRH ØJ manner det går hurtigt det her, sikke gode svar der kommer , osse tak til Lars, jeg må lige meddele en gang til at jeg først får mulighed får at prøve tingene efter om et døgn eller to....

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 03-11-04 21:27

Hej h_bmw

Glemte lige at sætte på at Western Digital og Conner/Quantum i de gamle udgaver af harddiske IKKE må sidde på samme streg, da de ikke BIOS mæssigt vil samarbejde overhovedet uanset om du master/slave jumper skidtet

Det kunne muligvis være endnu en problem kilde til at du ikke kan se 40GB svedsken' med mindre den sidder alene =`

Lars

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 03-11-04 21:36

yes lars, tak ski' gåt

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 03-11-04 21:46

Jeg har haft et lignende problem - og løste det altså ved at købe en ekstra harddiskcontroller til ca. 500.-.

Jeg har så en 8 gb disk til at starte op på, og her ved starten at styresystemet, winXPpro, indlæses så også driveren til den ekstra controller - den indarbejdes i 'ntloader'.

Det der måske kan være interessnat for dig, er at winXP godt kunne se min nye disk på 60 gb, jeg satte den bare til 'ikke installeret' i bios, ellers gik maskinen død under 'autodetect', som du også har oplevet, men den kørte kun med 2-3 mb/s - efter den kom på en ny controller kører den med ca. 30 mb/s - jeg mener prisen er faldet til omkring det halve.

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 04-11-04 22:49

Hej alle!
¨
¨Min kammerat er lige blevet forhindret i at svare tilbage i et par dage men vender selvfølgelig tilbage til tråden da det er vigtigt for ham. Så han har ikke stoppet noget endnu......

Han vender snart tilbage til tråden....

På min kammerats vegne tak til alle..

Hilsen mogens

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-11-04 07:35

Haløjsa
Du skal have et program fra Quantum, der i baggrunden snyder den "gamle" BIOS. Jeg har selv haft en gammel 486 (HO HO) i den kunne Bios' / controler kun klare diske op til ca1,2 GB. Jeg hendtede så et program som i baggrunden snyder Bios'n ved at dele HD' op i mindre partitioner, uden at man iøvrigt kan se det i f.eks. stifinder, her ses den stadig kun som en disk. Det er desværre så længe siden, at jeg hverken har komputeren eller programmet mere. Jeg kan blot huske at der skulle laves specielle nøddisketter, i det tilfælde at maskinen skulle gå ned. Prøv evt. at kigge lidt rundt på Quantums hjemmeside, jeg står og skal ud af døren, så jeg kan ikke lige give dig linket.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 05-11-04 13:26

tak sferling og Brassovitski, vi regner med at få det prøvet igennem i løbet af weekenden Vh.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-11-04 22:01

Hej igen
Jeg er lige kommet i tanker om at programmet hedder noget i stil med diskmanager, det hedder det i hvert fald til en IBM-HD.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 07-11-04 13:32

hej folk derude, er lige begyndt at bore lidt i problemet, er lige ved nærmere øjesyn kørt sur i 40 gb quantum'ens jumpere, der er kun en jumper , og 4 muligheder. de gamle 3 gb quantum jeg har , de har osse 4 muligheder , pk skal være jumpet på disse, så fungerer de 3 andre muligheder normalt med master, slave og cs. og mærkningen på 40 gb'en er ikke særlig oplysende.

Har osse været ved at installere ghost 2003 på min egen nyere maskine, for at se hvad det går ud på. har kikket tutorial igennem, så vidt jeg kan se, hvis jeg vil tage en fuldstændig kopi af c drevet, så kan det kun foregå ved at flytte det over på en identisk maskine? de andre muligheder handler kun om at tage et "image", altså et billede af systemet, det er vel ikke det samme som en kopi??? jeg kan vel ikke bare smide et image over på et tomt drev i maskinen og lave drevet om til master??

vh,

PS fantastiske svar i har givet, man kan se at det er noget i selv har prøvet, så jeg er selv begyndt at tro på at dette lille projekt nok skal lykkedes igen

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 07-11-04 13:45

-og er det ikke ligemeget hvilket program jeg bruger til at partitionere disken med? kan jeg ikke bare sætte den til master alene i maskinen og starte den op med fdisk og partitionere med den? og så bare lave om til hvad jeg nu vil have bagefter, det er sådan jeg har gjort med de mindre diske som ingen problemer giver(ups, de er godt nok osse kun lavet i en størst mulig partition hver)

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 07-11-04 14:36

prøv at kikke på Maxtor `s hjemmeside maxtor.com der ville jeg tro at du kan finde noget rellevant. Også et program til at lave en bootdisk der kan sætte din harddisk op til at køre med et ældre bundkort. Hvis altså ikke du har opdateret bios så den kan finde den store harddisk.
Det har jeg gjort.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 07-11-04 15:20

Hov nu virker den bare??? på sekundær IDE som master cd rom(faktisk fra i går af en DVD brænder) som slave???? havde forsøgt denne konfiguration inden jeg startede tråden her!? va dæ(BIIP!)n??? kan både se og bruge cd rom og hd nu??? nogen som har en fornuftig forklaring på denne ustabilitet udover at det ar noget gammelt . . . . ??
Vh.

PS fik jeg nævnt at at mærket på pc'en er Scrapfucker?? Forklares med disse specs: 256 ram, 210 mhz Intel(ho ho), 3 hd'er den ene som i ved 40 gb og nu osse DVD brænder NEC 3500A som er det eneste der ikke er skaffet brugt.

Håber der kommer svar på mine spørgsmål omkring GHOST, så jeg kan få flyttet C: over på en af de nyere HD'er som nok arbejder lidt hurtigere og bedre end den gamle 2 gb'er.
Vh............

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 07-11-04 15:33

- OG vodoo grafik fostærker kort.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-11-04 15:45
Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-11-04 15:47

Hej igen!
Jeg observerede at linket ikke blev sat korrekt ind jeg prøver igen. Lykkes det ikke så kopier det over i din browser.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-11-04 15:48
Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-11-04 15:59

Hej igen
Linket virker ikke!
Her er så en anden mulighed.
www.maxtor.com--->klik på knappen "Worldwide Support"--->vælg "Software Downloads" i menuen til venstre--->klik på pilen i andet felt fra oven under "ATA Hard Drives"---> vælg nederst på listen "Maxtor Big Drive Enabler". De skriver godt nok at programmet skal bruges til diske over 137 GB, men prøv alligevel.
Prøv evt. at downloade "Powermax" diagnosticeringsværktøjet, det kan du gøre via det øverste felt under "ATA Hard Drives".

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 07-11-04 17:01

tak

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 07-11-04 22:10

Hej folk derude, er lige begyndt at bore lidt i problemet, er lige ved nærmere øjesyn kørt sur i 40 gb quantum'ens jumpere, der er kun en jumper , og 4 muligheder. de gamle 3 gb quantum jeg har , de har osse 4 muligheder , pk skal være jumpet på disse, så fungerer de 3 andre muligheder normalt med master, slave og cs. og mærkningen på 40 gb'en er ikke særlig oplysende.

-og er det ikke ligemeget hvilket program jeg bruger til at partitionere disken med? kan jeg ikke bare sætte den til master alene i maskinen og starte den op med fdisk og partitionere med den? og så bare lave om til hvad jeg nu vil have bagefter, det er sådan jeg har gjort med de mindre diske som ingen problemer giver(ups, de er godt nok osse kun lavet i en størst mulig partition hver)

Har osse været ved at installere ghost 2003 på min egen nyere maskine, for at se hvad det går ud på. har kikket tutorial igennem, så vidt jeg kan se, hvis jeg vil tage en fuldstændig kopi af c drevet, så kan det kun foregå ved at flytte det over på en identisk maskine? de andre muligheder handler kun om at tage et "image", altså et billede af systemet, det er vel ikke det samme som en kopi??? jeg kan vel ikke bare smide et image over på et tomt drev i maskinen og lave drevet om til master??

vh,

PS fantastiske svar i har givet, man kan se at det er noget i selv har prøvet, så jeg er selv begyndt at tro på at dette lille projekt nok skal lykkedes igen

Hov nu virker den bare??? på sekundær IDE som master cd rom(faktisk fra i går af en DVD brænder) som slave???? havde forsøgt denne konfiguration inden jeg startede tråden her!? va dæ(BIIP!)n??? kan både se og bruge cd rom og hd nu??? nogen som har en fornuftig forklaring på denne ustabilitet udover at det ar noget gammelt . . . . ??
Vh.

PS fik jeg nævnt at at mærket på pc'en er Scrapfucker?? Forklares med disse specs: 256 ram, 210 mhz Intel(ho ho), 3 hd'er den ene som i ved 40 gb og nu osse DVD brænder NEC 3500A som er det eneste der ikke er skaffet brugt.

Håber der kommer svar på mine spørgsmål omkring GHOST, så jeg kan få flyttet C: over på en af de nyere HD'er som nok arbejder lidt hurtigere og bedre end den gamle 2 gb'er.

Vh.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 08-11-04 16:54

Alle svarene i tråden her fortjener point, men der er som jeg har forstået det kun mulighed for at give dem til én af forslags-stillerne?

Disken Fungerer nu , jeg havde ikke jumpet den korrekt, havde misforstået Quntums jumperpins som beskrevet sidst i tråden.

Emesen og Larsfrohn fortjener især 100 point hver, især larsfrohn for rigtig god teknisk info, men det var egentlig emesen som ramte plet i forhold til problemet med hans info om at hd'en altid være master når den sidder som ekstra plads sammen med en cdrom'en på det sekundære IDE kabel... Så det bliver emesen for at ramme plet.

Vh.

Godkendelse af svar
Fra : h_bmv

Dato : 08-11-04 16:59

Tak for svaret emesen.
Alle svarene i tråden her fortjener point, men der er som jeg har forstået det kun mulighed for at give dem til én af forslags-stillerne?

Disken Fungerer nu , jeg havde ikke jumpet den korrekt, havde misforstået Quntums jumperpins som beskrevet sidst i tråden.

Emesen og Larsfrohn fortjener især 100 point hver, især larsfrohn for rigtig god teknisk info, men det var egentlig emesen som ramte plet i forhold til problemet med hans info om at hd'en altid være master når den sidder som ekstra plads sammen med en cdrom'en på det sekundære IDE kabel... Så det bliver emesen for at ramme plet.

Vh.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 08-11-04 20:31

Læser, som du nok har set er der et "ikke" for meget i min slut-kommentar her over....