/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Winamp og russiske fonts
Fra : metalfaust
Vist : 639 gange
100 point
Dato : 31-10-04 16:02

Jeg er i besiddelse af den gratis medieafspiller winamp 5.05, og eftersom jeg har en del russiske mp3-filer irriterer det mig grænseløst, at medieafspilleren ikke genkender filernes rigtige navne. Jeg har imidlertid installeret den såkaldte language-pack (til 5 v03), men den oversætter blot funktioner i menuen fra engelsk til russisk. Desuden har jeg russiske fonts til mit windows XP, så det burde heller ikke være det... F.eks. bliver den gratis mp3-fil (kan hentes gratis på SIF's hjemmeside) Nephews - Movieklip uden videre genkendt (da vi jo som bekendt anvender det latinske alfabet), mens 'Kalinka' med 'Den Røde Hærs Kor' ikke skrives som med kyrilliske bogstaver. I stedet vises blot nogle sære tegn (öáàýíí osv.). Er der nogen der har et kvalificeret svar på hvad jeg kan gøre ved problemet?

Accepteret svar
Fra : bruuno117

Modtaget 110 point
Dato : 31-10-04 16:55

Problemet er at den font, winamp bruger ikke indeholder de specifikke russiske tegn, men det er ikke winamp skyld, enhveranden player ville gøre det samme, du skal ind og specificere hvilke fonts den skal bruge i playlisten, du skal fjerne flyebenet fra feltet "use skin or language pack font" og derefter vælge en af dine russiske fonts. men jeg forstår ikke umidelbart hvorfro der ikke følger de tegn med den russiske languagepack !?

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 31-10-04 17:12

@b117, jeg ved heller ikke hvorfor de ikke følger med den russiske sprogpakke, men det lader til at virke med den koventionelle engelske pakke. Dvs. i mediebiblioteket identificeres filerne på russisk, men i displayet står der dog stadig f.eks. öáàýíí i stedet for korrekt med kyriliske bogstaver. Måske må jeg bare leve med dette. Spasibo tebe bolsjoe!

Godkendelse af svar
Fra : metalfaust

Dato : 31-10-04 17:51

Tak for svaret bruuno117.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 31-10-04 18:03

hmm ja det er lidt mærkeligt, de danske æøå virker jo vint nok, så hvis man bruger en russisk font til det istadet burde det vel også virke, men det gør det så åbentbart ikke.

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 31-10-04 18:34

Jeg fandt ud af det, men nu er problemet så at displayet ikke genkender f.eks. æ,ø og å. Desuden er det ikke alle skrifttyper man kan anvende. Fandt denne side, her er der en mere udførlig beskrivelse af hvordan og hvorledes. http://5ko.free.fr/winamp.html