/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Billeder i Word giver store filer
Fra : Postkassen
Vist : 498 gange
100 point
Dato : 27-10-04 22:11

Når jeg i Word 2000 sætter jpg-billeder ind i en tekst, bliver filen rigtig mange gange større end summen af teksten og billedfilens størrelser tilsammen. Det er ikke hver gang det sker, for nogle gange bliver filen bare lidt større (som forventet), mens den andre gange bliver enormt stor - op til adskillige MB. Der er ikke umiddelbart nogen forskel på det jeg gør, og billederne bliver ikke sat ind på forskellig måde. Hvem kan hjælpe?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 27-10-04 22:49

Måske du importerer et billede i original format, og bagefter formindsker. Eksempelvis: brev 21 MB plus ét billede = 1650 MB.
Forslag: Reducer billedet til den rigtige størrelse FØR du indsætter i word.

/ PG

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 27-10-04 22:50

Hej

Jeg har nogle gange oplevet at billeder fylder mere, hvis der ændres på dem. Nogle programmer gemmer alle ændringer, således at man senere kan fortryde ændringerne.

Hvis du ændre på billederne lige før de indsættes i word, så gem billedet under et nyt navn FØR det indsættes i word. Når det er gemt under nyt navn, så plejer "historikken" at blive slettet.

Håber det kan hjælpe dig.

Hilsen

Leo

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 110 point
Dato : 27-10-04 23:13

Hvis du _editerer_ (word kalder det vist redigér billede) billederne i word omdannes de til bitmaps - og de fylder væsentligt mere.

Eksempel:
1: Indsætter et JPG billede i tomt dokument og gemmer: 25,5 KB (26.112 byte)
2: Indsætter et JPG billede i tomt dokument, trykker på redigér og lukker straks igen og gemmer: 94,5 KB (96.768 byte)
3: Genåbner 2, og gemmer under nyt navn: 94,5 KB (96.768 byte) - altså ingen ændring, så det med historikken holder ikke

Der er kun som nævnt, rediger jpg-billederne UDENFOR Word, og sæt dem så ind, så fylder dokumentet mindst muligt.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-10-04 23:25

Det er da klart, at når man gemmer et redigeret billede som en ny fil, så beholder man "historikken" på det "gamle"!

Man har jo ikke ændret noget i det.

Så kan man jo altid tage det "gamle" billede frem og lave det om igen og atter huske at gemme det som en ny fil.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 28-10-04 07:31

Hey hey - Hanne/camillasmoster: Rent faktisk ændrede jeg INTET i det billede jeg "redigerede" - jeg åbnede kun, og afsluttede med det samme og gemte hele word-dokumentet. Det gav filstørrelse 1.

Åbnede dokumentet igen, og gemte det under nyt navn UDEN nogen form for ændringer, det gav filstørrelse 2.

Da filstørrelse 1 = 2 gennemhulles "myten" om at historikken gemmes med. Word "ødelægger" derimod blot billederne hvis de redigeres i Word....

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-10-04 09:21

Nåhh, du gemte det i Word.... okay, så er sagen jo en anden. Det er netop Word, der er problemet.

Brug et billedbehandlingsprogram, så er du sikret mod ændringer, som du ikke selv laver.

Word er jo et tekstbehandlingsprogram og er ikke gearet til decideret billedbehandling.

God arbejdslyst!

MVH
Hanne

Godkendelse af svar
Fra : Postkassen

Dato : 28-10-04 22:21

Tak for svaret berpox. Jeg har prøvet, og det virker. Mange tak skal du have!