/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Nipsenåle
Fra : Vintage
Vist : 2219 gange
100 point
Dato : 03-11-04 15:41

NIPSENÅLE kan være ganske fine nåle med glasdekorationer, men havde disse nips noget formål ud over at se pæne ud? Kan man "nipse" - er der et spil, hvor nålene blev brugt - eller var det noget man kunne samle og sætte i en nålepude?
Jeg glæder mig til dit svar!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-11-04 16:38

Det var/er fortrinsvis samleobjekter, og der bliver handlet meget med dem, idet der findes en stor kreds af samlere.
I Polen bliver der produceret masser af dem der ligner de rigtig gamle.
For et par år siden blev der udgivet en bog om nipsenåle.
Måske kan du finde den ved at søge på nipsenåle på nettet.
mvh dova

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 03-11-04 16:38

en nips genstand er en pynte genstand
så en nipsenål er en pyntenål
altså den skal bare se pæn ud

Accepteret svar
Fra : tusneldada

Modtaget 100 point
Dato : 03-11-04 18:09

Ifølge min 72-årige mor nipsede man på følgende måde:
Normalt 2 spillere, der sad ved et bord. Så knipsede man til en af sine nåle, og hvis den lagde sig over tværs på modstanderens, ja så havde man vundet den. Det gjaldt selvfølgelig først og fremmest om at prøve at ramme rigtigt på modstanderens fine med dekorerede hoveder.
Håber det forklarer det tilsyneladende meget enkle spil,

Godkendelse af svar
Fra : Vintage

Dato : 08-11-04 17:27

Tak for svaret tusneldada.