/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Lovgivning vedr. understøttelse af vægge
Fra : jullebassen
Vist : 834 gange
300 point
Dato : 28-10-04 10:43

Er der nogen af jer der ved, hvornår loven om understøttelse af vægge trådte i kraft?

Min kæreste og jeg står nemlig i en sag med vores andelsboligforening, idet væggene ud mod vores badeværelse ikke var understøttet og dermed hang i luften, da vi savede gulvet op for at støbe betongulv til badet. Dette har medført en række skader, som vi mener foreningen skal betale, eftersom det er ulovligt ikke at understøtte vægge. Vi har imidlertid brug for at vide præcis hvornår lovgivningen trådte i kraft...
Ved I ellers hvordan jeg kan få fat i en sådan oplysning?

Mvh. Julie

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 28-10-04 10:54

Der er ikke noget i den danske lovgivning som siger at vægge skal være understøttet.
En væg som ikke har en bærende konstruktion, kan man principielt bare gøre med hvad man vil.
At det er nemmere at bygge en væg op nede fra er noget helt andet.

De enste krav der stilles ifølge DK lovgivning er at vægge og andet kontruktion er udført i materiale som er sikkert og forsvarligt, og som er dimentioneret til formålet.

Det opfylder den "svævende" væg vel når alt kommer til alt. At i er begyndt at lave om på en konsturktion og har savet noget over i måske ikke skulle (her mangler vi lidt info fra dig)

Men jeg tror desværre ikke at i kan vinde en sådan sag, hvor i griber ind i en kontruktion, og derefter giver skylden til bygherren.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 28-10-04 11:11

Umiddelbart mener jeg også, lige som invisible, at det I står overfor, er dårligt udført håndværk og at det skal behandles som sådan - jævnfør de regler der er angivet i andelsboligforeningen...
mvh Bvh

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-10-04 11:47

Hvis ikke den omtalte væg udgør en del af bygningens bærende konstruktion, er der ikke noget krav om, hvordan og om den skal være understøttet.
Det er sådan noget man selv må tage højde for når man påbegynder en ombygning, og så håber jeg da i den forbindelse, at det også var i overensstemmelse med bygningsreglementet, at I har savet gulvet op, for ellers kan det blive en dyr affære for Jer. Det skal så kun ses som en tanke, idet jeg jo ikke ved om den side af sagen er i orden.

mvh dova

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-10-04 16:51

hvilken type væg var det ?? koks.
det er kun regler for bærendevægge

Accepteret svar
Fra : danogline

Modtaget 300 point
Dato : 17-11-04 07:02

Søg råd og vejledning på tekniskforvaltning.

Godkendelse af svar
Fra : jullebassen

Dato : 12-01-06 18:52

Tak for svaret danogline.