/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Ral farver...
Fra : flipper89
Vist : 1226 gange
40 point
Dato : 31-10-04 10:03

Hey hvor kan jeg se alle RAL farver på nettet...?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 31-10-04 10:16
Kommentar
Fra : berpox

Dato : 31-10-04 10:17
Kommentar
Fra : Guild

Dato : 31-10-04 10:18

Her er der mange RAL farver:
http://www.firma-info.dk/ral/ral.htm
/PG

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 31-10-04 12:07

Jeg har lige fået mine bildøre malet i en ral farve, vist det nærmeste man kommer kridthvid. Farven hed ral 9010. Men det overraskede mig at maleren havde 4 forskellige toner af ral farven på sit skema, så det var ikke nok, at jeg oplyste ham hvilken farve bilen var i, han måtte ud og holde farvekorte på bilen, så dørene fik samme farve som bilen. Det blev forøvrigt et rigtigt arbejde.

Kommentar
Fra : AndersBis

Dato : 01-11-04 15:50

Hvad betyder RAL??

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-11-04 16:09

Hugget fra:
http://www.bauzentrale.com/news/2004/1frame.htm?http%3A//www.bauzentrale.com/news/2004/1292.php4

Citat
Der Ursprung der RAL-Farben
(10.9.2004) Um die wirtschaftlichen Schwierigkeiten als Folge des Ersten Weltkrieges besser zu überwinden, entstanden in allen Industrieländern in den 20er Jahren aktive Bestrebungen, Rationalisierungsmaßnahmen verstärkt in den Dienst der Wirtschaft zu stellen. So auch in Deutschland. Das Normungs- wie auch das Rationalisierungswesen erfuhr einen deutlichen Aufschwung und zahlreiche auf diesen Zweck ausgerichtete Institutionen wurden gegründet, darunter auch 1925 der "Reichs-Ausschuß für Lieferbedingungen (RAL)", der als gemeinsame Initiative der deutschen Privatwirtschaft und der damaligen deutschen Regierung entstand. Hauptaufgabe von RAL war damals, im Sinne der Rationalisierung die Vereinfachung und Vereinheitlichung von technischen Lieferbedingungen zu betreiben.

- Herstellung der Farbkarten
- Verteilerfunktion an die Wirtschaft
- Überwachung der exakten Farbnachstellung bei Neuauflagen
- Beobachtung von Farb- und Anwendungsentwicklungen unter Sicherstellung der stetigen Anwendbarkeit der Farbmuster

Aus diesen Anfängen entstanden die heute national, wie auch international anerkannten Farbmusterstandards RAL CLASSIC und RAL DESIGN, die insgesamt fast 2.000 Farbtöne umfassen und in unterschiedlichen Darstellungsmustern verfügbar sind:

altså "Reichs-Ausschuß für Lieferbedingungen" - svarende til noget i retning af "National-komiteen vedr. Leveringsbetingelser"

mvh Berpox

Kommentar
Fra : AndersBis

Dato : 01-11-04 19:42

hmm, hvad har det at gøre med lakerings-farver?? :)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-11-04 10:25

Tja - som det fremgår af teksten, så har det sit udspring i 1925 hvor man ville skabe en standard på initiativ fra private virksomheder, så leveringsbetingelserne (omfanget) var entydigt. Derfor en bl.a en RAL standard for farver.

mvh Berpox