/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
BILFORSIKRING
Fra : malumse
Vist : 1557 gange
200 point
Dato : 26-10-04 20:11

Hejsa..
Håber lige på hjælp igen igen ..........
Er dette ikke dybt ulovligt??????
Person 1. Har ingen bilforsikring og har aldrig haft det ....D.v.s han skal begynde helt som nybegynder i forsikringsbranchen!!!
Person 2 tilbyder at han godt vil stå som ejer af hans bil...........Og så.....lave en forsikring i person 2 forsikringsselskab...
Men person skal ikke have noget med bilen , at gøre!!!!
Øhhhhhhhhh....giver det nogen meningen ....Håber i forstår spørgsmålet!!
ER DET IKKE ULOVLIGT ????
Jeg siger det er......men de 2 andre siger det IKKE er ...
Håber på hjælp....
Malumse

Accepteret svar
Fra : penelope

Modtaget 210 point
Dato : 26-10-04 20:22

Hej!
Jeg mener klart det er ulovligt men vel heller ikke særlig smart. Person 1 opnår jo ikke nogen anciennitet på den måde dvs. når han på et eller andet tidspunkt selv vil tegne en forsikring, står han stadigvæk på nul. Det kan selvfølgelig være han er blevet så meget ældre at det er blevet billigere.
Der har været mange sager, hvor biler blev købt i forældrenes navn for at spare på forsikringen. Men hvis der var sket uheld og selskaberne blev mistænksomme, har de fundet ud af det og har så nægtet at betale erstaning. Og det kan jo blive en grim sag, hvis man har forårsaget personskade eller dyre tingskader på sin egen og eller andres biler.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-10-04 20:23

Ejer og bruger behøver ikke være den samme person.
I princippet må du jo godt låne din bil ud lige så længe du har lyst.
Men ved kommende optjener ikke forsikringstid på den måde og vil stadig være nybillist.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-10-04 20:25

Det er forsikringssvig, eller bedrageri om du vil og hvis det bliver opdaget vil forsikringsselskabet kunne stille modkrav.
Hvis en anden end ejeren er fast bruger skal dette fremgå i policen.

Godkendelse af svar
Fra : malumse

Dato : 26-10-04 21:18

Tak for svaret penelope.

Kommentar
Fra : malumse

Dato : 26-10-04 21:20

Takker alle der har svaret

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-10-04 21:42

Lige en tilføjelse, det er dybt ulovligt og bliver sidestillet med forsikringssvindel, og kan give mindst betinget fængselsstraf.

Det er der faldet dom om i en sag hvor det var en ung mand der havde en bil til at køre i sin mors navn.

mvh dova