/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Mine fisk dør!
Fra : Microfiber
Vist : 2283 gange
50 point
Dato : 02-11-04 20:19

Jeg har gennem en perode bakset lidt med min kampfisk. Den begyndte først at tabe farven lidt, senere begyndet den så at gå ved bunden. Jeg flyttede den derfor til et andet akvarie, mit karentæne akvarie. Der holdt jeg lidt bedre øje med den, og 'drillede' den med et spejl af og til.
Det hjalp først, men så gik det ned af igen. Jeg satte den tilbage i det første akvarie, og den syntes at få det bedre igen. Men så døde den pludseligt.
Det er sådan ca. 3 dage siden.

Idag fandt jeg en ny fisk død, en hvid molly. Jeg havde for næsten en måned siden bemærked at den gik og gnubbede sig op af tingene i akvariet på en mærkelig måde, så jeg havde selvfølgelig flyttet den til karentæneakvariet. Men den fik det fint igen, og den rykkede tilbage.

Nu ser det også ud til at mine pansermaller går og gnubber sig, men de andre har det fint (11 stk. rød neon, og 3 andre mollyer, 1 sugemalle, 3 andre pudsefisk)

Hvad er det for noget? Hvad skal jeg gøre?
HJÆLP!

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-11-04 22:02

kunne tyde på der er noget af det du har i akvariet som de ikke kan tåle, men hvad ved jeg ikke, har du anskaffet noget nyt på det seneste...??

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 02-11-04 22:04

Prøv at kikke godt efter og se om fiskene har (meget) små hvide pletter. Jeg kan ikke huske havd sygdommen heddder, men hvis det er tilfældet, så kan du købe en kur hos dyrehandleren
Mvh

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-11-04 23:05

Kampfisken lyder det til kan være død en naturlig død.
De bliver sjældent mere end et års tid gamle fordi det er anstrengende for dem at slæbe rundt på de kunstigt frembragte lange finner. Og så bliver fisken bleg og sløv og dør.
De andre fisk opfører sig som om de kan ske at have fået utøj, altså små parasitter der sætter sig i gæller og skæl. Så klør de sig op af alting.
Hvis ikke der er noget at se på dem, altså hvide pletter el. lign. tror jeg det er det der er i vejen.
Det kan du få noget medicin mod hos akvariebutikken.
mvh dova

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 03-11-04 06:53

Her kan du læse om hvide pletter. Har du set nogle hvide pletter??
http://akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel.php3?id=93

Jeg har selv haft en kampfisk, den svømmede rundt, og en dag lagde den sig på bunden, men hvis der kom en anden fisk svømmende forbi dens hovede fór den efter, hvorefter den atter lagde sig på bunden. Dette skyldes, at svømmeblæren der skal holde fisken flydende, ikke fungere mere og det kan man ikke gøre noget ved, så jeg valgte at aflive min kampfisk.

Mvh Cirkelinedk

Kommentar
Fra : Microfiber

Dato : 03-11-04 11:22

Jeg kan ikke se nogle hvide pletter, men en af mine mollyer har røde gæller. Den er hvid, så det er meget tydeligt. Det kan jeg ikke se hos de andre fisk.

Men hvad skal jeg stille op?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-11-04 11:43

Jeg tror dine fisk har parasitter eller gælleorm
Læs her , rul ned til overskriften Gyrodactol
http://www.wedels-dyrehandel.dk/jbl_medicin.htm

og her er mere
http://www.akvarieudstyr.dk/database/produkter.asp?produkttype=Medicin&gruppe=fersk

mvh dova

Kommentar
Fra : nikl0647

Dato : 13-12-04 23:01

Det lyder som små vand-parasitter,
men kan muligvis være svamp fået fra alger (kløende)
men mit gæt er parasitter, så har de en tendens til at gå og gnubbe sig op ad ting (rødder og andet)
Det kan du behandle med to ting:
Putte evt. syge fisk i andet akvarie, og tilsætte en bestemt mængde salt (specielt salt) spørg i din akvarieforretning!
Du kan også, nu ved jeg ikke om du har et varmelegeme men hvis du har kan du fjerne parasitterne og dermed også kløen ved at skrue varmen op på 31-32 grader så dør parasitterne, men med denne kur skal du dog tjekke hvor meget varme dine fisk kan tåle. Ulempen ved denne metode er at når vandet er så varmt kommer der hurtigere alger i akvariet, men det er jo en lille pris at betale!
Yderligere information/spørgsmål Spørg bare!!!

Accepteret svar
Fra : Cirkelinedk

Modtaget 50 point
Dato : 14-12-04 07:57

nikl0647

Man skal altså ikke fare hen og købe det dyre "specialsalt" hos en akvarieforhandler. Vi bruger almindeligt groft køkkensalt uden jod, eller havsalt uden jod,brug 1 spiseske pr. 20 liter vand.
Min mand har brugt det grove køkkensalt i over 30 år og med gode resultater..( Og jeg har brugt det i 3 år, for der blev jeg akvarist )

Mvh Cirkelinedk

Kommentar
Fra : Saxxi

Dato : 25-01-05 12:04

Ja den er go nok jeg bruger selv maskin salt,det holder osse vandet klart

Godkendelse af svar
Fra : Microfiber

Dato : 25-01-05 17:44

Tak for svaret Cirkelinedk.