/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
forstærk trådløst internet signal
Fra : Jedi_mind_tricks
Vist : 5148 gange
42 point
Dato : 01-11-04 17:35

jeg har en modtager på mit værelse.. den modtager kun 20 procent af hvad den kan.. kan jeg gøre noget ved senderen eller modtageren så der kommmer mere signal ... andet end at rykke modtageren tættere på..??

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 01-11-04 18:03

Tjah, hvis du er 'gør-det-selv'-mand, så kan du jo starte med at gøre antennen meget mere retnings-bestemt - se dette link http://www.oreillynet.com/cs/weblog/view/wlg/448 - det ER lidt alternativt, men skulle efter sigende virke udemærket

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-11-04 21:03

Det ville være nemmere at komme med et godt og brugbart forslag, hvis du uddyber dit spørgsmål noget mere!
1) Hvad er afstanden mellem antennerne?
2) Hvor mange vægge skal signalet igennem?
3) Hvad er de vægge lavet af?
4) Hvor tæt på væggen står Ap / Pc'erne? (antennerne)
5) Er de i samme niveau eller forskudt etage?
6) Hvilket mærker er benyttet?
Det er alle faktore der har indflydelse på det forholdsvis svage signal, der benyttes til trådløse anlæg.

Kommentar
Fra : Calleman

Dato : 01-11-04 22:00

Hej.
Du har følgende valgmuligheder:
1. Køb en retningsbestemt antenne - eller se kommentaren fra Niederhof.
2. Køb en større antenne - Denne vil dog kun have lille effekt (men måske nok) da forstærkningen i din router ikke rækker til meget mere end den medfølgende.
3. Køb en forstærker og større antenne - En forstærker er dog (så vidt jeg er orienteret) ikke lovlig i europa, men kan sikkert skaffes et sted alligevel.
4. Køb et accespoint og lav en "bridge" imellem den og din nuværende og forlæng på denne måde rækkevidden.

[Calle]

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 30-11-04 00:12

Hej Jedi_mind_tricks,
har du fundet en løsning på dit problem?

Kommentar
Fra : Jedi_mind_tricks

Dato : 30-11-04 14:29

nej det har jeg ikke..!

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 30-11-04 17:43

Har du afprøvet nogle af de gode råd som allerede er blevet afgivet?

WiFi signaler er i mikrobølge området, og med dagens teknologi, så gælder reglen om at der helst skal være synlig forbindelse mellem sender og modtager. Alle objekter som fysisk blokerer line-of-sight mellem sender og modtager vil begrænse signalet.

Så det der allerde har været fokuseret på nemlig, fjern objekter som kunne blokkere signalet, eller gør noget for at forbedre antennen, og derved forstærke signalet. Det er de to grundliggende metoder som der findes.

Som du selv er inde på, så kan man også "fjerne" nogle af de objekter som der er i vejen for signalet (herunder bl.a. Luft molekyler) det er ved at flytte de to antenner tættere på hinanden.

Af og til så kan det også hjæle hvis man blot flytter antennerne højere op på væggen, fordi der som regel så er færrer genstande som der skal "skydes igennem" som fx. reoler og andre møbler, samt husets beboere, jo højere man kan placere antennerne.

Jeg har set at LinkSys også sælger en repeater, som placeres mellem sender og modtager, eller som placeres et sted så den kan sende signalet rundt om objekter som fx. vægge og møbler, og derved forbedre signalet.

mvh. Per

Kommentar
Fra : b4de4nd

Dato : 02-09-05 22:39

jeg har prøvet at forstærke et signal jeg har med en dlink dwl 2000+ jeg har prøvet både som wireless client, wireless bridge, multi point bridge, repeater. Dog uden held.

Det eneste den skal bruge for at køre som client bridge og repeater er min routers mac adresse, og den har jeg indsat. Men mit signal bliver ikke stærkere af den grund, hvorfor ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-09-05 07:04

Først skal du sikre dig, at dit accespoint og den trådløse modtager benytter sammen kanal. Der er jo 13 at vælge imellem. Da de overlapper flere kanaler, svægger det signalet, hvis de er foskudt en kanal eller to.
Flere accespoints kan justeres i antennesignalets styrke, så her kan du måske få den op på fuld styrke, for at se om det hjælper.
Antennernes placering er ret vigtigt for signalets udbreddelse, ellers kan det give en skæv udstråling og modtager retning.
Jeg kører selv med ekstra antenne med 5dB, som kan flyttes i forhold til accespointet, og har givet mig en langt bedre dækning.
Her skal du så være opmærksom på, at der findes tre forskellige typer antennestik, alt efter mærket. Men SMA er ret udbredt. Se ind på www.microlan.dk de har et pænt udbud af udstyr til en overkommelig pris og i proff udgave.

Kommentar
Fra : b4de4nd

Dato : 03-09-05 10:03

ok. Var ikke klar over at det betød noget om de kørte forskellig kanal, men det er da logisk.... Jeg prøver lige at sætte dem op til det.