/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilsyn
Fra : droslerne
Vist : 1893 gange
100 point
Dato : 31-10-04 22:18

Er der nogen af jer der kan huske hvor lang tid før man bliver indkaldt til syn og hvor lang tid man kan trække det ud.

mvh Robert

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 31-10-04 22:23

Ja, for en uge siden, altså d 24/10 fik jeg indkaldelse om, at min bil skal være synet senest 2. december. Og så sendes der rykkerbreve ud.
Hvor længe du kan trække det, afhænger af, om du er uheldig at blive stoppet af politiet.
For så skal du have en rigtig god forklaring for ikke at miste dine plader.
Det prøvede en af mine venner. Han havde en tid til syn 1 måned efter sidste frist jvf. indkaldelsen, og da han missede den, blev han stoppet 2 dage efter og mistede pladerne.
mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 31-10-04 22:29

Jeg har fået udsættelse i 4 måneder.Jeg sagde at bilen var på værksted.
alimak

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 31-10-04 22:31

Hej dova
Jeg har ikke fået indkadelse i nu, så jeg regner med at jeg kan trække den til efter jul eventuelt ved at bede om udsettelse.
MVH Robert

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 31-10-04 22:32

Det var det samme jeg havde tænkt mig alimak
mvh Robert

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-10-04 22:33

Det ka' du også sagtens, og mange steder er de stadig bagud med indkaldelser fra dengang de strejkede sidste år.
Men hvis du vil søge om udsættelse, skal du have en dokumentation fra synsstedet på at der er bestilt en tid.
mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : droslerne

Dato : 31-10-04 22:34

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-10-04 22:39

Selv tak
mvh dova

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 01-11-04 08:03

JEg vil lige tilføje at der er blevet tilføjet nogle nye regler til indkaldelse af syn og lignende.. fordi der er mange som har udskudt synet, men det skulle være skærpet en hel del.. Men jeg har ingen dokumation på at det passer, bare noget jeg har hørt..

Kommentar
Fra : soyeljefe

Dato : 01-11-04 09:24

Ved en personbil på hvide plader gælder følgende:

Fra seneste synsdato: 10 uger til erindringsskrivelse, derefter yderligere 4 uger til den står til pladeindragelse.
Dvs. politiet kan ikke gøre noget før 14 uger efter seneste synsdato!!!!

Ved omsyn, uanset hvornår du er blevet synet (og IKKE gik igennem) har du en måned, uanset hvornår du var til syn med den (du er "fredet" i en måned...så den kan blive repareret, hvis den ikke er blevet synet inden en måned, står den til pladeindragelse)

-Soyeljefe

Kommentar
Fra : soyeljefe

Dato : 01-11-04 09:25

Dette er ikke noget jeg gætter på, det ved jeg

Andre regler gælder dog for gule-plader, varevogne, busser, hyrevogne osv.

Kommentar
Fra : soyeljefe

Dato : 01-11-04 09:27

Og det vil samtidig sige, at det dova skriver ikke kan være sandt...desværre, ellers er der sket en fejl og det skal man klage over

Kommentar
Fra : soyeljefe

Dato : 01-11-04 09:41

Medmindre det er omsynet der tales om, for der har man kun har en måned derfra

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-11-04 10:41

soyeljfe
Det du skriver, skal det opfattes som om der skulle gå 10 uger efter sidste dato for synsfrist, inden der bliver sendt en rykker???
Så kan jeg da fortælle dig, at sådan fungerer det ikke i virkeligheden. Det er da muligt at nogen har været så "heldig" at der går så lang tid, men ellers ikke.
Og m.h.t. til din "fredede" måned med omsyn, er det heller ikke noget du kan regne med.
For det er nok muligt, at det er en måned man har til omsyn, , men de fejl der er konstateret på køretøjet, skal være bragt i orden hvis du agter at køre i bilen i den måned.
Og det betyder heller ikke, at du kan vente til der er gået en måned, og så få bilen kasseret igen og så have en måned mere o.s.v.
Hvis bilen ikke er synet og godkendt inden for en måned, hedder det et helt nyt og dyrere syn.

mvh dova