/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hår i afløb
Fra : Better_Performance
Vist : 4620 gange
100 point
Dato : 28-10-04 13:42

Vi har i min lille husstand fået en udfordring, min kæreste er langhåret og som sådan kan det ikke undgås at der i forbindelse med brusebad forekommer hår i afløbet.

MEN hvordan kommer vi udover at skulle rense afløb mindst engang om ugen?

Der må være en metode der forhindrer at afløbet bliver stoppet til hele tiden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-10-04 13:44

Sæt et fintmasket net under risten.
Det kan afhjælpe en stor del af problemet, du skal bare være opmærksom på, at vandet så måske ikke løber helt så hurtigt ud.
mvh dova

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 28-10-04 13:46

Så er vi jo ligevidt, og risten skal alligevel tages af og håret fjernes derfra

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-10-04 13:46

Forslag:
Karseklipning
Fjern risten i afløbet

ELLER en opsamlingsrist oven på gulvafløbet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-10-04 13:49

Det er da rigtigt, at risten alligevel skal op, men det er noget nemmere, det virker i hvert fald fint for mig, og det er da nemmere end at skulle pille hele indsatsen op og rense den for hår.
mvh dova

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-10-04 13:50

Send hende til frisør og giv hende et crew-cut

...en extra rist nedsætter næppe rensningsfrekvensen dova

..man kan derimod lægge en klud på gulvet omkring afløbet. Tørre op og fjerne kluden igen ved hvert bad.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-10-04 13:55

molokyle
Det nedsætter i hvert fald rensning af selve afløbet, idet de lange hår lægger sig oppe i nettet i stedet for at gå ned og stoppe vandlåsen, men der er selvfølgelig forskel på hvordan sådan et afløb er indrettet, hos mig sidder der en "skål" et stykke nede i afløbet med huller foroven, hvor vandet løber ud igennem, og da det var der det stoppede, blev det forhindret af nettet.
mvh dova

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 28-10-04 14:07

MOLKYLE:

Godt og nemt tip det med kluden - det vil jeg benytte mig af fremover.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 28-10-04 14:17

Kluden nedsætter jo også udløbshastigheden og der vil stadig være vand på gulvet i hele badeværelset

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-10-04 14:17

Problemet er så blot at slippe af med hårene på kluden bagefter. Det nytter nemlig ikke at rense kluden i håndvasken. Da problemet så opstår dér. Man bør smide kluden ud og må altså ofre ca. 1kr. pr. bad (billige klude købes i netto for ca. 10 kr. for 10 stk.). Man kan bruge en klud der var tjenlig til udsmidning, f.eks. karkluden fra køkkenet, der alligevel helst bør skiftes HVER dag.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-10-04 14:21

Better_Performance -> Nu kender jeg ikke indretningen af dit badeværelse, men hos mig ligger afløbsristen lidt over 1 meter fra bruseren og det skal kun være de 3/4 af gulvet der vender ind mod badet der dækkes, ikke selve risten. Kluden skal nok 'fange' hårene. Kender alt til problemet, da jeg engang havde en grønlandsk kæreste med langt hår

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 28-10-04 14:25

Brusenichen har sin egen rist, og der en kant på ca 2 cm fra brusenichen op til badeværelsesgulvet, men i løbet af få dage er udløbshastigheden på vandet nedsat så betydeligt at det løber over og ud på gulvet, jeg bruger gennemsnitligt en liter afløbsrens pr. uge, og det kan ikke være optimalt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-10-04 14:26

emesens løsning Fra : emesen Dato : 28-10-04 13:46 er nu ikke ueffen. Denne rist kan jo tømmes i lokummet efter hvert bad.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-10-04 14:27

...af den badende forstås

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : macau

Dato : 28-10-04 14:31

jeg bruger bare en nylonstrømpe,,den trækker man over risten og på plads med den igen.når badet så et færdig,så op med risten og rense den.strømpen hænger man bare ud på altanen,når den så er tør rystes den og vupti klar til en ny ongang det har sparet mig for mange rensninger af vandlås.

Macau

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-10-04 14:33

Hvis det er så ofte, at afløbet stopper, kan det ikke kun være hår, for så skulle hun snart være skaldet
Der må være andre problemer til grund for det.
mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-10-04 14:50

Hår og uopløste sæberester laver tit tilstoppelse i afløb - især bruseafløb som næsten ingen fald har, hen til vandlåsen.
Derfor lavede jeg også 2 gulvafløb i mit badeværelse med hver sin løftop vandlås.
Det giver bedre afløb - så nu er det evt. rotter som slås med hår.

Men da du jo har en kant på hele 2cm kan der nemt laves en finmasket topsi af en rustfri plade med huller i

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 28-10-04 14:51

Køb de billigste engangsvaskeklude af skum. Når den/de langhårede skal bade, gøres en klud fugtig (så bliver den siddende) og placeres ovenpå risten. Efter badet kan den bruges til at tørre evt. løse hår op med og herefter kyles den ud!
Joe - de koster da lidt (en 20er el. lign), men I slipper for ulækre klude m.v., som skal vaskes/pilles/rystes bagefter.

mvh kjeldgaard

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 28-10-04 15:34

kanten er mellem brusenichen og badeværelset, ikke mellem risten gulvet, risten er i øvrigt monteret fast iog kan ikke "bare" løftes op

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-10-04 17:05

Hvad med at fokusere på kærestens hårproblem i stedet for afløbet?!
Send hende på indkøb - det elsker kvinder jo som bekendt

http://dk.clinature.com/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-10-04 18:10

Måske den omtalte kæreste : http://home20.inet.tele.dk/friheden/images/hairy.jpg

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-10-04 18:12

Prøv tjøre/asfalt isteder for voks

</MOLOKYLE>

...tilgiv en spradebasse og 'spøgefugl'

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-10-04 18:13

...med stavefejl i hobetal

Prøv tjære/asfalt istedet for voks !

</MOLSLET>