/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Salg af bolig
Fra : bv32
Vist : 976 gange
50 point
Dato : 30-10-04 15:11

Hvor længe er man "ansvarlig" for konstaterede fejl og mangler efter salg af bolig? Jeg har hørt nogle skumle rygter om, at hvis man sælger sit hus og det indenfor 10 år efter konstateres f.eks. at de elektriske installationer eller andet er ulovlige så kan man stadigvæk retsforfølges. Er det korrekt? Ville det så være sådan, at hvis man selv har købt huset i den stand kan man retsforfølge den person man selv har købt huset af? Hvordan kan man bevise det?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 30-10-04 15:16

I dag får man udarbejdet en tilstandsrapport og sælger betaler halvdelen af en ejerskifteforsikring, dermed overtager forsikringen ansvaret forudsat, at man har afgivet fuldstændige og rigtige oplysninger til rapporten. Hvis køber ikke vil betale sin halvdel af forsikringen mister denne retskrav, stadig forudsat, at der er afgivet korrekte oplysninger.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 30-10-04 15:32

Helt enig med BjarneD, men bliver der - f.eks. fordi der er salg ef en lejlighed - ikke tegnet en ejerskifteforsikring, er sælger ansvarlig for mangler i 20 år.

Hvis du finder en fejl efter f.eks. 18 år, vil du kunne gå efter den tidligere ejer, men det er klart, at det er dig, der skal bevise, at fejlen var der, da huset blev solgt til dig. Samtidig har man været utilbøjelig til at lade en købe gå efter sælger, hvis der ikke er tale om et stort krav (vist nok ca. 10% af købesummen).

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-10-04 15:38

Hvis der er givet tilbud om at sælger vil betale halvdelen af beløbet til en basis ejerskifteforsikring og det foreligger på skrift vil der ikke kunne gøres krav mod sælger med mindre der er tale om groft svig eller lignende.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-10-04 15:41

http://www.boligassistancen.dk/Ejerskifteforsikring.htm
Citat
Ejerskifteforsikring

En ejerskifteforsikring dækker de fleste skjulte fejl og mangler i forbindelse med en bolighandel. Et tilbud om en ejerskifteforsikring udarbejdes blandt andet på grundlag af boligens tilstandsrapport.

I det følgende beskrives forsikringens indhold og fordelene for henholdsvis køber og sælger, når der tegnes en ejerskifteforsikring.

En ejerskifteforsikring sikrer den, der køber et hus, mod uforudsete udgifter til reparation af skjulte fejl og mangler, og den sikrer sælger mod krav fra køber under særlige forudsætninger.

Det må normalt anbefales, at De som køber tegner en ejerskifteforsikring, og at De samtidig nøje undersøger, hvilken dækning forsikringen har. De bør samtidig undersøge, om den forsikring, De får tilbudt, også har en udvidet/specialdækning, og hvad denne dækker.

Hvis sælger vil frigøre sig fra sit mangelansvar og får udarbejdet en tilstandsrapport, skal køber, inden købsaftalen underskrives, have et tilbud fra et forsikringsselskab på, at der kan tegnes ejerskifteforsikring på boligen. Forsikringstilbudet skal være skriftligt og oplyse:

På hvilke vilkår køberen kan tegne en ejerskifteforsikring vedrørende ejendommen

Hvilke særlige forhold ved den pågældende ejendoms fysiske tilstand der medfører, at der ikke kan tegnes en forsikring

Forsikringstilbudet skal være udformet som et bindende tilbud til køberen og angive en rimelig frist for antagelse af tilbuddet

Sælger skal tilbyde at betale mindst halvdelen af præmien til ejerskifteforsikringen

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 30-10-04 15:42

Stadig helt enig Jeg udtrykte mig vist ikke helt klart. Hvis der af andre grunde, end den BjarneD nævner, ikke bliver tegnet en ejerskifteforsikring, er sælger ansvarlig.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 30-10-04 15:53

Hej igen. Tak for svarene. Jeg havde fundet modsigende svar på nettet, men efter jeres svar dykkede jeg ind på nettet igen for at finde ud af, at I har fuldstændig ret:
Ifølge Danmarkportalen ("genvejen til det offentlige")
http://danmark.dk/portal/page?_pageid=34,328472&_dad=portal&_schema=PORTAL
Sælgeren har ansvaret
Sælgeren er ansvarlig for at oplyse køberen om de skader, fejl og mangler, ejerboligen eventuelt måtte have. Som grundregel har sælgeren ansvar for fejl 20 år efter salget. En tilstandsrapport sikrer sælger imod ekstraregninger på grund af skjulte fejl og mangler. Fortier sælgeren fejl og mangler ved ejerboligen, eller opstår der skader, efter at tilstandsrapporten er udarbejdet, kan man som sælger stadigvæk blive stillet til ansvar.
Og Erhvervs- og boligstyrelsen
http://www.hesyn.dk/huseftersyn/servlet/HeSyn
Huseftersynsordningen skal beskytte køber og sælger mod ubehagelige økonomiske overraskelser i forbindelse med køb og salg af huse. Som sælger har man ansvar for husets tilstand i 20 år efter salget. Men med en tilstandsrapport og et tilbud om en ejerskifteforsikring, hvor sælger betaler halvdelen af forsikringspræmien, kan man blive fritaget for dette ansvar.
En folder om det:
http://www.ebst.dk/file/1495/saelgeromhuseftersyn.pdf
Men tak for svaret! Det viser bare igen at kildekritik på internettet er en "must".

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-10-04 15:53

RyeJensen, jeg er ikke i tvivl om, at du kender reglerne, men nu fandt jeg lige et sted hvor det virkede forståligt uden juridiske "knuder".

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 30-10-04 15:54

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-10-04 16:11

Du har ret i det med kildekritikken bv32, og det er helt sikkert væsentligt, at sælger oplyser alt hvad der ikke umiddelbart kan konstateres, som man er vidende om.
I forbindelse med udarbejdelse af tilstandsrapport er det en god idé, at gøre det let for den bygningssagkyndige, at inspicere gulve og ydervægge så der ikke bliver for mange punkter hvor der skrives, "kunne ikke besigtiges", som er en meget brugt vending for at frasige sig ansvar, men det ser ikke godt ud for en køber hvor imod rene linier er tillidsvækkende og gør det nemmere, at få accepteret mindre fejl. Jeg er på mit 4. hus nu og har altid brugt at oplyse så meget som muligt og det har givet stor tilfredshed for begge parter.
Held og lykke med hushandelen.