/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sømpistol
Fra : Vatos
Vist : 5369 gange
25 point
Dato : 29-10-04 12:48

Hej

Jeg har lige investeret i en sømpistol og tilhørende kompressor. Begge købt i Harald Nyborg.

Sømpistol:
http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=9478&n=60105

Kompressor:
http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=5321&n=60105

Mit problem er at "stiften" som slår sømmene i "slår for langt", det vil sige at den sætter mærker i træet?

Er der nogen der ved hvad man kan gøre?

Der er to stifter med, så man kan skifte, men jeg ved ikke om der er forskel på dem.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-10-04 12:52

Måske dette kunne hjælpe dig på vej:
http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/pdf/5944.pdf

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 29-10-04 12:58

Der står ikke rigtig noget jeg kan bruge........

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-10-04 12:59

Normalt undersænker man jo netop hovedet. Men almindeligvis kan du sænke arbejdstrykket. Har din kompressor ingen reduktionsventil, bør du købe en sådan. Den er rar at have, f. eks du skal male, eller fuge. HN's fugepistol er ikke så ringe endda.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-10-04 13:08

Der er jo en reduktionsventil på. Har du prøvet at sænke trykket jvf teksten i den vejledning Bjarne har givet?

Jeg tror det er sådan en jeg selv har lånt. Den lavede nu ingen bøvl. Den sænkede i stifterne mere end ønsket var.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-10-04 13:32

Jeg forstår det nu heller ikke, men du kunne prøve at kontakte HN og gøre opmærksom på, at der må være en fejl for den skal jo ikke lave unødvendige mærker hvis sømmene og stiften passer sammen.
Jeg handler meget hos dem og de er flinke til at hjælpe når noget ikke er i orden.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 29-10-04 13:39

De 2 slagstifter der følger med er vel til henholdvis stifter og klammer.

Nu er det jo en pistol til dykker, de skal jo "dykkes".
På en sømpistol til ringsøm, kan man tilpasse slagstiften så den kun lige går ned i materialet med 0,1-0,2 mm ( nu bliver leverandørerne blå i hovedet), det bruger vi til masonite på gulve.

Jes

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 29-10-04 13:43

Jeg mener ikke at sømmet skal undersænkes. Det er stiften der skyder sømmet ud, der laver mærker. Sømmet bliver fint undersænket, men der er et aflangt mærke efter stiften.

Jeg prøver at skifte slagstiften i dag, for at se om det hjælper.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 25 point
Dato : 29-10-04 21:37

Hvis det er et 4-5 mm bredt mærke så er du vist ikke den eneste der har problemer for det er ikke lang tid siden at jeg så samme fænomen i nogle profilbrædder og indtil de blev pillet ned troede jeg, at det var klamper de var fastgjort med, men det var "maskindykkere". Umiddelbart skulle man jo syntes at stiften er forkert.

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 15-07-05 14:38

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : skolen2400

Dato : 28-06-06 16:20

jeg har set at kuno handyman har en gummidup på sin sømpistol for at undgå slagmærker,er der nogen der ved hvor man kan købe en sådan,og hvad heder den.
mvh skolen2400