/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
HJÆLP Ændring af skatteansættelse
Fra : ivanovic1
Vist : 477 gange
100 point
Dato : 30-10-04 12:28

Hej Alle,

Har virkelig brug for hjælp.

Man har en virksomhed som har været registreret som erhvervsvirksomhed i to år, og den har haft underskud begge år, det ene på 9000 og det andet på 18000, der har næsten ikke været nogen omsætning. Da virksomheden blev oprettet troede man virkelig på at det var det rigtige man gjorde men det viste sig at være forkert og der kom ingen omsætning i kassen. Man har endvidere forsøgt at reklamere virksomheden på flere forskellige måder dog uden held.

Kan Skattefar så godt lige pludselig komme og sige at der skal ændringer i skatteansættelse.

Hans argumenter for hvorfor er:

1. Virksomheden har næsten ingen omsætning
2. Virksomheden er ikke drevet rentabelt
3. Virksomheden bliver drevet som en bi-virksomhed
4. Virksomheden er ikke drevet med den fornødne intensitet og seriøsitet

Er der noget som man kan gøre for at slippe for at der skal ske ændringer i skatteansættelse, angående nogle paragraffer man kan henvise til eller noget andet.

En anden ting er at jeg har ikke noget mod at gå over til hobby virksomhed har bare ikke lyst til ændringer i skatteansættelse hvis det kan undgås

Med venlig hilsen

Ivanovic1

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 100 point
Dato : 31-10-04 01:23

Hvis skattevæsenet bedømmer, at din virksomhed ikke har været drevet som egentlig erhvervsvirksomhed, men kun som hobbyvirksomhed, er de I deres gode ret til at ændre din selvangivelse for tidligere indkomstår.

Umiddelbart gælder det, at hvis du har beholdt dit fuldtidsjob ved siden af driften af virksomheden, står du meget dårligt.
Andre meget vigtige momenter er, om der har været udarbejdet forretningsplan og realistiske budgetter inden virksomheden er startet.
I nogle tilfælde er det meget vanskeligt at afgøre om virksomheden er erhverv eller hobby. I de tilfælde afhænger udfaldet af en "samlet vurdering af forholdene".

Du kan evt. læse mere i Ligningsvejledningen på ToldSkats hjemmeside: http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=102504&vID=200686&i=4&action=close#i102504

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 31-10-04 01:24

Jeg glemte at sige, at hvis du er uenig i, at virksomheden er hobbyvirksomhed, er du selvfølgelig i din gode ret til at klage over skattemyndighedernes afgørelse.

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 01-11-04 12:47

Tak for svaret Paulus1.