/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Jeg ramer et elkabel når jeg skruer en ~
Fra : steenfibiger
Vist : 7690 gange
100 point
Dato : 30-10-04 11:22

Hej elkyndige expert!
Over køkkenvasken vil jeg gerne ophænge et stativ til rengøringsartikler. Da jeg skruede den første skrue i ramte jeg et elkabel i væggen og HFI-relæet slog heldigvis fra selvom testknappen ikke fungerer.
Derfor har jeg prøvet at lokaliseret kablet ved hjælp af en universalsøger MEET MS-58 D.I.Y. Detector Model No.: MS-58ACM. Men den giver intet udslag i nærheden af skruehullet, men giver et advarselsignal når jeg bevæger den ned mod stålkøkkenvasken og stålkøkkenbordet.
Hvis jeg går to små fliser (7 cm) op eller ned på væggen for at sætte skruerne i dér, så er der ikke plads til stativet.
Hvor tæt på det farlige skruehul kan jeg risikere at skrue en ny skrue i?
Da jeg tog skruen ud af hullet og slog HFI-relæet til igen var der ingen problemer med strømforsyningen i huset. Kan jeg have ødelagt noget, som evt. ved en senere lejlighed kan give kortslutning eller el-fejl i huset? Det er en uge siden episoden foregik.
Mange venlige hilsener med håb om et godt råd.

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 30-10-04 11:56

kablet du har ramt SKAL skiftes
det er en ren brandfælde at have et beskadigt kabel
så kan du måske flytte kablet så det ikke sider i vejen

Kommentar
Fra : hbirk

Dato : 30-10-04 11:57

Min elektriker-mand siger i baggrunden, at du skal have det kabel repareret (af en fagmand!) Derefter må du såmænd sætte skruer i 1 cm fra kablet... bare du ikke rammer det!
m.v.h.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 110 point
Dato : 30-10-04 11:58

Først må jeg spørge, ved du noget om hvad for noget el-installation du har ødelagt, jeg mener er det rør eller kabel ? Hvad er tilsluttet dette "kabel" ? Hvorfra ved du om det forløber "op/ned" eller på tværs ?
Det er altid noget skidt at beskadige el-installationer, det kan let medføre brandfare.
Hvis ikke dine sikringer sprang ved skruearbejdet har du ikke opnået at lave forbindelse mellem en fase og nul-ledningen, du har derimod lavet en "fejlstrøm" ved at lede ud i den skrue du satte i, det medfører så at HFI-relæet slår fra.
Men som sagt, det er IKKE så godt med beskadigede el-ledninger, så hvis du vil slippe for at pille fliser ned må løsningen være at afbryde det ødelagte ledningsstykke, det kan gøres i afbryderdåsen og lampeudtaget, du kan så efterfølgende trække et nyt stykke kabel, nu bliver det blot synligt. Netop af hensyn til udseendet kan det være en fordel at trække dette kabel af en "omvej" så det kan skjules bedst muligt (f.eks i hjørner ol. )
Når du så har afbrudt ledningen har du heller ikke flere problemer med ophængning af dit stativ.
Man skal have respekt for elektricitet, udover at være til brandfare er det også meget ubehageligt at agere "jordforbindelse"
Held og lykke med det.... mvh Benny

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 30-10-04 11:59

Der er jo altid mulighed for du får en fejl i det kabel igen, der er jo hul i kablet og 1 eller 2 af lederne er også blevet beskadet, siden dit HFI slog fra, jeg vil dog mene at det er lidt for dårligt at du bruger et HFI som ikke virker 100%. Hvis det nu ikke var slået fra hvede du måske haft en fase ude på dit stativ og så kan der jo hurtigt ske noget.

Hvis det er helt rigtigt skal kablet jo skiftes nu da det er derfekt.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 30-10-04 12:00

Skruen har beskadiget mindst en af ledningerne og måske flere.
Der er nu mulighed for at den defekte ledning vil brænde over og måske starte en brand,
eller to beskadigede ledninger vil komme i kontakt med hinanden og give kortslutning og/eller brand.

Kort sagt: Du er kommet ud i noget snavs, og du bør ikke bruge den del af installationen hvor skaden er sket. Hvis ledninger ligger i rør kan du måske skifte ledningerne ud, ellers må du trække et nyt kabel eller lægge et nyt rør, alt efter hvordan du vil.

Jeg har ingen erfaringer med de der måleinstumenter til at finde rør og kabler, men jeg tror da nok at de virker rimeligt

M.v.h. Kim

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 30-10-04 12:10

og så er det hvist sagt
så er det bare at ringe til din elektriker mandag morgen

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 30-10-04 14:34

Da jeg bankede væggen ud imellem mit køkken og spisestuen fandt jeg flere indmurede samlingsdåser. Måske kunne du få elektrikeren til at sætte sådan en på? Er der nogen der ved om dette er lovligt (at mure samledåser ind)? Skal ALLE samledåser være tilgængeligt?

Kommentar
Fra : hbirk

Dato : 30-10-04 14:53

Min elektrikermand i baggrunden: Man må gerne mure (lovlige !) dåser ind, men de SKAL være tilgængelige,
I modsat fald kan du ved salg risikere at skulle betale hel ny installation!
mvh

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 30-10-04 15:00

Nej, jeg mener, at man murer dåsen ind (med låg på) og sætter en flise ovenpå bagefter.....Spørgsmålet er, SKAL de være synlige?

Kommentar
Fra : hbirk

Dato : 30-10-04 15:02

Ja.. kort og godt! Så skal der sættes et blindlåg på! Ingen fliser udenpå !!!

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 30-10-04 15:02

En anden ting, det er fuldstændig umuligt ved køb af bolig at konstatere at ikke alle dåser er tilgængelige! (de er jo så muret inde og dermed usynlige!)

Kommentar
Fra : hbirk

Dato : 30-10-04 15:03

Hvis der er problemer, kan sælger retsforfølges 10 år efter

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 30-10-04 15:10

....et rigtig godt argument bv32, jeg har selv set de der dåser et par gange, endda i nybyggeri, altså dem som er "helt muret inde" ---- men jeg er nu sikker på at ham elektriker-manden i baggrunden han har helt ret det er IKKE lovligt at skjule en samledåse, uanset hvad !!! Nu kunne det snart være sjovt, at høre hvad "Steenfibiger" mener om alle disse ellers udmærkede indslag.
- der er nok ingen "lovlig" vej udenom en autoriseret mands indgriben i en måske nok lidt uforudseelig "brøler" ... god week-end Benny

Kommentar
Fra : hbirk

Dato : 30-10-04 15:19

Nu er "manden" gået.. så jeg står af !!!

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 30-10-04 15:44

Nej der er ingen nemme løsninger. Hvis den med en SYNLIG dåse ikke kan bruges.
Det skulle da lige være at trække et nyt kabel og afbryde det gamle I BEGGE ENDER
Det vurderer jeg som gammel elektriker at være det nemmeste, når nu skaden ER sket.

M.v.h. Kim

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 30-10-04 19:35

Tak for alle de utrolig mange svar på dette spørgsmål. Min forbindelse har været nede og er ustabil. Menn jeg har forstået at jeg skal ringe efter elektrikeren, og det gør jeg så.
Nu slutter jegf med at takke inden forbindelsen går ned.

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 01-11-04 11:06

Kære Benny,
Jeg fik mange gode og hurtige svar på min problemstilling, som alle var udmærket. Nu ahr jeg valgt dit, da det jo var så grundigt og informativt. Kl. 11 i dag kommer elektrikeren og ser på mine installationer. Jeg var overvældet over alle de mange indlæg, råd og kommentarer.
Tak til alle for det store engagement,
Steenfibiger

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 02-11-04 16:24

Tak til alle jer, der bidrog med mange gode forslag i week-enden. Insatllatøren har nu været hos mig og målt vores elsystem igennem. Specielt har han interesseret sig for den installation, som jeg skrev om. Han siger, at der ikke er sket nogen skade på kablet eller installationen, og at der ikke skal skiftes noget kabel. Vi kan bruge det som før uden at det indebærer nogen risiko. Han kommer igen på torsdag og isætter et nyt HPFI-relæ og hænger en lampe op.
Tak for jeres hjælp

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 03-11-04 00:48

Hej steenfibiger !
Det var "billigt" sluppet, som du også kan se i tråden, så kunne det være gået meget værre.
Nu får du det lavet forsvarligt og behøver ikke gå rundt og frygte for hvad der kan ske, og risikere at få stød hver gang du rører ved den famøse skrue. Samtidig får du opsat et nyt relæ (HPFI) - så er du også på den sikre side den vej rundt.
Det glæder mig at du fik nogle gode råd som ledte dig på rette spor.
Iøvrigt også tak for pointene.
mvh Benny