/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
El forbrug på en fruser?
Fra : Bragesvej
Vist : 1589 gange
20 point
Dato : 30-10-04 00:58

Jeg vil købe en kummefryser der har et forbrug på 0,52 Kwh i timen... øhee er det ca i runde tal 500 Watt?

2 Køb af en tøretumbler kondens eller aftræk, er der stor forskel på forbrug i timen?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-10-04 01:06

0,52Kwh er 520 Watt per time.

Spørgsmål 2, kan jeg ikke svare på.

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : Marchwitz

Modtaget 30 point
Dato : 30-10-04 01:18

Effekten måles i watt som du kender fra f.eks. en 60watt pære, en kummefryser på 0,52 kW bruger altså 520 watt (K=kilo=1000). Hvis denne fryser er tændt i en time, har den brugt 0.52kWh
Det er antallet af kWh man betaler for til elværket.

Umiddelbart ved jeg faktisk ikke om der er forskel i effekten og dermed forbruget på de to typer tørretumblere, men alt andet lige må en kondensmodel jo bruge noget effekt til at kondensere fugten. Det kan nok ikke være særlig meget.
Derimod er der vel stor forskel på prisen?
Kondensmodellen kan være nødvendig hvis man ikke kan føre en slange ud af huset til dampen.
Man kan jo så sige at det ikke alene er damp man smider ud gennem denne slange, det er også varme, så jo altså så er rent spild.

Kim

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 30-10-04 01:18

Forsa.. så bliver den jo dyrer en at have en tøretumbler i brug 3 til 4 gange ugentligt...

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 30-10-04 01:25

Kigget lige på mit "Gamle" Køle/fryseskab, Liter 236, V 230, W130..? den bruger da mere en 130W det må da stå for 1300W?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 30-10-04 01:27

Skulle lige læse tilbudsavisen ordentligt i gennem 520W er pr 24 timer!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-10-04 01:37

Her der også en masse læsning

http://www.hvidevarepriser.dk/index.aspx?articleid=+656+656

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-10-04 08:05

da der er forskellige mærke er der også forskellige forbrug på kondens og aftræk så der er svært at sige

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-10-04 09:31

Det skulle godt nok helst kun være pr. døgn det du oplyser der, det er gennemsnitforbrug for en lavenergifyser.
mvh dova

Kommentar
Fra : stanley

Dato : 30-10-04 09:32

Bragesvej, en fryser der kun bruger 520 w på 24 timer svarende til strøm for ca. 75 øre pr. døgn er MEGET billigt. Hvor stor - eller rettere lille er den???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-10-04 09:40

En fryser koster ca 400,- om året i strøm.
En kondenstørretumbler plejer at være dyrere i forbrug end en almindelig, og der snakker vi om ca 6-7 kr. pr vask en tørretumbler bruger.
mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 30-10-04 14:07

Stanley, Den er på 173 liter, så helt lille er den ikke, mærket Wasco (Harald Nyborg) den er dansk, og min ven mener det er det gamle Vølund.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-10-04 14:28

Wasco-produkterne fra Harald Nyborg er udmærkede.
Fuldt ud på højde med dyrere produkter.
Jeg har selv en tørretumbler der fra, og den har kørt i 8 år uden problemer nu.
mvh dova

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 30-10-04 16:58

Hvis det er denne:
http://www.hvidevarepriser.dk/index.aspx?articleid=+673+673&produktID=16575
du mener, så har den et gennemsnitligt forbrug på 0,53kWh pr døgn.
Da en fryser jo ikke kører hele tiden men tænder og slukker ved hjælp at en termostat, betyder det at effekten NÅR den kører er højere en 530Watt.
Hvis den f.eks. kører halvdelen af tiden må effekten være 1060Watt (1,04kW)
Men altså når der står at den bruger 0,53kWh om dagen, er der nok rigtigt.
Regningen bliver altså på 0,53 X antal dage X pris pr. kWh

Så fik vi vist det på plads

Kim

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 30-10-04 18:19

Det er denne:
http://www.hvidevarepriser.dk/index.aspx?articleid=+673+673&produktID=22363

1: Er det det gamle Vølund?
2: Jo kolder en fryser står, jo biliger i brug ikke?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 30-10-04 18:22

Wasco: Underligt fryseren er fra danmark, Deres vaskemaskine er fra Italien

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 30-10-04 18:45

Den fryser har åbenbart det samme forbrug som den jeg linkede til.
Jeg ved ikke om det er en forhåndværende Vølund, men i mange tilfælde er det de samme apparater med forskellige navne.

For at lave kulde et sted må man lave varme et andet.
Frysere og køleskabe bliver derfor varme bagpå, eller i hvert fald et eller andet sted udenfor kølerummet.
Den varme skal væk på en eller anden måde, derfor skal der være luft omkring køle/fryseskab.
Jo varmere der er i rummet hvor fryseren står jo sværere vil den have ved at komme af med varmen.
Samtidig stiller et varmt rum større krav til fryserens isolering, men den er jo nok tip top på de nye frysere af i dag.
Så det kan jo nok have sin rigtighed at jo koldere jo bedre, på den anden side er fryserne jo konstrueret til at virke ved de temperaturer vi har i stuerne, såååå jeg ved ikke rigtigt hvor meget man skal lægge i det.

Kim

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-10-04 22:37

Den med at fryseren skal stå så koldt som muligt, har ikke noget på sig. De er konstrueret til at stå i normal stuetemperatur.
Det kommer af at folk tror, at jo koldere luften er omkring, jo hurtigere skulle fryseren kunne køle og holde sig kold.
Men en fryser er isoleret så den er upåvirket af det.
Det vigtigste er, som også tidligere nævnt, at der er luft omkring så den ikke bliver for varm. Men det er mere af hensyn til kompressoren og motoren i den.
mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 30-10-04 22:39

Tak for svaret Marchwitz.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 31-10-04 15:33

Lige en til på faldrebet:
Kummefryseren kræver den Jordtilslutning, for det er der ikke nede i kælderen, vis den kræver jord, kan man jo altid sætte den i en stikdåse (Feks dem med 3 stik) der er for det meste jord tilslutning, men den bliver jo så ikke tilslutte jord oppe i kontakten, hvis i forstår mit sluder???

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 31-10-04 15:51

Den kræver ikke jord, og er sikkert heller ikke forsynet med et dansk jordstik.
Men hvis man alligevel havde en jordstikkontakt til rådighed, ville det da være en god idé at sætte et trebenet jordstik på istedet for det originale.
Kim

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 31-10-04 20:04

Nu skal jeg jo passe på denne tråd bliver for lang....men

Nu vi snakker om strøm, mig bekendt er der inde for alm ledninger, en blå og en brun, men hvike farve har jord, jeg er også flere gange stødt på en grøn med en gul stribe?? evt et link hvor man kan lære lidt om El og lednnger.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 31-10-04 20:27

Jordledningen er faktisk den eneste der SKAL have en bestemt farve nemlig gul/grøn,
eller grøn/gul om du vil.
Derudover anbefales det at benytte lysblå til nul.
Men som sagt jord SKAL være gul/grøn
og den gul/grønne må IKKE benyttes til noget andet.

Jeg kan ikke lige kommer i tanke om nogle gode links, selvom de sikkert findes.
Men det er spørgsmålet om man kan lære nok ved selvstudie på nettet til at begynde at lege elektriker, det tror jeg nu heller ikke du vil, det er altid rart at lære noget.
Prøv at søge lidt på google efter noget elteknik eller så'en

Kim