/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ovns strømforbrug? (225 points ekstra!!)
Fra : palle22
Vist : 6130 gange
1 point
Dato : 31-10-04 12:41

Hej.
Er der nogen der har et nogenlunde bud på, hvad det koster at tænde en ovn ved 200 grader, og så lade den køre ved den temperatur i 10 minutter? Det er en traditionel ovn, uden varmluft. Er der nogen der kan komme med et kvalificeret gæt?

VH Palle

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 31-10-04 12:46

Tja... skal vi gætte på 1kW i 10 minutter = 0,17kWh á 1,4kr = 0,23kr

Og så er opvarmningstiden jo ikke medregnet...

mvh Berpox

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 31-10-04 12:48

Nej, men opvarmningstiden skulle gerne regnes med... koster det ikke meget i den periode hvor ovnen opvarmes?

Kommentar
Fra : H2

Dato : 31-10-04 12:49

Det er kun en måde det er ved et W/h. måled. Det kommer an på hvor lang tid thermostaten har tænt for warmelægmer. Hvis du tager tid på hvor lang til varmelegmet er tænt og ganger det med hvor mange watt ovem er på har du hvor mange W/timer den har brugt og 1000W/timer koster ca 2 kr.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 31-10-04 12:51

Effekt betyder jo "varmetilførsel per sekund" og i starten ville der jo blive tilført megen varme for at varme ovnen op, men når ovnen har opnået de 200 grader ville der blive tilført en del mindre varme for at holde ovnen på den temperatur (termostaten slukker for varmeelementet når de 200 grader er nået og tænder for varmeelementet igen når temperaturen falder under 200 grader). Så det er svært at sige, hvor meget det koster. Så berpox har ret i de første 10 minutter for at varme ovnen op, men når den er varm skal ovnen sådan set kun tilføre den varme der går tabt (igennem døren og måske kødet der skal varmes op).

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 31-10-04 12:53

Palle22 - faktisk er det nok opvarmningstiden der er den dyreste for der fyrer varmelegemet jo effekt af hele tiden.

Så hvis vi siger, at det tager 10 minutter at varme ovnen op til 200°C, så er det 0,23kr.
10 minutters drift hvor termostaten arbejder, og derfor fyres der kun effekt af i 50% af tiden, så lad os sige 0,12kr

Ialt 20 minutter inkr. opvarmning = 0,35kr

mvh Berpox

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 11 point
Dato : 31-10-04 12:54

de 50% er iøvrigt anslået....

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 31-10-04 12:55

Beerpox, skriv lige hej i den her tråd...

http://www.kandu.dk/dk/spg/52626

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 31-10-04 12:55

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-10-04 13:01

berpox den besked du skrev har jeg næsten mage til - men hos mig viser det sig at være dyrere - så mon ikke der skal tages hensyn til alder - produkt osv ???? Ønsker ikke at oprette en streng men vil da lige synes det måske skal med.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 31-10-04 13:39

så længe at termostatlampen er tændt, bruger ovnen sin fulde effekt.
det står sandsynligvist på en mærkat, bag på ovnen.
når den er nået de 200 grader slukker teromstatlampen, og så er der tæt på intet forbrug,
(ovnlampen bruger jo lidt), når temp falder til under 200, tænder lampen igen, og så er der igen fuldt forbrug.
I de 10min. vil den tænde og slukke, alt efter hvor godt ovnen er isoleret, og meget afhængit af om
ovndøren, bliver åbnet/lukket i perioden.
.. har lige kikket bag mit eget, der står 7.8 KW/h, det er forbrug i timen, det siger dog ikke meget
om ovnen, da der i tallet nødvendigvis også er medregnet 3 kogeplader.
Næste gang at du varmer op fra 'kold' til 200, så tag tid. Det er jo i denne tid, som at det kører
på fuldt forbrug, husk tallet, i de efterfølgende 10min. skal du kun tage tid, når termostatlampen lyser.
den første tid kunne kaldes opstartsforbrug, det andet kunne kaldes vedligeholdelsesforbrug.
Det afhænger også kraftigt af , at du ikke lige putter en dybfrossen 3kg's steg ind,
det vil ændre meget på målningen.

En mere præsis opstartsmåling, vil være hvis du deler den i eks 3 målinger.
start fra kold til 100, noter tid1
forsæt fra 100 til 150, noter tid2
forsæt fra 150 til 200, noter tid3
Du vil sikkert opdage at tiden mellem tid2 og tid3 er længest.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 31-10-04 13:41

Jeg skriver for langsomt

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 31-10-04 22:16

miritdk > jo, man kan godt begynde at tage alt muligt med - men nu anslår jeg at ovnens varmelegeme tager ca. 1kW når det er i brug - det svarer nogenlunde til den belastning et enkelt effektslugende apparat belaster en enkelt fase i en almindelig installation (støvsugere, komfurer, el-kedler, kraftigt håndværktøj, kompostsnittere osv.)

Og afhængig af isoleringsgraden vil opvarmningstiden være kortere eller længere - og så er der selvfølgelig kWh prisen. Jeg regnede med kr. 1,40/kWh men den kan jo svinge lidt fra leverandør til leverandør.

Så hvis vi skal have det helt rigtige tal, så skal Palle22 have en effektmåler koblet på komfuret

Men Palle ville jo bare have en prisidé - og det fik Palle

mvh Berpox