/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Placering af vaskemaskine
Fra : gusmusen20
Vist : 2534 gange
100 point
Dato : 01-11-04 11:31

Hejsa.

Jeg skal have installeret vaskemaskine i køkkenet i mit hus og har i den forbindelse to spørgsmål:

1. Må man trække rør til vand og afløb gennem muren fra badeværelset som ligger på den anden side? Se denne tegning for en illustrering af mine tanker:

http://www.allanjensen.net/Vaskemaskine.jpg

2. Hvor langt væk skal vaskemaskinen stå fra en radiator? Har tænker jeg både på aflæsning af måleren og lignende.

Håber I kan hjælpe.

Kommentar
Fra : gusmusen20

Dato : 01-11-04 11:34

Lige et tillægsspørgsmål

Er der nogen der kan komme med en cirka pris på denne installation?

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 01-11-04 11:46

Hejsa...
Jeg har gjort næsten det samme, her har jeg blot placeret vaskemaskinen i soveværelset...
Jeg fandt et plasticrør, hvor jeg trak såvel afløbsslange som vandtilgang igennem. Dette virker fint, men om det er lovligt ved jeg ikke. Det er dog vigtigt at der ikke kommer vand ind i væggen, derfor er et stabilt plasticrør en nødvendighed. afstanden er ca. 1½ meter fra vaskemaskinen til tilstitningen.
MVH
Thomas

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-11-04 11:59

gusmusen20

Hvis du vil være sikker på om det kan lade sig gøre, så ring til et VVS-firma.
Det er gratis at få et tilbud, samtidig vil du få at vide om det kan lade sig gøre på lovlig vis.

Det ville jo ikke være rart, hvis det var en ulovlig installering, der blev udført.
Skulle en skade ske, ville forsikringen ikke dække.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : stanley

Dato : 01-11-04 12:45

1. Du må IKKE lave NYE faste installationer - det eneste man må er at udskifte f.eks. en vandhane på en bestående installation. Hvis du derimod véd hvordan man gør - f.eks. hvis du har talt med en håndværker, der kan vise dig, hvilke materialer, du skal bruge, kan du sagtens gøre det selv, hvis du ellers ikke har mange tommelfingre...!!

Forsikringen vil dække hvis det er udført håndværksmæssigt korrekt, også selvom VVS-manden siger det modsatte.

2. Vaskemaskinen skal være med jord-tilslutning (gul/grøn ledning) så jeg afstand til radiator betyder ikke noget. Husk el-installatør til ny-installationer. Man må IKKE selv opsætte nye stikkontakter.

Kommentar
Fra : gusmusen20

Dato : 01-11-04 12:59

Nej, jeg tror også jeg lader en VVS'er om tilslutningen. Men jeg var mere interesseret i om det var lovmæssigt muligt at lave afløb og tilløb fra rummet ved siden af.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-11-04 13:06

Det kan en VVS'er fortælle dig, da han ikke vil lave noget, der er ulovligt.

Hilsen ans

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 01-11-04 13:28

Det du vil lave - må man godt.
Altså VVS og El skal laves af autoriserede folk.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 01-11-04 14:46

Hvis du har en tilstulning i dit køkken, kan jeg ikke se nogen grund til at få et VVS firma til at lave det. Det eneste du gør er vel bare at flytte maskinen (ikke installationerne) til et andet rum. eller er her noget jeg har misforstået?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-11-04 14:49

punkler - prøv at kigge på hans tegning her:
http://www.allanjensen.net/Vaskemaskine.jpg
Der har vist ikke været nogen vaskemaskine i køkkenet før.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 01-11-04 14:53

Ja okay, nu er jeg med... Her ville jeg også tilkalde hjælp ...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-11-04 11:21

hvad angår 230v stikkontakt
er "boliger før 1 april 1976" er det ikke et krav om at der skal være jord i stikket men så skal der være et fejlstrømsrelæ. hfi ...
det er selvfølig altid at anbefale at der er jord i stikkontaken men det er ikke et krav hvis"boliger før 1 april 1976"
(man kan lave en jord udligning som kan være den billigste måde) alt efter tavlen placering mm.

Godkendelse af svar
Fra : gusmusen20

Dato : 09-03-05 12:55

Tak for svaret emesen.