/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
ADSL printer- og fildeling w98 og xppro
Fra : HansJensen41
Vist : 453 gange
200 point
Dato : 31-10-04 12:10

Jeg fik så fine svar sidst jeg spurgte, men de virker ikke, så jeg forsøger mig igen.
Netværk via switch og modem med plads til 4 pc'er.
2 pc'er er sat til og internettet kører: stationær win98SE og bærbar med xppro.
Printeren sidder på win98. Må vel så kaldes en netværksprinter.
Jeg kan se xp'en i win98, men der er ingen forbindelse over til den.
Fra xppro er der overhovedet ingen forbindelse til win98.
Er der noget om, at den ene skal være master, den anden klient??? og hvordan gør jeg det?
Findes der en punkt-for-punkt installationsanvisning et sted?
Printeren er også installeret på xp'en. Er det korrekt, eller skulle den kunne finde den gennem switchen?
Mange spørgsmål - jeg blir vist skaldet af dether.
Venlig hilsen
HansJ

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-10-04 12:16

Her er et opsætning der vil få det til at virke, spørg videre hvis du ikke forstår:
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 31-10-04 12:20

hhm, hvis jeg har forstået det rigtigt vil du gerne have din printer op og kører på netværket.

1. Skal først høre om der i printeren er et netværkstik.
2. Kan begge pc'er gå på nettet
3. Er de i samme netværksgruppe/arbejdsgruppe

________________________________________________

Jeg vil gøre flg.

1. Sætte printeren i win98
2. Sørge for at de ikke er i samme arbejdsgruppe
3. start-kør-command-ipconfig
du burde nu kunne se om netværksadr. er rigtig. de burde begge hedde noget med 192.168.0.101 og 192.168.0.102
når de så kan se hinanden gør du flg.
skriver det modsatte ip. fx. hvis du skal ind på win98 og bærbaren har ip-adr. 192.168.0.101 skriver du 192.168.0.102i Internet Explorer. //192.168.0.102 og du burde nu kunne komme ind på win98

når det så er ordnet kan du se de delte filer der i blandt også printeren. og så burde du kunne tilføje den printere i XP

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-10-04 12:26

Her er lidt om deling af printer: http://www.mkdata.dk/pctutor/sk/sk_hw133.htm
Jeg giver dig link fordi det er lettere at anvende gode vejledninger i stedet for at lave en dårlig selv og i øvrigt har jeg gjort det mange gange

Kommentar
Fra : severino

Dato : 31-10-04 13:00

Arrhhh Bjarne......
Jeg syntes ellers at du kommer med mange gode guldkorn, som er nemme at forstå!!!!!

Men Link kan også være gode!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-10-04 13:30

Severino, det håber jeg, at du har ret i, men gode vejledninger via link, som man selv har læst og fundet OK, og som man i øvrigt kan besvare ud fra, må da være3 godt.
Nu er vi jo for øvrigt inde på et område hvor vi plejer, at supplere hinanden udmærket så du skal være velkommen.

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 26-11-04 14:42

Undskyld, men jeg er stadigvæk helt på bar bund.
31/10 skrev erduklog om der er netværksstik i printeren. Det er en HP laserjet 2100 og jeg kan ikke se noget netværksstik (det er formentlig et lille firkantede hul, du mener.
En dygtig programmørstud. sad og baksede i to stive timer og fandt ikke ud af en snus.
Bag en klap på Dell'en fik jeg lige øje på - lo and behold - et parallelkabelstik. Det må da være til en printer. Men hvad hjælper det, der er jo kun en udgang fra printeren. Altså skal jeg tage kablet ud af den stationære og sætte det til den bærbare, hvis jeg vil printe. Det kan ikke være rigtigt...vel?
Jeg begynder forfra med overhovedet at få win98 og xppro til at se hinanden.
I hører fra mig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-04 15:04

Jeg håber da at du kigger lidt på de link jeg lagde ind, og hvis du vil beskrive hvad du har gjort og hvad der e rsket skal jeg gerne forsøge at guide dig videre.
Det er_du_klog beskriver er en løsning som kan anvendes på printere hvor der er netværkstilslutning og du kan også anskaffe dig en printerserver, som kan sættes til netværket, men det er slet ikke nødvendigt for hvis du opretter et lokalnetværk med ipx/spx (NWLink Netbios) protokollen kan du nemt lave printerdeling.
På Windows XP skal du aktivere den installerede Fil og mappedeling ved at køre netværksguiden i XP.
Spørg du bare løs.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 29-11-04 07:58

Har du fået dit netværk til at køre ?

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 29-11-04 09:38

Overhovedet ikke.
Der blev spurgt om printeren har netværkstilslutning. Det har den ikke, så måske er det derfor der ingen kontakt er. Men derfor skulle jeg da alligevel kunne få de to pc-er til at se hinanden. Det har været en meget travl uge, hvor der ikke var tid til at pille, så vi omgikkes problemet ved at bruge mailen: xp'en mailede dokumenterne til 98, der så printede dem ud - altså den, der sad ved den gjorde
Men jeg skal nok finde ud af det, og jeg skal nok orientere, acceptere og lukke, når jeg kommer så vidt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 10:28

Det er nemmest at hjæpe hvis man melder tilbage på forslagene og netværk er svære at give entydige svar på da det afhænger af had der er rgjort i forvejen og det niveau brugeren befinder sig på, og det er i hvert fald svært at tænke sig ind i et problem når der ikke er nogen reaktion fra spørgeren

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 10:37

Dit svar virker egentlig ikke som om du har læst mit indlæg fra 26/11

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 29-11-04 15:11

Jeg vil også anbefale at du kører netværksguiden på Windows XP, og laver en diskette som du så kan køre på Windows 98.
Med standard installationer af de to windows udgaver, så kan de nemlig ikke se hinanden på et netværk, og som du selv er inde på, så er det, at de i det hele taget kan se hinanden, det første skridt for at man kan opnå at dele en printer via netværket.

mvh. Per

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 29-11-04 19:44

Jeg har kørt netværksguiden på xp, og lavet diskette og kørt den på 98, men det fungerede ikke. Jeg ved ikke hvornår jeg får tid til at se på det igen, der er meget meget travlt på kontoret. Bør jeg lukke her og gå ind en anden gang? støjer det? Man vil jo nødig blive et ben i halsen på nogen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 20:18

Det er sjældent det lykkes bare ved at køre guiden, dels er det let at trykke på det forkerte dels er det vanskeligt, at anvende TCP/IP protokollen til både Internet og lokalnet og derfor bør du læse 26-11-04 15:04 hvor jeg foreskriver en løsning, som jeg meget gerne vil guide dig videre med på et senere tidspunkt.
Forudsætningen er, at du giver mig feedback og lader være med at opgive.
Jeg har erfaring med opsætning/etablering af mellemstore (firmaer og daghøjskoler) og små netværk og har fået sat flere i gang her på Kandu så dit kan også komme til at virke
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 30-11-04 00:06

Hej HansJensen41,
tag den tid som du behøver. Vi kender jo alle til at man kan have travlt i hverdagen. Og af og til, så finder vi en praktisk løsning (læs: e-mail overførsel) som løser problemet godt nok, her og nu.

Jeg ønskede blot at vide, om du stadig var interesseret i at få et par gode råd.
(Et par gode råd, det er vel hvad man kan forvente her på kandu.dk)

At tilføje protokollen IPX/SPX kan være en hurtig måde at løse problemt med at Windows NetBIOS ikke har ordentlig binding til en underliggende net protokol, som fx. TCP/IP.
At skifte grundliggende protokol, kan ofte sparer én arbejdet med at fejlsøge på netværket og i de to windows systemer, men det tilføjer unægteligt en netværks protokol på PC'en og netværket.

Hvis du imidlertid ikke ønsker at skifte protokol, så er her et par råd til næste skridt i fejlsøgningn (Når du får tid!)
Kan de to windows maskiner se sig selv på netværket? (kræver at deling til netværket er slået til)

Kan en pc ikke se sig selv, så kan det hurtigste fix være at:
- afinstallere netkortet (eller blot netværksprotokollen TCP/IP)
- køre RegCleaner
- re-installere netværket.

Man kan også vælg at lede i de forskellige logiske netværks lag, og finde/rette fejlen med et mere præcist indgreb, det er et spørgsmål om temperament.

Lad os høre hvordan det går med dit netværk (når du får tid).

mvh. Per

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-11-04 00:17

Per, læg nu mærke til at der anvendes switch og ønskes både WAN og LAN. Desuden giver tilføjelse af IPX/SPX større sikkerhed når man samtidig deaktiverer Netbios over TCP/IP. Man skal jo så huske at markere Aktivere Netbios over IPX/SPX på Windows 98 maskinen hvilket automatisk deaktiverer netbios over TCP/IP.

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 30-11-04 09:03

Per.Frederiksen: Tak for informationerne, og tak til BjarneD for at blande sig. Det er rart, når kløgtige ho'der kommenterer. Jeg er sikker på, at jeg nok skal få "samtalen" i gang med så mange hjælpsomme indlæg.