/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Forslag til mad
Fra : ibenboel
Vist : 623 gange
200 point
Dato : 27-10-04 23:08

Hej med jer

Min kæreste er suveræn til at lave mad, men er inde i en periode, hvor han ikke har tid. Jeg kan lave fadkoteller, rishalløjsa med oksekødssmulder, parisertoast og det er vel nærmest det.

Jeg dur ikke til noget, hvor der er mere end 2 gryder eller pander igang Beklager jeg er meget forkælet.

Men jeg må imidlertid holde for. Derfor steger jeg engang imellem en bøf og serverer noget salat til. Steger noget kylling og smutter hen over, men jeg mangler ideer.

Jeg kunne ex. tænke mig at lave en kartoffeltærte med bacontern hvis det findes ? Hertil noget salat.

Men jeg ville bare lige høre om nogle har en madplan jeg kan få ideer fra gerne til mere end 14 dage ad gangen for jeg er så ideforladt hvad mad angår.

Ved et fuldstændigt madforslag som jeg umiddelbart kan gå efter vil point kunne hæves.

Jeg skal dog lige nævne, at vi ikke er så meget til fisk, spina, humus, bulgur og sådan noget. Vi er dog ikke i den modsatte grøft, da vi ikke så tit spiser sovs. Skal vi have noget sovseværk er vi slemme til at tage en pose knorsauce som vi tilbereder uden fedtstof, så det må heller ikke være for husmandsagtig kost, for det kan vores maver ikke med.

Jeg håber på, at der er nogen derude der kan hjælpe

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-10-04 23:33

Bare lav hvad du plejer, så får han hurtigt tid igen! Men Svinemørbrad med indlagt pikantost, ovnstegt sammen med skivede kartofler, løg og hvad man ellers kan finde på er rimeligt godt!

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 27-10-04 23:54

jeg køber altid noget tilbudskød,,,,,,,datf,,,,smider det på panden, og kommer lidt kryderri på, alt efter humør.

Så bruger jeg lidt flere penge på grønsager. Jeg køber gerne 5 forskellige slags. Det kunne være: Brokoli, porre, rød peper, bønner og cherrytomater.
Måske har jeg, fra i går, i køleskabet, nogle kartofler, gulerødder og pastinak..
Alle grænsagerne skære jeg i snitter eller tern eller strimler.

Læg det op i et ildfast fad, Kom godt med madolie hen over, samt krydderri, efter humør :)
man kan også lige smuldre en boulion terning oveni.
Eller putte fløde i :)
1 time og 30 min på 200c og vend det af og til.
Lav eventuelt et fad med kartofler også.

Af sovs tager jeg altid knorr bernaise :)

Accepteret svar
Fra : attax1

Modtaget 200 point
Dato : 28-10-04 02:02

Lav noget han vil elske!!
Gå ned til din slagter (eller matas) og be om en pose "gyros-krydderi" (det er et blandings-krydderi) samt 500g skinke-kød i tern eller strimler.. (kødet ka nok ik lige fåes i Matas.. *gg*) og så lige en ½ liter fløde..

Gerne en dag i forvejen hakker du et stort løg som du kommer i en skål sammen med kød og 4 store spise-skefulde "gyros" samt 4 store spise-skefulde Mad-Olie
bland det godt sammen og stil det i køleren natten over..

svits din "kød-blanding" i en go stor gryde ved stærk varme med massa af olie og pebber i når det er gjort tilsætter du bare fløden samt en "maggi-terning" her snakker vi de store "Knorr Grøntsagsbullion" og salt.. )pas på at smag til så der ik kommer for meget salt"

Hov glemte at sige at du sætter en "spand" vand over til ris samtidig med at du tænder gryde 2 (den til "gyros"èn) kødet skal nemmerli ik koges meget mere end 20min....

du kan jo også (hvis du gider) lige smide et par flutes i ovnen og blande lidt smør & hvidløg til dem..

du ka se bagefter hvor extrem nemt den her ret er og hvor himmilsk den smager når du sidder og slår mave bagefter lol....

pøj pøj med det...
PS Alt magt til "gyros"èn.. lol
DT

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 28-10-04 06:51

**Laksesteaks med fettucini og oste-grøntsags garniture.**

Grøntsager: Porrer, Rød og grøn peberfrugt, squash evt. lidt champignon snittes og blancheres i olie. En citron skrælles, skæres i skiver og i kvarte - husk at fjerne stenene - og blandes i det grønne. Lad det simre lidt.
Hæld et karton "Karoline's ostesauce" over og tilsæt lidt vand - krydr med salt, peber og timian samt en anelse paprika.

Laksesteaks steges i olie.

Fettucini koges "al dente" altså så de er lidt faste i det.

Det hele serveres rygende varmt med friskrevet parmesan ost til - servér en ikke for kraftig italiensk rødvin til. Til retten kan faktisk også nydes en halvtør hvidvin - mousserende og meget frugtagtige vine er forbudt!

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 28-10-04 07:21

- ved godt du skrev at fisk ikke stod så højt på ratinglisten.....men jeg synes nu du skulle prøve alligevel!

mvh Berpox - og god appetit

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 28-10-04 07:26

Iøvrigt er der rigtig mange gode opskrifter og inspirationer her: http://www.arla.dk/karoline

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 28-10-04 08:57

Skriv din mail adr. så skal jeg sende dig vores madplan inkl. indkøbsliste - det hele er stillet oveskueligt op i et exelark
Mvh.
TulleTine

Godkendelse af svar
Fra : ibenboel

Dato : 28-10-04 14:04

Tak for svaret attax1. Ikke at I andre ikke kom med gode forslag, men denne her er god.

Nu vil jeg gå i Matas og se om jeg kan få noget stribet flæsk og gyroskrydderi.

Tulletine - jeg vil meget gerne have din madplan - jeg opretter en ny tråd.

Iben