/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Rengøring af smykker?
Fra : krazy
Vist : 1718 gange
50 point
Dato : 01-11-04 06:52

Jeg har fået et tip som virker udmærket.

1 del. vand
1 del. opvaskemiddel
1 del. 3 db. salmiakspiritus

Det virker fint når jeg renser sølv. men virker det også med guld ?

Eller kender i evt. andre metoder ?

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 01-11-04 07:09

3 db. salmiakspiritus er et kraftigt middel og opløser b. andet fedt. Det kan bruges til mange rengøringsformål.
Blev tidligere (i gamle dage) meget brugt til afvaskning af døre, låger mm. inden malerbehandling.

Det kan ikke anbefales anvendt indendørs da det bl. andet kan give problemer med åndedrættet. Så nøj's med opvaskemidlet evt. lidt grundrens, hvis det er meget beskidt. Du skal ikke være bange for guldsmykkerne for det er et ædelt metal.

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 01-11-04 07:54

Hej Krazy

Du kan sagtens anvende samme blanding til dine guldsmykker, bruger det selv.
Et andet råd jeg også har fulgt er at lægge smykket i noget lunkent vand, tilsat 3-4 dråber citronsaft pr smykke i ca 5-10 min. Det virker og må nok siges at dufte lidt mere behageligt end salmiakken :0)

Hilsen
Parkenss

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 01-11-04 10:05

Hej Krazy

Et 3. råd er lunkent vand, lidt salt og så staniol i bunden. Det er ligesom den reklame der har kørt på TV3 hvor man i dyre domme kunne købe en "dims" med stjerneformet huller der renser smykker mm. Denne metode er bare mere billig men lige så effektiv Og så er det mere naturvenligt end salmiak.

// Toupie

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-11-04 10:27

Effektivt til guld og sølvsmykker:
Enten som Toupie siger med salt, eller også det med staniol, varmt vand og bagepulver i stedet for saltet.

mvh dova

Kommentar
Fra : malumse

Dato : 01-11-04 13:05

Hepper også på Toupies....råd..
Bruger det ..nemmerlig selv.....Og det er effektivt..
Malumse

Accepteret svar
Fra : hovsada

Modtaget 50 point
Dato : 01-11-04 14:32

råd fra mig (guldsmed) anløbning på guldsmykker(p.gr.a sølvindhold i legeringen fjernes først som ved sølvsmykker---snavs, fedt creme o.lign. fjernes ved at lægge i varmt bad bestående af blanding salmiak,soda og brun sæbe og børstes med gl. tandbørste ( bruges ikke ved smykker med perler og ugennemsigtige sten)

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 01-11-04 14:35

ps! det varme bad er varmt vand ? ca lige dele af det andet !

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 01-11-04 14:36

+ ca lige dele.....

Godkendelse af svar
Fra : krazy

Dato : 07-01-06 23:51

Tak for svaret hovsada.