/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Change Codepage i win2k.
Fra : kvolsgaard
Vist : 1348 gange
100 point
Dato : 29-10-04 15:12

Hejsa.

Er der nogle som kan hjælpe mig med at skifte codepage på min win2k server.

Problemet opstår fordi jeg ikke kan skrive Ø ø i min command prompt og i Navigator 3.56a.

Hvis jeg går ud i cmd.exe og skriver "chcp" siger den at jeg bruger codepage 437.

Jeg har forsøgt at gøre følgende men uden held.

"mode cp selecet=850"
"chcp 850"

Men det virker ikke. Nogle som har en ide??

Kvolsgaard-

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-10-04 15:27

prøv når du skal skrive ø i CMD,hold ALT nede mens du taster 0216 på det numeriske tastatur
og slip så ALT tasten,eller ALT+0214 bliver Ö ALT+0216 bliver Ø men tegnet i CMD bliver
et astatnings tegn for ø

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 29-10-04 15:31

Hej Manse.

Når jeg holder ALT nede og trykker 0216 bliver det til et Y med et = ovenpå.

Når jeg holder ALT nede og trykker 0214 bliver det til et Ö.

Kvolsgaard.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-10-04 15:36

ja det er et astatnings tegn i dos,internasionalt tegn for ø altså systemet erstatter ø'et
med dette tegn for at kunne læse det,prøv at skrive med dette tegn som ø,i den linje som du skal skrive

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-10-04 15:38

erstatnings

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 29-10-04 15:44

Det virker, men det løser jo ikke problemet.

Jeg vil gerne have ændret CP så det altid virker og ser normalt ud i cmd og Navigator 3.56a.

kvolsgaar.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 29-10-04 15:47

Hej Kvolsgaard;

Ny skriver du på din W2K Server. Jeg går udfra at der er tale om en rigtig W2K Server - og ikke en PC med W2K Pro. der fungerer som server.

Hvis du har en ægte Navision 3.56A - så har du også en Win32 eksekvering i samme. Den hedder NAVIN
HUSK altid at bruge denne - og af hensyn til database adgang kontra W2K sikkerhedssystem.

Den anden del med at du ikke kan få Øø på skærmen i en command prompt.
Husk, at den "gamle" nordiske CodePage ikke er 850 - men 865!
Ingen problem i at lave CHCP 865 - men SÅ kommer der Cent og Yen ( Der er det skærmtabellen der driller )
Du skal altså også have en rigtig skærmtabel loadet - foruden tastaturet.
Du gør det nemmest ved at få fat i utility programmet CHMOD.EXE, som klarer dette lille nummer.

Håber du kan bruges svaret.

/Smitty

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-10-04 15:51

Det rækker mine begrænsende evner desværrer ikke til,jeg har ikke anelse om CP og Navigator 3.56a,du må nok vente på en der har en ide om hvad du snakker om
Manse9933

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 29-10-04 15:57

Hej Smitty.

Det er en "ægte" (om du vil) windows 2000 Server med terminal server og Citrix på. Det er bare Navigator 3.56a klienten som skal køre her. Serveren ligger på vores Risc/UNIX maskiner. Og ja jeg benytter naturligvis Navin.exe .

Har du evt et link til CHMOD.exe. og hvordan skal syntaksen være?

Kvolsgaard.

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 110 point
Dato : 29-10-04 16:34

Hej Kvolsgaard;

Du kan evt. søge via Google - men du kan også hente lidt mere permanent inspiration på følgende link
http://snakefoot.fateback.com/tweak/winnt/prompt.html

Bemærk, at du på en W2K Pro har
OEM CodePage 850
Sprogkode 0406
men på server W2K Server er det
OEM Codepage 437
Sprogkode 0409

Dem kan du også "lege" lidt med.

/Smitty

Godkendelse af svar
Fra : kvolsgaard

Dato : 03-11-04 11:38

Tak for svaret Smitty.