/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Børn og sorg
Fra : jspi
Vist : 903 gange
250 point
Dato : 03-11-04 18:08

Min veninde er ved at tage pædagoguddannelsen og vil skrive Bachelor projekt om børn og sorg. Hendes gruppe har valgt børn i børnehavealderen altså 3-6 år, som mister en nær slægtning.

Er der nogen herinde der kan henvise til noget litteratur, det skal helst være det nyeste om emnet. Og er den nogen der kan henvise til nyere forskningsresultater på området ? Og evt. hvor de kan henvende sig ? De kunne også godt bruge en gæsteunderviser, er der nogen der kender en med området børn og sorg som speciale som de kan kontakte ?

På forhånd tak
MVH
jspi

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 03-11-04 18:24

Prøv at kigge ind på www.bornsvilkar.dk De har materiale om dette emne, og man kan ringe til dem og få hjælp også. De har blandt andet sorggrupper for børn og unge, og ved derfor en masse omkring emnet. Jeg mener også, at de har udgivet noget materiale omkring det. Men børns Vilkår ved en masse om det, så prøv at kontakte dem.

Marie

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 03-11-04 18:26

http://www.bornsvilkar.dk/foreldrenettet/temaer?o=49e8d9fa6b7647bfbc91ecee5da16705

Ovenstående er det direkte link til emnet på siden.

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 03-11-04 23:42

Et forslag kunne være: Anne Jacobsen: Børn og sorg
Se evt: http://www.hansreitzel.dk/Datterforlag/HansReitzel/hrf.nsf/0/F4DA8338C84329F5C1256EC900427D37

Børn og sorg – om forældretab i barndommen
Doris Ottesen, Dafolo 1998
Se evt: http://www.metodemagasinet.dk/sw511.asp

Og endelig finder du her en bogliste over emnet fra Det Nordjyske Landsbibliotek:
http://www.njl.dk/born/boglister/master.asp?overskrift=B%F8rn+og+sorg

I øvrigt ved jeg at der har er skrevet et eller to specialer af studerende på Gladsaxeseminariet om emnet. Tag eventuelt kontakt dertil. Deres bibliotekar vil muligvis kunne hjælpe dig

Håber det kan hjælpe lidt på vej.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 04-11-04 08:40
Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 09-11-04 01:06

Hej jspi

Lige en tanke der dukkede op:
Har du prøvet Sigrid Riise, som er en rigtig klog og fornuftig kvinde, med mange års erfaring i børn og deres adfærd.
Hun optræder i Kh. Radio hver søndag formiddag.

De bedste hilsner
Steen

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 27-11-04 05:30

Har du fået løst det så husk at luk spørgsmålet

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 27-11-04 10:08

Spørgsmålet er ikke løst og derfor ikke lukket

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 27-11-04 10:15

Hej Better_Performance

Problemet er at de fleste af de bøger der er henvist til er børnebøger. Og da det er et Bachelor projekt er der brug for fagbøger og ikke børnebøger, det er jo teorier og faglig erfaringer der er brug for her.

MVH
jspi

Accepteret svar
Fra : Axelise

Modtaget 250 point
Dato : 04-12-04 21:18

Hvis du går ind på Google og i "avanceret søgning" søger på "Når børn mister" - så kommer der en hel masse links op, som handler om børn og sorg. Bl.a. kan jeg huske at der var en tv-udsendelse for 1 år eller 2 siden, som handlede om børn, der har mistet en mor eller far. Der er masser af materiale at gå efter; der er bl.a. et link til DR, hvor man kan få materiale om emnet. Der er også fra Kræftens Bekæmpelse. Prøv selv at se efter.

Godkendelse af svar
Fra : jspi

Dato : 04-12-04 23:45

Tak for svaret Axelise, det var lige det jeg manglede. Tænkte ikke på at søge under at miste, men søgt selv på sorg. Opgaven skal snart afleveres, så jeg slutter min søgen her.

MVH
Jspi

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 05-12-04 11:04

Held og lykke. Jeg skrev selv bachelor i pædagogik i januar, så jeg ved godt, hvad det kræver. Det er bare med at brainstorme på så mange formuleringer af emnet som muligt, så kan man finde så meget brugbart stof på nettet.