/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
HJÆLP- er havnet i en blindgyde
Fra : mim
Vist : 829 gange
250 point
Dato : 29-07-02 12:36

Hej igen
Først og fremmest, tak til Jeannie, hpp og strarup for jeres STORE hjælp omkring mine aner Barclay og Berg, jeg har fået noget mere på plads, men nu er der så også kommet flere spørgsmål.

Jeg har prøvet samtlige måder at søge efter aner på, men kan ikke finde ud af hvor disse to mennesker stammer fra
Johann Andr. Barcklai født ca. 1737 og hans anden kone Englicke Valerius Yorck født ca. 1755

Udfra deres navne, kan jeg formode at de nok stammer fra England, Skotland ? Men det har ikke været muligt at finde dem på Family search, eller andre steder.
Det er jo ikke sikkert at disse to er indvandrede, men måske deres forældre er? Hvor kan jeg finde ud af det??
Deres vielsesattest - hvis de er viet i Danmark - findes den så i København ? De er jo opført i FT 1787 i Klædebokvarteret i København.
Jeg har ikke selv store muligheder for at komme på et af landsarkiverne, da jeg bor langt fra det vi har her i jylland, så derfor håber jeg at nogle af I venlige og erfarne menneksker her på stedet kan give mig nogel gode tips til hvordan jeg kommer videre

På forhånd tak
Bente Poulsen
PS. Til Jeannie, jeg opdagede pludselig at mit afventende spørgsmål, en nybegynder beder om hjælp ( den der gider 193 point (tror jeg det var)), var blevet flyttet til besvarede spørgsmål, så jeg har skrevet en notat deri specielt til dig, hvis du får tid, vil du så være sød at læse den, da der er noget jeg er lidt i tvivl om.
Tak igen
Hilsen Bente Poulsen

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 260 point
Dato : 29-07-02 13:09

Hej Bente,

mht. dit spørgsmål er blevet flyttet over i kategorien besvarede... så er det fordi et formodet svar automatisk lukker et indlæg ca. 14 dage efter det er blevet givet, hvis det ikke bliver afvist eller godkendt inden da...

jeg går ud fra at det er det her indlæg du snakker om... -->
http://www.kandu.dk/dk/spg/4932
som du skrev efter det her... -->
http://www.kandu.dk/dk/spg/4906

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : mim

Dato : 01-08-02 19:07

Har lige undersøgt samtlige FT for København, og efter FT 1787 findes navnet Barcklai ikke i nogle af FT fra Kbh., søgte så i Nibe, da sønnen jo boede og arbejde der omkring 1920, flytted i 1825
. Men ak, der var heller ikke noget resultat. Hvor søren kan de to mennekser forsvinde hen, er der noget der har et råd om hvor jeg nu skal søge.
Jeg tænker på om man kan søge specifikt på Johann's arbejde som Glar Mæster, da jeg kan se han også havde en læredreng.

Alle gode råd og ideer modtages med taknemlighed )

Hilsen Bente

PS TILLYKKE Strarup

Kommentar
Fra : karlschlichter

Dato : 01-08-02 20:57

Hej Mim

Du har sikkert disse navne, selvom de er stavet lidt anderledes. Fornavnet på den første her kan måske påvise, at det er i familien. Hvis det er i familien, så er der måske alligevel et eller andet sted i de københavnske folketællinger , hvor de står opgjort.

--------------------------------------------------------------------------------
Engelke Marie <CHRESTOPHERSDATTER BARCLAY>
Sex: F
Event(s):
Birth: 11 Mar 1813 Place: <Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark>
Christening: 15 Apr 1813 Place: Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Parents:
Father: Chrestopher Magnus BARCLAY
Mother: Christine BERG
Source Information:
Batch Number: C202045
Source Dates: 1785 - 1814
Film or Fiche Number: 44331
Collection Details: Vor Frue; Den Danske Folkekirke
--------------------------------------------------------------------------------
Martin BARCLAY
Sex: M
Marriage(s):
Spouse: Anna Margaretha KRIG
Marriage: 17 Nov 1769
Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
--------------------------------------------------------------------------------
Conrad Gran BARCLAY MEIDELL Age At Marriage: 32
Sex: <M>
Event(s):
Birth: <1811>
Marriage:
Spouse: Hansine Marie Louise MEISLER Age At Marriage: 38
Marriage: 28 Oct 1843 Place: Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Source Information:
Batch Number: M218264
Source Dates: 1838 - 1874
Film or Fiche Number: 44341
Collection Details: Vor Frue; Den Danske Folkekirke
--------------------------------------------------------------------------------
Petrea Marie BARCLAY
Sex: F
Event(s):
Christening: 29 Jun 1824
Nibe, Aalborg, Denmark
Parents:
Father: BARCLAY
Mother: Kirstine BERG
--------------------------------------------------------------------------------
Bolette Kirstine BARCLAY
Sex: F
Marriage(s):
Spouse: Niels NIELSEN ESTRUP
Marriage: 2 Jun 1838
Ellidshoj, Aalborg, Denmark
--------------------------------------------------------------------------------

Hilsen
Karl

Kommentar
Fra : mim

Dato : 01-08-02 21:53

Hej Karl
Du har ret, navnene har jeg dels via hjælp her fra siden og via familysearch.
Engelke Marie C. skulle så være barnebarn til Johann og Englicke (heraf navnelighed!!!), og navnene på forældrene er mine aner, selvom navnene er stavet anderles, nok grundet "mormonernes stavemåde". Men hun findes ikke i andre FT hverken i Kbh. eller i Nibe hvor hendes forældre i hverfald boede i 1820, der får vi de første tegn/data fra dem, de flytted til Ellidshøj i 1825 hvor jeg har sikre data på dem fra FT og en beskrivelse om skolelærer i Ellidshøj

Petra er barnebarn af Johann og Englicke, det ved jeg bestemt, og har "samme" forældre som Engelke Marie, nemlig Christopher Magnus (lighed med Martin ?) B. og Kirstine Berg fra Nibe.

Bolette Kirstine Barclay kan jeg ikke helt placere, men navnet Bolette kan stamme fra Kirstines mor som hed Bolette og fra Kirstine selv. Jeg ved at Kirstine og Christopher fik en søn Michael Barclay, men han er født i 1826 og hængte sig selv i 1846, og kan ikke være faderen

Hverken Bolette eller Engelke Marie, har jeg kunnet finde i andre FT, hverken sammen med forældre eller alene. Engelke kan jo være død som spæd/barn,

Jeg ved at forældre fik en datter før Petra, nemlig Dorthea Caroline B. i 1823. og hende har jeg "alt" omkring lige til hendes død.

Det frustrerende med de andre navne er at jeg ikke ved hvordan pokker jeg skal få dem koblet på eller afkoblet til familien Barclay.

JOhanna og Englicke Yorck's vielsesattest ville være en hjælp, men jeg bor i jylland og kan derfor ikke lige komme på RA, for at søge der.

så jeg håber på at andre her måske ved noget, eller kan hjælpe

Hilsen Bente

Kommentar
Fra : mim

Dato : 02-08-02 18:55

Hej til Karl og Strarup

Ja, nu lukker jeg mit spørgsmål, og tak for de oplysninger I har givet. Årsagen til at jeg lukker nu kan siges i denne sætning "verden er vel nok lille"

Blev i dag kontaktet af en kollega, som arbejde i samme hus som jeg, men ikke samme afdeling, hun havde set min efterlysning her på nettet, og det viser sig at vi begge har disse aner, og at vi har samme tip oldemor, Derudover har hun masser af oplysninger og data, da hun har arbejdet med slægtsforskning i mange år. Så nu stikker vi hovederne sammmen og ser hvad vi fælles kan finde ud af.

Skulle vi gå i stå, hvad vi jo nok gør, så ved jeg jo at I og andre her på siden altid er parate til at give en hjælpende hånd

Så indtil videre, endnu engang tak for jeres hjælp
Hilsen Bente

Godkendelse af svar
Fra : mim

Dato : 02-08-02 18:56

Se venligst mit sidste indlæg i denne eftersøgning

Hilsen Bente