/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Medbyg eller byg selv
Fra : Doros
Vist : 4045 gange
100 point
Dato : 30-10-04 18:12

Er der nogen som ved hvilken ca. priser man skal påregne, hvis man bygger træhus "bolig":
- Selvbyg pr. m2 incl. moms.
- Medbyg pr. m2 incl. moms.

Hvormeget koster fundamentet inkl. støbt terrændæk til ca. 160 m2 hus

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 30-10-04 18:49

Der er nogle firmaer i Baltikum der leveres rigtige bjælpehuse i samlesæt .. og kun bjælkerne. Døre, vinduer, tag og alle de andre "fine" ting skal du selv klare.
Et samlesæt til 96 kvm koster ca. 100.000 leveret på en plads i Danmark

Fundamentet og prisen herpå kommer helt an på bundforholdene. Skal der piloteres ?

/PG

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 30-10-04 18:50

Hej!
Ring eller mail til Kalmar-Huse og få brochurer og prislister.
De er meget informative med nøjagtig prisdifference mellem nøglefærdig, medbyg og selvbyg. Du får meget detailleret information om hvad de leverer og hvad du selv skal gøre eller skaffe håndværker til f.eks. elektriker.
Deres huse er ikke helt så store som 160 kvm men så kan du selv regne videre. De kan også oplyse dig om en entreprenør i lokalområdet der kan lave fundament eller hjælpe dig og så kan du spørge ham om prisen.
Jeg har selv fået et sommerhus fra Kalmar og kan anbefale dem. De leverer god kvalitet og det er færdigt til tiden uden mangler, det kan man ikke sige om alle i byggebranchen, faktisk hører jeg om utrolig mange konflikter og forsinkelser.
Du skal være meget forsigtig med at skrive kontrakt med de enkelte håndværkere. Det er meget vanskeligt at styre og du har ingen magt over dem. De ved jo godt at selv om du måske bliver utilfreds kan det være lidt ligemeget for du kommer aldrig igen og beder dem bygge et hus mere. Da er det bedre med et firma, som har styr på sine håndværkere. Tømrerne i mit hus har arbejdet for Kalmar i 25 år.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 31-10-04 07:23

HØRT, penelope!!!! Vi er HELT enige!!! Vi har i det forløbne år bygget et sommerhus (Kildebo) som et selvbyg-koncept, hvor der efter vi selv havde støbt fundamentet, kom et par montører og opførte skelet og spær. Herefter fuldførte vi så resten af huset UDEN nogen form for vejledninger, kun en lastbil som havde læsset resten af byggematerialerne af på grunden. Vi blev dog færdige her i sommers og har netop solgt huset med en god fortjeneste. Selvom det var et såkaldt "lavprishus/koncept" endte det med at blive forholdsvis dyrt pr. kvm. (ca. 7,500,- kr kvm.....men det var så også ALT incl.: grund, fundament. alle materialer, el, kloak og VVS, hårde hvidevarer samt møblering).
Vi har netop lige skrevet kontrakt på et Rømøhus fra KALMAR som medbygger. Sådan som vi ser det pt bliver det ikke dyrere pr. kvm. selvom der er meget mere inkluderet i dette koncept.
Så ligesom penelope vil jeg anbefale KALMARHUSE....kig evt. her www.kalmar.dk

Rigtig god fornøjelse!!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 31-10-04 08:16

Hej!
Der er også andre der mener at Kalmar er et godt valg. De har netop bygget deres hus nummer 10000.
Hvis man vil købe et nøglefærdigt hus skal man regne med levering ca maj 2005.
Vores hus nøglefærdigt kostede ca. 8500.- pr. kvm, vi overtog det her i oktober men der er kommet prisstigning siden.

Accepteret svar
Fra : sybil3

Modtaget 100 point
Dato : 01-11-04 11:24

Det er vigtigt når du regner at du også har styr på hvad der blive leveret, jeg syntes at det er meget meget svært at sammenligne priser. Man kan som udgangspunkt sige at et hus er et hus, men det er bare ikke altid at alting er med i pakken...

Jeg har snakket med mange firmaer der sige OK til medbyg, problemet er bare at de regner baglæns, så man får et fradrag for det man laver selv, problemet med fradraget er bare at det ikke altid er stort nok!!!

Jeg har en god ven som har rigtig gode erfaringer med skovbohuse, der kan man nøjes med at købe et byggesæt, eller et råhus (incl. fundament) eller nøglefærdigt)

Byggesæt 2.500 - 3.000 pr m2

Råhus 3.500 - 4000 pr. m2

Nøglefærdigt 7.700 - 8.300 pr m2

Der kan også være penge at spare ved at vælge egne håndværkere til opførelsen...

Jeg ville overveje at købe et byggesæt, men få håndværkere til de bærende (og tunge!!) dele.

Har du været ude og se Ry træbo (www.traebo.dk)

Til Guild: Hvilke firmaer tænker du på og har du nogen erfaringer?

Michael

Godkendelse af svar
Fra : Doros

Dato : 02-11-04 16:48

Tak for svaret sybil3.