/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Husmår
Fra : skatten
Vist : 3342 gange
220 point
Dato : 29-10-04 10:04

Vi er så uheldige at have fået besøg i vores hus af en husmår den har snart ødelagt isoleringen i taget fuldsændigt så vi skal have ny i ,er der nogen der har et godt råd om hvordan man får bugt med dette???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-10-04 10:08

På denne side er bekæmpelse af husmår beskrevet http://www.dkss.dk/husmaar.html

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 29-10-04 10:14

Du får fat i en mårfælde (nogle kommuner udlåner disse gratis eller for et symbolsk beløb) En såkaldt gennemløbsfælde er nok det bedste. Så finder du (hvis muligt) der hvor måren kommer ind i huset og placerer fælden dér. Du lægger så et æg foran fælden og et inde i fælden (hvis måren er "snu" skal du nøjes med et æg uden for fælden i første omgang) Når du så har fået måren til at spise ægget kan du prøve at lægge ét nyt æg inde i fælden og så håbe på at måren spiser dette ...her er gennemløbsfælden bedst. Når du har fanget måren skal du UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER stikke dine fingre ned til den!!!! Kør evt. måren hen til en dyrlæge, siddende i fælden, og få den aflivet dér. Du kan også selv gøre det men en dyrlæge er det bedste.

Held og lykke !!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 29-10-04 10:20

Det er rigtigt at det, som beskrevet i linket fra ans, er muligt at fordrive måren med generende støj/lyd/lys, men det flytter bare problemet over til naboen og inden længe har du den hos dig igen når han har gjort det samme.
Derfor: sørg for at fange den og få den aflivet, så er den HELT væk!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-10-04 10:29

Det kan være meget svært at få en mår lokket i en fælde.
For nogen år siden, havde jeg en mår boende et eller andet sted,som jeg ikke kunne finde, og den nåede at aflive to af mine påfugle da de lå på rede.
Der gik halvandet år før den en dag var gået i fælden.
Hvis du kan finde ud af hvor den kan komme ind på loftet, kan du prøve at smøre hjortetakolie på.
Det lugter ad pommern til, men skulle holde måren væk.
mvh dova

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 29-10-04 23:27

Jeg må sige, med al respekt for Dansk Skadedyrs Service, den med støj og lys virker vidst kun der hvor kragerne ikke når frem til.

Hvis støjen skal fordrive husmåren og det skal virke, bliver lyden så infrenalsk, at ingen mennesker ikke kan holde det ud. Mht. kraftigt lys, vil man kun hjælpe måren med at finde vej. Måren graver i isoleringen og laver en hule. Her er der forholdsvist mørkt og måren lader sig ikke genere.

Eneste effektive metode er en fælde med diverse lækkerier der kan lokke den deri. Og rigtigt, det kan også være svært! Men mårens livretter er æg, kyllingelår, lever og andre indvolde. Og er fælden placeret i nærheden af boet bør den lade sig lokke inden for kort tid.

Og husk så man må ikke gasse måre i biludstødningen, udlægge gift eller slå den ihjel på anden vis. Den er fredet. Derfor kan man kun køre den langt væk og slippe den løs.

MVH
Learning by doing

Kommentar
Fra : skatten

Dato : 30-10-04 03:05

Mange tak til Palle,Ans,Dova,Splitcane,for jeres svar ,jeg har uden held prøvet de ting i beskriver,har lagt tøjposer alle mulige steder med hjorttaksolie,sat fælde op på taget hvor jeg mener den går ind,haft en radio til at spille højt,men alt sammen uden held.

Hilsen Skatten

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 30-10-04 08:51

IKKE GIVE OP!!!!
Jeg vil opfordre dig til fortsat at forsøge at fange den...før eller siden vil den "ryge/gå i fælden". Det KAN være en slags "tålmodighedskrig" mellem dig og måren. Vi brugte 3 måneder på at fange den vi havde i vores skunk. Vores nabo dér hvor vi har sommerhus brugte 2 dage så havde han fanget én...men der er vist én mere????
VÆR OPMÆRKSOM PÅ DETTE FAKTUM: En mår har det sådan at den har rede ét sted, forråd (spisekammer) ét andet sted og (ikke uvæsentligt) toilet ét tredje sted. Hvis du kan lokalisere "toilettet" ved et der f.eks. "drypper urin" ned gennem loftet (sådan fandt vi den mår vi havde besøg af i vores hus) så er der store chancer for at mårens indgang er lige i nærheden.

Fortsat held og lykke!!!!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 30-10-04 12:05

hej
jeg mener at havde hørt at fælden ikke skal stå på loftet
men ude evt under en busk eller lign.
måren skal nok finde den hvis der nogle "lækkerrier" deri
mvh
ole

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 30-10-04 17:50

Der frindes professionelle skadedyrsfirmaer prøv at se i telefonbogen