/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Opstart af ny PC
Fra : Denpete
Vist : 1257 gange
200 point
Dato : 29-10-04 13:46

Jeg er bestemt IKKE PC-kyndig, men har alligevel fået bygget en PC hos SHG med komponenter efter vejledning.
Nu er 'dyret' kommet i hus, men jeg har vist kraftig brug for hjælp til, hvordan jeg starter helt fra bunden.... altså fra jeg sætter keyboard mv. til, sætter strøm på, og trykker på tændknappen...

Mon een har lyst til at guide mig igennem procedurerne?

VH
Denpete

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-10-04 13:56

Først skal du fortælle om den er samlet eller du skal gøre det først.
Er den indstalleret med programmer eller skal du selv gøre det.
Hvad har du af CD-rom skiver.
Det var lidt til at begynde med

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 29-10-04 13:58

Hej Denpete,

har du ikke fået en vejledning med?

Jeg går ud fra, at du har følgende dele:

PC kabinet med indhold (harddisk, RAM, DVD/CD drev o.s.v.) og at det er samlet fra leverandørens side.
(Kontroller om der er visse blokeringer der skal fjernes - det kunne være et papstykke i dit DVD/CD drev.)

Tastatur / Mus og Skærm er de næste ting, du skal kigge på.
Tastatur og Mus har oftest farvekode stik, som passer til tilsvarende farver på bagsiden af dit kabinet.
Skærmens data-stik kan kun passe et sted - husk at vende stikket korrekt (det skal skrues fast ved hjælp af de 2 skruer i hver side af stikket).
Så skal du have strømkabler isat til skærm og kabinet - de burde ikke give de store problemer.

Når du så har 220 volt tilsluttet - burde du kunne starte din PC.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 29-10-04 14:01

Puh ha....
Det var fedt - så kan vi begynde:
1) PC'en er samlet uden programmer af nogen art
2) Den blev leveret med 1 CD-rom: ABIT IC7-serie med Usermanual, Drivers, Adobe Reader og ABIT Utility - og en diskette: SATA Driver Disk

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 29-10-04 14:03

Vil det sige, at du ikke har noget operativ system på?

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 29-10-04 14:06

->IBM760: Nej, intet operativsystem. Jeg har forsøgt at boot op fra WIN XP Pro-installationsCD'en, men når jeg beder den om at installere, får jeg en besked om, at der ikke kunne findes nogen harddisk (?)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-10-04 14:07

Jeg mangler at vide:
Har du samlet den.
Hvad vil du lægge på af styresystem.
Hvor har du sat din HD til............IDE eller SATA
Hvor sidder din CD-rom/DVD eller hvad du har

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 29-10-04 14:11

->emesen: Samlet fra leverandør med komponenter, jeg (efter vejledning) har sammensat.
Vil lægge Win XP Pro på som styresystem
- og så er det kæden falder af: Sat min HD til... ??? IDE eller SATA
CD-rom/DVD sidder i kabinnettet

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-10-04 14:14

Ok så er det lidt nemmere

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 29-10-04 14:15

Hmmm - det ka' du s.. sagtens sige - lol

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-10-04 14:16

Læg din XP skive i
start comp og vær klar til at trykke på en tast
så skulle det næsten gå af sig selv
Ellers lad høre hvor langt du når.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 29-10-04 14:19

->emesen: se venligst kommentar til IBM760 - så langt når jeg....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-10-04 14:24

Du kunne jo lige tage låget af og se om der er nogen HD i.
Samtidig kan du lige se hvor den er sat til.
Er det en SATA disk du har

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-10-04 14:27

SATA disk = den er lidt speciel og lidt dyrere så måske har du en alm harddisk.
Men det er lidt svært at gætte på hvad du har bestilt/fået

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 29-10-04 14:34

Nu har jeg købt et kabinet med rude i siden, så jeg kan se ind i 'dyret'.
Men jeg kan da remse op her, hvad jeg har købt:
- Abit IC7-G max2, 875P, 800FSB
- Pentium4 Prescott 300MHz, 1MB, 800
- DaneElectric DDR400, 2x512MB, Dual Kit Dual Channel Kit
- Western Digital 1600JD, 160GB, SATA
- Sapphire Radeon 9800 Pro 128 MB Value
- LiteOn SOHW-1633-05-C DVDRW16xDual
- LG DVD GDR-8163RBB

hvis det hjælper noget ;-(

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 29-10-04 14:36

- og selvfølgelig et Floppydrive Alps 3.5"

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-10-04 14:44

Du skal sætte din SATA diskette i dit diskette drev(flopy drev)når du så starter op på XP cd'en og lige før den begynder at installere de første drivere, vil der blive spurgt (nede i bunden af skærmen)og du vil installere tredie parts drivere tast F6,så taster du F6 og så
kommer der et billede so siger du skal sætte en diskette i dit drev,her taster du enter
og vælger XP driverne,og taster enter så vil den foresætte instalatione,lad disketten sidde
i indtil du bliver bedt om at tage den ud.
Manse9933

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 29-10-04 14:49

->Manse9933: Lad mig lige se hvad der sker, men nu skal jeg altså lige bruge skærmen til den nye PC. Så der går lige et stykke tid inden jeg vender tilbage.
PS. Kan jeg blot tage stikket til skærmen ud af min gamle PC (altså den jeg bruger nu) og sætte i den nye - uden først st slukke for PC'en?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-10-04 14:49

du må selv gætte dig til de manglende bogstaver,der er lus i tastaturet

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-10-04 14:51

sluk hellere pc'en først ellers kan du risikerer at få en hardware fejl når du starter den op igen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-10-04 14:52

og sluk for strømmen

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 29-10-04 14:52

Ok - jeg kender godt den med lusene - lol
Jeg lukker lige ned et stykke tid - men vender frygteligt tilbage med resultatet

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 02-11-04 13:05

3.parts-drivere er installeret fra leverandøren. Jeg får stadig samme melding, at der ikke kan findes nogen harddisk. ?????
Har forsøgt at trykke alle stik ordintligt på plads i kabinettet, samt kablet fra harddisk (CPU?) til motherboard, men det hjælper ikke....
hmmmm......

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 02-11-04 13:12

PS. Ved opstart af PC vises følgende:
IDE Cahnnel 1 Master: NONE
IDE Cahnnel 1 Slave: NONE
IDE Channel 2 Master: HL-DT-STDVD-ROM
IDE Channel 2 Slave: Lite-On DVDRW

Siger det nogen noget?????

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-11-04 19:39

Den ser ikke din SATA HD
Du må en tur i bios og lede efter den - så den kan sættes til.
Du har vel ikke koblet denne SATA som Raid o/1 eller noget i den stil.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 02-11-04 21:55

->emesen: Her må du nok lige hjælpe mig ud:
1) Lede efter den i BIOS - hvordan?
2) Evt. sat den som RAID 0/1 - jeg ved der vistnok er RAID installeret også.

Det er lige en smule for teknisk for mig at forstå... ;-(

VH
Denpete

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-11-04 22:34

Du har IDE controlere som HD normalt sidder til
Dit nye motherboard har også 2 SATA controlere og på den ene sidder din
SATA HD
På nogle computere vælger bios/styresystem selv om den vil køre i Raid mode, men
det gør den kun hvis der er 2 HD (master) på SATA/Raid controleren.
Jeg har selv et nyt motherboard som kan alle disse ting.

For at kunne se og bruge denne SATA HD skal den vælges i bios.
Når du starter comp står evt. DEL nede på skærmen - tryk og du er kommet i bios.
For der kommer vel et opstartsbillede efter du har tændt.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 02-11-04 22:53

ok - så langt er jeg med: Jeg skal ind i BIOS og se efter et eller andet.
Nu skal jeg lige have sat min skærm til den nye PC og så bruger jeg min bærbare til kommunikationen her.

Jeg vender lige tilbage om 5 min - hvis du da stadig har tid og lyst...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-11-04 23:00

ok

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 02-11-04 23:05

Så er jeg på. Har startet den ny PC op og er nu i BIOS-opsætningen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-11-04 23:20

Nu vil jeg lige se om det er den samme bios som en af mine comp

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-11-04 23:22

Står der oppe for oven:
main advance power boot exit

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 02-11-04 23:30

Den blå skærm viser:

Phoenix - AwardBIOS CMOS Setup Utility
> SoftMenu Setup
> Standard CMOS Features
> Advanced BIOS Features
> Advanced Chipset Features
> Integrated Peripherals
> Power Management Setup
> PnP/PCI Configuration
> PC Helth Status
Load Fail-Safe Defaults
Load Optimized Defaults
Set Password
Save and Exit Setup
Exit Without Saving

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-11-04 23:32

Tja det er selvfølgelig vist nok den tupe jeg sidder ved.
men

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-11-04 23:36

det må være en af dem her at der står noget om IDE eller SATA
> SoftMenu Setup
> Standard CMOS Features
> Advanced BIOS Features
> Advanced Chipset Features
> Integrated Peripherals

Hos mig står der on ud for SATA - men jeg har ikke nogen SaTA HD så je kan ikke teste det

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 02-11-04 23:40

hmmmm.... jeg leder....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-11-04 23:44

Husk at med ESC tasten kan du bakke ud igen
og hold øje med hvad den skriver inden du accepterer noget ved udgang
Lav ikke noget password - for du er på'en hvis du glemmer det.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-11-04 23:59

Det kan være at der kommer andre herind og hjælper,
for jeg lukker nu.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 03-11-04 00:01

ok - tak foreløbig

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-11-04 00:20
Kommentar
Fra : dk

Dato : 03-11-04 09:17

Hejsa

kig i din manual side 38 hvordan du sætter din Sata disk til
og side 47 her skal være "enabled" udfor "boot other device"
og side 52 "onchip serial Ata" skal være enabled se side 53 hvordan den skal være sat op
og side 56 her skal "serial ata controller" være enabled
følg manualen fra side 65

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 03-11-04 09:40

Hej dk:
Jeg må lige bemærke, at dette her virkelig ikke er noget jeg har en S... forstand på, men:
Jeg har kun en engelsk manual til mit ABIT IC7-G-motherboard, så dine sidehenvisninger stemmer ikke helt med mine.

1) Min harddisk er sat i SATA1-stikket i motherboardet.

2) OnChip Serial ATA er sat i Combined-mode (jeg har 5 valgmuligheder: Disabled, Auto, Combined Mode, Enhanced Mode og SATA Only)

2) Når jeg finder OnChip Serial ATA Mode i min manual, kan jeg vælge mellem IDE eller RAID-mode. Og at RAID-mode kun er mulig ved 2)i Enhanced Mode

Din henvisning om Boot Other Device kan jeg ikke finde noget om.

I øvrigt siger min manual, at hvis SATA-stik 1 el 2, benyttes, kontrolleres af South Bridge - og hvis SATA 3 el. 4 kontrolleres af Silicon Image PCI Chip.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 03-11-04 10:41

NU STIGER KUNSTEN - og det er (næsten) pinligt:
Jeg så en blå lysskinne i bunden af mit kabinet og det så ud som om det ikke var forbundet til strømstik. Det stik havdeforbindelse til HD og da jeg forbandt de 2 stik for at se hvad der skete, så:
Der kom lys i den blå lysskinne OG JEG KAN NU INSTALLERE STYRESYETEM....

Så altså har der overhovedet ikke været noget problem med noget som helst - bortset fra, at det åbentbart var essentielt, at det stik var sat til...

HVOR ER JEG FLOV...

Kommentar
Fra : dk

Dato : 03-11-04 11:44

eeeøøhhh
hva har man så lært af det ????

Kommentar
Fra : dk

Dato : 03-11-04 11:48

ellers kan du finde dit motherbord her
http://www.abit-usa.com/products/mb/faq.php?categories=1&model=5

husk når du har installeret XP, at installere driver cd'en som fulgte med........

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 03-11-04 11:50

Du har ret....
Var blot ikke klar over hvad/at den løse ledning/stik kunne have så stor betydning for at kunne finde HD. Den forbandt 'jo' kun en lysskinne.....

Men man bliver jo kun 'lidt' klogere....

Tak til alle - nu ved jeg blot ikke hvem der har fortjent point - men alle burde ha' point. Ved blot ikke lige hvordan jeg skal klare det...

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 03-11-04 11:53

Jeg fik en CD med drivere til ABIT - er det den jeg skal installere noget fra - og hvad?
Disketten var jo 'blot' 3.partsdrivere, som jeg tror/mener er installeret....

Så det må være nogle andre drivere du mener?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 03-11-04 11:58

du skriver
"Jeg fik en CD med drivere til ABIT - er det den jeg skal installere noget fra - og hvad"

Ja det er denne cd du skal installere div. drivere fra,
ifg, manualen er dere nogle af driverne som ikke er "digitalt signeret"
her skal du klikke på "forsæt aligevel"

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 03-11-04 12:00

ok - jeg skal lige være færdig med Win-installationen, så ta'r jeg ABIT-CD-romen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-11-04 12:49

Ja nu kan vi grine - ikke specielt af dig.............for det du lige har prøvet,
har de fleste af os været igennem - måske flere gange.

Du skal også lige lægge servicepak ind så dine drivere kan blive godkendt.

og jeg afstår fra point.