/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Help please
Fra : chahin
Vist : 691 gange
200 point
Dato : 26-10-04 20:45

kan ikke finde ud af denne opg. vil i ikke hjælpe mig i steden for min lære :D

Når Birgit transporterer sin hest til løb, lejer hun en trailer til 240 kr.
Hendes bil køre 11 km pr. liter benzin, og benzinprisen er 5,50 kr. pr. liter

- Hvor meget er Benzinprisen pr. kør km? ( jeg har fået den til 0.50 øre, jeg sagde 5.50/11=0.50 )

-Tegn i et koordinatsystem som det viste en graf, der angiver Birgits udgifter til transport (Den kan jeg ikke finde ud af HELP)

Birgit kunne have valgt at køre med en hestetransporter i stedet for traileren. Lejen udgør 3.50 kr. pr. km.
- Tegn i samme koordinatsystem en raf, som angiver udgifterne til leje af hestetransporteren.

Nu skal i/du ikke Tegne en koordinatsystem, det jeg har brug for hvordan jeg kan komme frem i det, altså resultaterne :D

MvH Chahin

Kommentar
Fra : t2o_acid

Dato : 26-10-04 21:22

Hvis vi starter med graf 1.

Forskriften for grafen er y=a*x+b

a = prisen pr. kilometer
x = antal kilometer
b = de faste udgifter

Så det bliver y = 0,5*x+240

Så 0km koster 240kr
10km koster 245kr
100km koster 290kr

Graf nr. 2

Igen skal du bruge y=a*x+b

a = prisen pr. kilometer
x = antal kilometer
b = faste udgifter

så den bliver y=3,5*x+0

0km koster 0kr
10km koster 35kr
100km koster 350kr

Håber det kan bruges, eller skriver du bare igen, så skal jeg prøve at uddybe mere !!

Kommentar
Fra : t2o_acid

Dato : 26-10-04 21:23

Forresten så er din benzin pris pr. kilometer rigtig !!

Accepteret svar
Fra : lyhne1

Modtaget 210 point
Dato : 26-10-04 21:30

hejsa.

hvad klasse går du i? og hvad hedder bogen.. Jeg er sikker på jeg havde selvsamme opgave, dengang jeg gik i skole...
Nå..
trailerleje: 240
benzinpris pr Km.: 5,50 Kr./11Km. = 0,5kr./km. (altså helt enig.)
koordinatsystemet:
hvis du laver en inddeling på x aksen (er det den?, jeg mener den vandrette) der skriver du antal kilometer. og i Y skriver du Kroner.
dine beregninger skal så se således ud:
240+(0,5*X) hvor 240 er trailerleje, og X er hvor langt hun skal køre. eksempel: 30 Km. : 240+(0,5*30) 265 kr.

Håber det er til at forstå?

Næste opgave:
således: 3,5*X
hvor X igen er antal kilometer
eksempel: 30 Km: 3,5*30=105 Kr.

disse 2 linier vil så på et tidspunkt krydse hinanden, så hestetraileren er billigst. Fordi dens benzinpris er meget lavere end kilometerprisen på transporteren...

Jeg håber dette løste det

Lyhne1

Godkendelse af svar
Fra : chahin

Dato : 26-10-04 22:19

Tak for svaret lyhne1.

Lige precis det jeg manglede :D

jeg går i 10 klasse. :D

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 26-10-04 22:20

det var godt.

sjovt at regne en af sine gamle opgaver igen..
tak for points

Kommentar
Fra : chahin

Dato : 27-10-04 18:10

selv tak :D