/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP SP2 igen, igen
Fra : Smukke_Ole
Vist : 475 gange
200 point
Dato : 30-10-04 11:17

Hej !

Jeg er i meget stor tvivl om jeg skal installere SP2, som jeg har fået fra MS på en CD.
H V I S jeg bestemmer mig for at gøre det, er der et par spørgsmål, der trænger sig på:
jeg mener at have læst, at WIN XP selv laver et gendannelsespunkt inden den går i gang.
Er det korrekt, og kan det bruges når man selv har installeret et antal programmer den samme dag ? Jeg har nemlig tidligere været ude for, at jeg, når jeg prøvede at gendanne, fik besked om, at der var for mange gendannelsespukter den pågældende dag, som jeg havde valgt, og derfor blev henvist til en anden dato.

Skal man deaktivere fire-wall (ZoneAlarm) og antivirus (Norton 2003) ?
Kan man slette SP2 ?

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : briani

Dato : 30-10-04 11:28

Hejsa

Nu kan du jo inden du går i gang med at installerer SP2,selv oprette en gendannelspunkt under systemgendannelse,så kan du altid bruge den hvis noget går galt.

Inden du går i gang med installationen SKAL alle åbne programmer lukkes,også antivirus og firewall.

Går der noget galt efter installationens så gå tilbage til det gendannelsepunkt som du selv har oprettet

Ellers er der mange andre måder du kan fjerne SP2 på

Du kan bruge en af følgende metoder til at fjerne Microsoft Windows XP SP2 fra din computer:
•   Brug af funktionen Tilføj eller fjern programmer i Kontrolpanel
•   Brug af den skjulte mappen $NtServicePackUninstall$
•   Brug af Systemgendannelse
•   Brug af Genoprettelseskonsol

Brug af funktionen Tilføj eller fjern programmer i Kontrolpanel
1.   Klik på Start, klik på Kør, skriv appwiz.cpl i feltet Åbn, og klik derefter på OK.
2.   Marker afkrydsningsfeltet Vis opdateringer.
3.   Klik på Windows XP Service Pack 2, og klik derefter på Fjern.
4.   Følg vejledningen på skærmen for at fjerne Windows XP SP2.
Brug af den skjulte mappe $NtServicePackUninstall$
1.   Klik på Start, klik på Kør, skriv c:\windows\$NtServicePackUninstall$\spuninst\spuninst.exe i feltet Åbn, og klik derefter på OK.
2.   Klik på Næste, når Guiden Fjernelse af Windows XP Service Pack 2 starter.
3.   Følg vejledningen på skærmen for at fjerne Windows XP SP2.
Brug af Systemgendannelse
1.   Klik på Start, klik på Kør, skriv %SystemRoot%\System32\restore\rstrui.exe i feltet Åbn, og klik derefter på OK.
2.   Klik på Gendan computeren, som den var på et tidligere tidspunkt, og klik derefter på Næste.
3.   Klik på den dato, hvor du installerede Windows XP SP2, og klik derefter på Installerede Windows XP Service Pack 2 i feltet Gendannelsespunkt.
4.   Klik på Næste, og følg derefter vejledningen på skærmen for at fjerne Windows XP SP2.
Brug af Genoprettelseskonsol
Hvis det ikke lykkedes at fjerne Windows XP SP2 ved hjælp af en af de forrige metoder, skal du følge disse trin:
1.   Indsæt Windows XP-startdisketten i diskettedrevet, eller læg cd'en med Windows XP i cd- eller dvd-drevet, og genstart computeren. Når du modtager følgende meddelelse, skal du trykke på en tast for at starte computeren fra cd'en med Windows XP: Tryk på en tast for at starte fra cdBemærk! Din computer skal være konfigureret til at starte fra cd- eller dvd-drevet.
2.   Tryk på R for at starte Genoprettelseskonsol, når der vises en meddelelse af følgende type: Velkommen til installationsprogrammet
3.   Vælg placering af Windows XP. Installationsprogrammet placeres typisk på C:\Windows.
4.   Hvis du bliver bedt om at indtaste en administratoradgangskode, skal du gøre det. Tryk på ENTER, hvis du ikke har en administratoradgangskode.
5.   Skriv cd $ntservicepackuninstall$\spuninst ud for kommandoprompten, og tryk derefter på ENTER.
6.   Advarsel! Når du har gennemført dette trin, kan du ikke længere stoppe fjernelsesprocessen. Skriv batch spuninst.txt ud for kommandoprompten, og tryk derefter på ENTER.
7.   Skriv exit ud for kommandoprompten, når fjernelsen afsluttes, og tryk derefter på ENTER.
8.   Genstart computeren. Vigtigt! Når computeren genstarter, kører Windows Stifinder (Explorer.exe) ikke, og du skal følge disse trin: a.    Tryk på CTRL+ALT+DEL for at starte Jobliste.
b.    Klik på fanen Programmer, og klik derefter på Ny opgave.
c.    Skriv regedit i feltet Åbn, og klik derefter på OK.
d.    Find følgende undernøgle i registreringsdatabasen, og klik derefter på den: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\RpcSs
e.    Højreklik på værdien ObjectName, klik på Rediger, og skriv derefter LocalSystem i feltet Værdi.
f.    Genstart computeren.

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-10-04 12:04

har kørt sp2 ind på to pc´ere - en hvor alt blev lukket ned og en hvor intet blev gjort - begge har absolut ingen problemer haft - så man bliver jo lidt i tvivl af og til - på den hvor intet blev lukket ned kørte norton og sygate - ingen skalde sket overhovedet - hvad skal man tro ???????????

ps - den person der kørte med norton havde tilmed den fordel at kunne restore sin pc via norton da noget smuttede i farten - sååååååhh ?????????????????

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-10-04 12:10

Ja, we I wa......

Men der er nok mange faktorer - vi har jo alle sammen forskellige ting på puttern, så det er vel lidt et lotterispil for hver især.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-10-04 12:32

Sammen med SP2 CD'en kommer der en instruktionsfil. Hvis du blot følger den går intet galt. Den fortæller dig simpelthen alt der er værd at vide. Bare gør det. Som så mange andre allerede har givet udtryk for, virker det uden nogen problemer. Jeg har endnu ikke hørt om nogen der rent faktisk har haft problemer, men der er altid denne udbredte mistænksomhed når der kommer noget nyt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-10-04 14:46

Ole

Nu lyder din overskrift ganske vist som om du har set det, men hvis ikke vil jeg da ikke undlade at gøre dig opmærksom på denne tråd, hvor spørgsmålet bliver yderligere behandlet. Den er så tilpas gammel at den er gratis at læse: http://www.kandu.dk/dk/spg/48979 Hilsen Arne J.

Kommentar
Fra : Klokker

Dato : 30-10-04 20:18

Har lagt to ind , en hvor firewallen var slået fra og en hvor den ikke var(havde glemt det) , begge steder gik det fint .

Kommentar
Fra : StigNA

Dato : 31-10-04 00:59

I forbindelse med SP2 på XP har jeg oplevet følgende problem...på flere maskiner.
I IE6 (internet explorer 6.x)...*smiler*...har enkelte script komandoer mistet deres evne til at virke....
fx...på komogvind.dk kan jeg ikke åbne min profil...mes alt muligt andet pop-up noget virker fint...
Jeg er pt. ved at klarlægge hvilke filer det er og i hvilket omfang det sker...men det er mest pop-up med java script...og jeg har bare opdateret alle dele...java fra sun og...y.n.i......kigger forbi ...Stig

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 31-10-04 12:16

Til alle !
Tak for hjælpen.
Til briani
Mange tak for det omfattende svar.
Jeg "gjorde det" her i formiddag på en times tid uden større problemer.
Der er dog eet:
Sikkerhedscenteret hævder, at den har fundet ud af at Norton Anti Virus (NAV) er installeret, men at den ikke kan se status på den. Derfor optræder der et lille, irriterende ikon i systray. Det skal lige siges, at NAV kører ganske udmærket.
Er der nogen, der ved noget ?

Smukke_Ole

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 200 point
Dato : 31-10-04 12:22

Er det denne besked der kommer frem.

Din computer er muligvis i fare-status for din antivirussoftware er ukendt-klik på dette tip for at rette problemet ???

For at undgå denne besked klik på tippet,eller gå ind i din kontrolpanel,og klik på den der hedder,sikkerhedscenter,her går du ned hvor der står virusbeskyttelse,og klikker på anbefalinger,her sætter du et flueben,der hvor der står
Jeg har selv et antivirusprogram som jeg selv vil overvåge.

Så kommer overstående besked ikke mere.

Jeg har samme problem med norton antivirus 2003,så jeg overvåger den selv,og det kører ganske udmærket

Mvh
Brian

Godkendelse af svar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 31-10-04 12:26

Tak for svaret briani.

Det virkede sgu'

Smukke_Ole