/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Udregning af Max længde på skråt "kast"
Fra : Krassus
Vist : 1758 gange
50 point
Dato : 01-11-04 14:46

jeg er med på at man kan beregne den maximale længde (nedslagspunkt) af et skråt kast, hvis man bruger formlen v^2*sin(2x)/9,82

men i denne formel er der jo ikke taget højdre for vindmodstand, er det noget som man kan beregne sig til hvis man har vindmodstandskoefficienter ?? ( mangler bare formel )

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-11-04 06:07

Hø - tja...først og fremmest, så skal din vindmodstandskoefficient jo være den samme parallelt med hastighedsvektoren - det vil sige, at din vindmodstandskoefficient må være for en kugle, da det er det eneste objekt der kan have en ensartet vindmodstandskoefficient uanset retningsvektor. Derudover, så vil også rotation påvirke dit kast. Så hvis det skal kunne beregnes, så kommer du vist ud i nogen meget langhårede formler.

Friktionskraften er den faktor der forkorter kastet. Friktionskraften er jo produktet af friktionskoefficient og normalkraft. Så du skal nok opstille et integrale hvor du kan beregne det arbejde friktionskraften udfører i et kast.
Dette arbejde vil reducere den kinetiske energi. Derudover skal du nok også sætte dig ind i strømningsteorien for at finde ud af hvor meget turbulensen kan påvirke det kastede objekt.

Så ja, det kan nok beregnes, men der findes vist ikke en entydig formel. Det kommer du nok selv til at rode med

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 02-11-04 16:54

hehe, tak for din kommentar, men fik jeg desværre ikke noget ud af....

Kræsser

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-11-04 17:23

Citat
er det noget som man kan beregne sig til hvis man har vindmodstandskoefficienter ??

Svaret er ja.

Jeg har kigget i mine lærebøger og på nettet - og har ikke fundet en fiks og færdig formel der kan beregne det skrå kast under indflydelse af luftmodstanden - desværre, for det er ellers en sjov problemstilling

mvh Berpox

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 04-11-04 11:51

Vindmodstanden i sig selv kan beregnes ud fra formlen f=v^2*A*formfaktor (kan ikke lige huske hvilket symbol man plejer at bruge) hvor v er hastighed og A er frontarealet.
Alt afhængigt af præcisionskrav kan man vælge at se bort fra energitabet i den lodrette bevægelse (energitabet vil være det samme på vej op, som på vej ned hvis distancen er lige lang). ved at kende den lodrette komposant af kastehastigheden kan du så beregne hvor længe objektet hænger i luften.
Når du nu har bestemt den tid det tager før objektet rammer jorden, og du kender den vandrette komposant af kastehastigheden kan du vha. udgangshastighed og vindmodstand opstille et integrale der beregner kastelængden.

Fejlkilden i denne fremgangsmåde er dog at du ligger hele vindmodstanden langs den vandrette komposant (opjektet bevæger sig længere da det flyver i en bue), dette kan dog reduceres ved at du efter endt beregning kender udgangsvinklen og kastelængden. Så kan du beregne buelængden beskrevet af kastet. og dermed udregne det mere korrekte energitab fra vindmodstanden, når du har gjort dette kan du starte forfra igen og bruge dette til at beregne en ny kastelængde, og så fortsætte indtil du kommer ned til den ønskede præsision.

Denne fremgangsmåde tager dog ikke hensyn til en masse faktorer som bla. rotation (der blev nævnt af berpox).

Alt i alt bliver det som berpox også siger temmelig langhåret.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 04-11-04 11:53

Det skal lige siges at ovenstående ikke er lærebogsstof, men udenlukkende mine egne hurtige overvejelser foran skærmen, så jeg kan ikke udelukke fejl (-:

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 04-11-04 11:53

Hvordan laver i iøvrigt de der smileys ?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-11-04 18:19

Hej anders - dybest set er vi vist enige i tolkningen af problemstillingen. iteration og integraler er løsenet.

Smileys - du kan se alle de tilgængelige på Kandu her:
http://www.kandu.dk/dk/faq.asp#20
(det er under menupunktet "Kom godt igang" på Kandu-siden)

mvh Berpox

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 04-11-04 19:57

Så kan vi jo nok konstaterer at det hele bliver lidt og at man ikke har en chance for at forudsige det præcist.
Ja ok, den var lidt tynd. Skulle bare lige se om det virkede