/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Førtidspension
Fra : kipumi
Vist : 1226 gange
50 point
Dato : 31-10-04 11:42

Min syge nabo står her, og har spurgt mig, om jeg kan hjælpe ham med følgende spørgsmål:
Han er netop tilkendt førtidspension, kr. 13895,00. Hans lønseddel viser, at der er trukket 38 % rent. Han vil gerne vide, om der ikke er et personfradrag først, og så deraf 38 %. Eller der er anderledes regler for ham. Jeg aner det ikke selv, derfor spørger vi her.
Tak fra ham til jer, siger han.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 60 point
Dato : 31-10-04 11:51

det lyder som om din nabo ikke helt har forstået "lønsedlen" - der trækkes fradrag fra før der trækkes skat
Hvis han så ikke har oplyst om evt flere skattefordele - ja så skal der snakkes med kommunen !

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 31-10-04 12:05

Tak for svaret miritdk.
Jeg måtte ikke "kigge" på hans lønseddel, fik blot tallene.Men jeg tror måske, han så ikke har afleveret sit skattekort. Jeg siger ak for hjælpen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-10-04 12:18

Hvis han ikke har andre fradrag end det almindelige personfradrag, har kommunen sikkert lavet det der hedder en skattemæssig beregning af personfradraget, så det er indregnet før skatten trækkes, og det står ikke på kommunens "lønsedler" som hvis det var en almindelig lønseddel.
mvh dova