/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Gigabite
Fra : poullybaek
Vist : 776 gange
40 point
Dato : 28-07-02 23:35

Hvor mange bogstaver kan en gigabite indeholde?

Accepteret svar
Fra : skyrider

Modtaget 50 point
Dato : 29-07-02 00:18

1024 Megabytes (MB), eller 2^30 bytes, eller 1,073,741,824 bytes ..... det er en del bogstaver !

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 29-07-02 00:33

1 gigabit (Gb) = 1.073.741.824 bit svarende til det samme antal enheder (anslag på tastaturet).
Tænker du i stedet på gigabyte (GB) skal du gange dette antal med 8, idet en byte svarer til 8 bit.
1 gigabyte er således = 8 x 1.073.741.824 = 8.589.934.592 enheder (anslag på tastaturet).

Så en gigabit kan altså indeholde godt og vel en milliard bogstaver - og en gigabyte kan indeholde godt og vel otte og en halv milliard bogstaver.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 29-07-02 00:40

Så du skal altså bytte om på bit og byte i Japses svar: 1 byte = 8 bit. "Bite" er der ikke noget, der hedder.

Godkendelse af svar
Fra : poullybaek

Dato : 29-07-02 01:45

Tak for svaret skyrider. Kort og klart.
Jeg forstår, hvis nogen bliver forvirret, når jeg blander bit og byte sammen, så det bliver til bite.
Jeg har regnet lidt på dit tal, hvilket betyder, at en pæn stor computer på 20 GB kan rumme 25.000 velvoksne romaner på 400 sider med 2000 anslag på hver side... Tror du det er rigtigt?
Er der mon nogen, der har en anelse om, hvor mange GB der er i menneskets hukommelse????
Med venlig hilsen
poullybaek

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-07-02 09:17

Det kommer også an på hvilket ASCII alfabet der bruges.
Standard ASCII har kun 128 bogstaver/tegn og bruger "kun" 7 bits for 1 tegn. (engelsk, ikke æøå)
extended ACSII har 256 bogstaver/tegn og bruger 8 bits for 1 tegn. (det er normalt dette der bruges i en pc)

MVH

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 10:05

"poullybaek" <poullybaek.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:6%349.6076$G3.787206@news010.worldonline.dk...

> Hvor mange bogstaver kan en gigabite indeholde?lues(%d, '%s')

sammentrækning af det engelske binary digit; binært tal; binært ciffer.
Den mindste mulige informationsenhed, der kun kan antage to værdier, fx 0
eller 1, sand eller falsk, ja eller nej, plus eller minus. Otte bits
sammenfattes til byte.
Bit forkortes med ´b´, mens byte forkortes med ´B´.
kb (kilobit) - tusinde bit (1.024 bit)
Mb (megabit) - million bit (1,048.576 bit)
Gb (gigabit) - milliard bit (1.073.741.824 bit).
Fundet her:
http://www.it-leksikon.dk/vis.asp?id=372&ord=bit

Med en milliard bit (bogstaver), så skulle der være plads til en roman eller
2 på 1 GB.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/
Ved svar fjern REMOVETHIS fra emailadressen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 19:05

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message
news:lo549.6327$G3.795565@news010.worldonline.dk...
>
> "poullybaek" <poullybaek.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:6%349.6076$G3.787206@news010.worldonline.dk...
>
> > Hvor mange bogstaver kan en gigabite indeholde?lues(%d, '%s')
>
> sammentrækning af det engelske binary digit; binært tal; binært ciffer.
> Den mindste mulige informationsenhed, der kun kan antage to værdier, fx 0
> eller 1, sand eller falsk, ja eller nej, plus eller minus. Otte bits
> sammenfattes til byte.
> Bit forkortes med ´b´, mens byte forkortes med ´B´.
> kb (kilobit) - tusinde bit (1.024 bit)
> Mb (megabit) - million bit (1,048.576 bit)
> Gb (gigabit) - milliard bit (1.073.741.824 bit).
> Fundet her:
> http://www.it-leksikon.dk/vis.asp?id=372&ord=bit
>
> Med en milliard bit (bogstaver), så skulle der være plads til en roman
eller
> 2 på 1 GB.
>

lille rettelse, der går 8 bit=en byte på et bogstav

Kenneth Rasmussen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-08-02 11:14

"Kenneth N. Rasmussen" <knr@hudii.dk> skrev i en meddelelse
news:3d516146$0$72798$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> lille rettelse, der går 8 bit=en byte på et bogstav

Sorry, min fejl - man lærer noget nyt og får genopfrisket hukkomelsen hver
dag

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/
Ved svar fjern REMOVETHIS fra emailadressen.