/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Svamp i udhus
Fra : nilsg
Vist : 1751 gange
200 point
Dato : 03-11-04 06:13

Jeg har haft svamp i væggene, i et isoleret udhus, for en måned siden.
Støbt sokkel, vægge med 100mm isolering,vindpap og beklædt med 1 på 2 trykimp. brædder.
Skaden er udbedret, angrebne materialer er udskiftet med trykimp. træ, og smurt med Gori 22 grøn kobber.
Nu kan jeg se at svamp vokser ved jorden og kravler op ad soklen.
Hvad kan jeg fx. vande med - så svampen ikke kan leve ved soklen?
Nilsg

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-11-04 08:19

Du kan fjerne svamp til du bliver blå i hovedet, hvis du ikke gør noget ved fugtigheden rundt om udhuset først. Du bliver nødt til at lægge dræn ned, og så kan du fjerne svampen.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 200 point
Dato : 03-11-04 08:28

Hejsa nielsg

Først og fremmest er det en fordel der ikke vokser større planter tæt op dit udhus.
Et meget effektivt råd mod svamp på jorden er ganske almindelig husholdningssalt. Drys jævnligt et fint lag langs soklen af dit udhus. Virkningen består i at salten trækker al næring og saft ud af algerne.

Hilsen
Parkenss

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-04 09:38

Og sådan et udhus kan have godt af en affugter. Så slipper du for rust på værktøjet. Kan PT fåes for ca 600 i byggemarkeder og Bilka.

Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 03-11-04 10:36

3773> Rigtigt smart det der med affugter, har set at du tidligere har nævt det i en anden tråd.

/sgb

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-04 10:43

Klart, et par af boy'erserne har smidt en i deres respektive værksteder for at slippe for rust på værktøjet. Det duer. Strømmen den forbruger bliver til varme, så intet er smidt væk.

Men det koster jo lidt at køre med.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-11-04 10:49

Hej Nils.
Du kan bruge en blanding af kølerglycol, borax og borsyre 100:20:20 efter vægt. Opskrift og lovprisninger kan du finde på google, hvis du søger på "chemotherapy for rot".
Med venlig hilsen
pbp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-11-04 10:53

Her kan du læse lidt om betingelserne for at svamp kan gro og hvilke slags svamp der angriber træværk
http://www.trae.dk/index.asp?page=dokumenter/dokument.asp%3FDokumentID%3D140
og hvis linket ikke virker, står nogenlunde det samme her
http://www.trae.dk/Dokumenter/Print.asp?DokumentID=140

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : nilsg

Dato : 04-11-04 10:53

Tak for svaret PARKENSS. Det lyder som et prisbilligt og effektivt råd du har givet mig.
Nilsg