/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Ordsprog
Fra : falc
Vist : 470 gange
100 point
Dato : 29-10-04 16:50

Er der nogen der ved hvor "et hjem med klaver" stammer fra.falc

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 29-10-04 17:37

Det er der ikke rigtig nogen der ved.
Det er en talemåde som er opstået i de tider hvor det at interessere sig for musik, "viste" at man ud fra et kultursociologisk synspunkt var lidt "finere" og mere kulturelt interesseret.
Så det er ikke noget der sådan hæfter sig til en bestemt ting, hvis det er det du tænker på.
mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-10-04 21:31

Jeg tror nok at jeg kan huske tre gange så langt tilbage som Dova!
I "min" tid- nå jamen- så for 60 - 70 år siden, gik det med klaveret mere på det økonomiske, det var langt fra alle der havde råd til klaver!

Det er mere i "vor" tid at det går på det kulturelle
mvh.Valde

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-10-04 22:05

Næh, hvis der skulle være noget "hverdagskultur"i "vor" tid, hed det nok "et hjem med computer", i stedet for et hjem med klaver.
Og valde, hvis du skulle kunne huske 3 gange så langt tilbage som mig, burde du næsten kalde dig Metusalem, eller også ham på næsten 150 år

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-10-04 00:03

Det er slet ikke det halve galt, Dova!!
I min barndom i trediverne, var klaveret en sjældenhed, og det var ikke p.g. af manglende kultur. men økonomisk formåen
Computeren kan vist ikke bruges, til at skelne mellem de kulturelle og, "vi andre" vi har jo computer allesammen.
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-10-04 01:23

Hej. Jeg kommer også fra "et hjem med klaver" og mine egne børn ligesådan. Selve "Frasen" har jeg tit brugt for sjov overfor andre, når man skal prale lidt. Men det er da rigtig, - udtrykket er opstået set fra det økonomiske synspunkt, - underforstået sagt pralende: "vi har råd til en hel del mere hjemme hos os". I dag giver det ingen effekt at prale med dens slags, ej heller med pc-er, for alle og enhver har da en pc eller flere, nej, så skal det snarere være; "Jeg kommer fra et hjem med limousine og privatchauffør."

Godkendelse af svar
Fra : falc

Dato : 01-11-04 10:23

Tak for svaret dova.