/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
ophavsret til negativer
Fra : lexion
Vist : 631 gange
100 point
Dato : 28-10-04 16:43

Vil lige spørge om der er nogen der ved hvor lang tid en fotograf kan holde på negativer efter en fotosession.
Pågældende fotograf er nu ved at lukke og det er ca 10 år siden vi fik taget nogle billeder,derfor henvendte jeg mig for at få udleveret de pågældende negativer,hvilket fotografen nægtede.Jeg kunne måske få lov til at købe dem,men jeg jo sådan set betalt een gang
Mvh lexion

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 28-10-04 16:46

du har kun betalt for fotografering og det eksakte billede. Jeg kan ikke umiddelbart finde, hvor det står, men som jeg skrev i din anden tråd, så beholder fotografen copyright, og negativerne er hans ejendom.

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 28-10-04 16:51

http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm

her er i hvert fald foreløbig loven om ophavsret, jeg søger efter en fortolkning til dig.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 28-10-04 16:53

Ibenboel -> Helt enig.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 28-10-04 16:53

http://www.pressefotografforbundet.dk/ophavsret.php

her skulle du få dokumentation - uden jeg dog har nærlæst det.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 28-10-04 17:03

så er jeg her igen, for jeg kan se at den forrige mest handler om pressefotografer, MEN mon så ikke du selv kan søge noget andet info her

http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB03154973?OpenDocument&Print

Kommentar
Fra : lexion

Dato : 28-10-04 17:13

foreløbigt tak ibenboel,nu har jeg da noget at gå i gang med
Mvh Lexion

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 110 point
Dato : 28-10-04 17:30

En "case story" der minder lidt om det du er ude i...
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-202.html

mvh Berpox

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 29-10-04 11:41

>>ibenboel - der er ikke noget, der hedder "copyright" i dansk ret, men i øvrigt er jeg enig i, at negativerne er fotografens ejendom.

Godkendelse af svar
Fra : lexion

Dato : 29-10-04 21:23

Tak for svaret berpox.