/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Reformisme og socialdemokratiet?
Fra : martinussen
Vist : 664 gange
200 point
Dato : 28-10-04 21:17

Hej

Jeg er igang med nogle opgaver om politik i samfundslære på hhx 1. år. Men jeg fatter ikke særlig meget af det politik. Nogle der har en logisk kort oversigt over de forskellige parti'ere vs. hinanden?

og så lige til nogle af spørgsmålene ->

Giv en kort beskrivelse af indholdet i den socialistiske reformisme?

I Socialdemokratiets principprogram fremhæves ligheden og solidariteten. Hvilken rolle spiller disse begreber for reformismen og for Socialdemokratiet?

Hvad er reformisternes holdning til liberalismen og konservatismen?

- Jeg har kigget på www.socialdemokratiet.dk , men orker ikke at læse det hele, har læst det halve af deres principprogram, og kunne stadig ikke svare på overstående. Håber der er nogle der vil være så søde at hjælpe mig!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-10-04 21:56

Nej; du fatter ikke særlig meget af det politik!!
Hvem gør mon det?
Politikerne??
Jeg tror det ikke!
De vil jo det samme; men har forskellige måder til at opnå det
Find en politiker fra hvert parti (Gerne fra dit lokalområde)
Ring og fortæl om problemet. og bed om hovedpunkterne i deres visioner og program - eller skriv.
mvh. Valde

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-10-04 22:13

Jeg har interesseret mig for politik hele mit voksne liv og jeg er stadig i tvivl om hvad de forskellige partier reelt står for, men det hjælper ikke dig.
Hvis du skal få noget ud af din opgave er du nødt til at læse de forskellige partiers hjemmesider for du har tydeligvis ikke interesseret dig for partipolitik, hvilket du bestemt ikke skal høre noget for hvis bare lover mig, at du ikke går hen og stemmer før du har fundet ud af det

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 28-10-04 22:27

heeh.. okay.. rart at vide det ikke kun mig der er meget i tvivl med det.. God ide det med at få de lokale politiker til at stille op. For en hurtig rundspørge i min klasse, så var der ikk mange der havde fattet meget af det, så kunne evt. være en god ide at få andre til at forklare det end vores lærer.. Det giver ihvertfald ikke mening når jeg bare læser det..

Men tilbage til spørgsmålet - hvad er reformisme?

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 28-10-04 22:27

Gå på biblioteket og lån "Håndbog i dansk politik". Du kan nok finde forholdsvis korte svar på nogle af dine spørgsmål i de afsnit der handler om samfundsindretning generelt.

Overordnet skal du nok i øvrigt ikke stirre dig blind på ordet "reformisme". Begrebet anvendes for at adskille de to traditionelle hovedstrømninger inden for arbejderbevægelsen: den revolutionære kommunisme og den reformistiske demokratiske socialisme. Idet den førstnævnte bliver mindre og mindre relevant, bliver det tilsvarende mere nødvendigt at fokusere på andre ting ved socialdemokratitet end "reformismen", altså hvordan partiet adskiller sig fra kommunisterne.

/JQB

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-10-04 06:01

martinussen

Reformisme betyder at man ønsker at lave noget eksisterende om, altså at reformere, lave en reform.

Slå de to ord op i en ordbog, så bliver du meget klogere. Når man taler om det Reformistiske Socialdemokrati, skyldes det at partiet netop blev stiftet for at lave om på den dengang herskende samfundsorden, hvor det kun var arbejdsgiverne og regeringen der satte dagsordenen. Socialdemokratiet blev stiftet for at lave om på (Reformere) denne tingenes tilstand og give arbejdernes ord og meninger vægt og indflydelse. Det kan vel siges at være lykkedes temmeligt godt efterhånden. Eller HWA? Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-10-04 06:03

P.S.: Du kan jo også i din opgavebesvarelse henvise til Reformationen (Se dette), Hvor nogle kristne ønskede at lave om på (Reformere) den måde, på hvilket den Katolske Kirke udbredte budskabet om Jesus Kristus.

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 200 point
Dato : 29-10-04 08:58

selv om det naturligvis, som arne.jakobsen skriver, er rigtigt at "reformisme" henviser til at forandre samfundet, er det ikke rigtigt at sige at "reformisme" handler om socialdemokraternes mål med samfundet. Det gør derimod begrebet "demokratisk socialisme" som du kan finde i partiets principprogram.

At partiet kalder sig "socialistisk", adskiller det fra Det Radikale Venstre, Kristendemokraterne, Det Konservative Folkeparti, Venstre og Dansk Folkeparti. At det lægger vægt på at det er "demokratisk socialistisk", adskiller det fra mange af de små kommunsitpartier der har eksisteret i tidesn løb. Det adskiller sig endvidere fra dem ved at være "reformistisk" - altså at nå socialismen gennem reformer, ikke gennem revolution. Det er denne skelnen jeg skrev om i mit første indlæg - "reformisme" betegner ikke en vision eller en utopi for samfundet, men en *strategi*, og begrebet er nu hovedsagligt af historisk interesse.

Altså: hvis du skal adskille socialdemokratiet ideologisk fra de borgerlige partier, kan du tage udgangspunkt i begrebet "socialisme".

Hvis du skal adskille Socialdemokratiet ideologisk fra Enhedslisten og SF, er begrebet "reformisme" ikke særlig interessant længere.

Kommentar
Fra : amdam

Dato : 01-11-04 22:52

gør det at skaffe et parti program fra de forskelig partier og se så vad der passer best til dig og din sidution.For mit vedkomme skal det være Enigheslisten da jeg er alm lønmodtager. Men studer de forskelig partiprogramer og se vor du befinder dig best.

Godkendelse af svar
Fra : martinussen

Dato : 01-11-04 23:07

Tak for svaret jqb.