/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ScanDisk
Fra : 1249
Vist : 491 gange
220 point
Dato : 27-07-02 01:33

Hej alle
Jeg har tidligere fået løst problemer via dette udmærkede medie,og fået gode og brugbare svar - jeg prøver igen og håber at der også denne gang findes et godt brugbart svar med en løsning på mit nuværende problem.
Jeg har i aften kørt ScanDisk programmet, den del som undersøger hele harddisken for fejl, jeg har kørt med autm. fejlretning. Efterfølgende ville jeg så defragmentere min harddisk - det er vist nok den korrekte fremgangsmåde på den sag.
ScanDisk programmet har kørt i 6 timer, på den tid er kun scannet 9-10%. Dvs. 157.500 af 1.500.000 af et eller andet på harddisken, med den fart tager det rigtig mange timer at færdiggøre scanningen, hvis den da nogensinde bliver færdig - programmet starter med korte mellemrum forfra med at undersøge fillakoleringstabeller og identificerede sektorer der ikke kan repareres m.v. Jeg har tidligere kørt den korte version af programmet og den viser 0 fejl.
Hvad kan være årsag til dette, hvad gør jeg ?
Jeg ved i øvrigt ikke hvad identificerede sektorer er, jer har et godt antivirusprogram så det kan vel ikke være en virus der driller?
Hvis muligt da gerne svar trin for trin. (Jeg har windows 98 og tidligere diskfragmenteringer uden forudgåendenscanning har ikke vist noget unormalt )
hilsen
niels

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 27-07-02 01:59

Hej 1249!

Scadisk genstarter fordi du har nogle programmer kørende i baggrunden. Når du ønsker at undersøge din harddisk totalt også for dårlige sektorer tager det lang tid.

Start evt. op i fejlsikret tilstand og luk samtlige andre programmer, så starter Scandisk ikke forfra så tit.

Jeg vil foreslå, at du kører Sacndisk med automatisk rettelse af fejl men uden undersøgelse af hele harddisken og derefter defragmentering (hvis du her fej på harddisken, vil defragmenteringen fortælle dig det).

Prøv først i normal tilstand og luk alle øvrige programmer, du kan dog bevare din pauseskærm, men kun hvis du har en pauseskærm der ikke henter nye billeder eller lign. jævnligt fra din harddisk.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 27-07-02 02:39

Hej igen 1249 - Niels!

Hvis du er tvivl om du har en virus, så kan du ved efterfølgende link få tjekket din PC for virus online:

http://security2.norton.com/ssc/home.asp?langid=us&venid=sym&plfid=23&pkj=RSBJPJUIYCZRWEJGSSK

Mvh
Bjarne H

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 220 point
Dato : 27-07-02 08:50

Hej Niels,

Jeg plejer at have slået job-oversigten/sceduleren fra.

tryk på Start --> tryk på kør og tast msconfig, så fremkommer der nogle Tabs/fane blade, her går du hen til den hvorpå der står "Start"
så kan du se hvilke programmer Windows starter op, jeg vil foreslå dig at slå disse 2 fra hvis du ikke bruger dem.
"planlægnings agenten" mstask.exe og "Job oversigt" taskmon.exe, jeg bruger dem aldrig og kan dårligt nok huske hvordan iconet i system tray til den ser ud. Hvis du bruger denne utility, kan du også slå den fra ved at højreklikke på den nede i system tray, når du ska' køre Scandisk.

Hvis du har Word eller Office pakken installeret ka' det også nogle gange være programmet "Findfast" der går ind og driller...
du ka' evt. kigge på dette Tip BlomsterFreak er kommet med... -->
http://www.kandu.dk/dk/tip/1720
det er ikke kun Office XP der bruger "Findfast", men mere eller mindre alle versioner af Office pakkerne...

jeg vil nu foreslå dig også at slå din Pauseskærm fra... idet den ka' gå ind at drille... jeg har slået min pauseskærm fra... reelt set er der ikke brug for en pauseskærm længere som der var for nogle år siden... ellers er det en go' ide at vente med at sætte den til at starte noget senere afhængigt af hvad man ska'...

f.eks. ved diskfragmentering ka' det være en go' ide at slå pauseskærmen fra hvis man har en stor harddisk, da den også ka' risikere at næsten starte forfra... Men hvis man bare laver en standard scandisk, vil jeg mene at efter en 45-60 minutter tid er nok... hvis man gerne vil benytte pauseskærmen...

og så har jeg sat min skærm til først at gå i standby efter en 4-5 timer...

hvis uheldet er ude, ka' det også være at du måske har en Virus som Bjarne nævner... Men du skriver at du har et godt Antivirus program så vi ka' da krydse fingere for at det ikke er det...

Der kan nogle gange også være nogle ”usynlige” programmer der kører, som Ctrl+alt+delete ikke viser, der er her et program til at se alle processer der kører, der hedder Filemon fra Sysinternals -->
http://www.sysinternals.com/ntw2k/source/filemon.shtml
det er et gratis program.

Og et andet er dette -->
http://www.webattack.com/get/procmon.shtml
der er flere gratis system monitoring/overvågnings programmer her -->
http://www.webattack.com/Freeware/system/fwmonitor.shtml

det ka' også være spyware der går ind og driller i processen, spyware er ikke virus selvom mange mener de hører i den kategori...
du kan prøve at gå igennem denne liste og se om du skulle have nogle af de programmer der bliver nævnt her, samt de fif og tips der bliver nævnt til at fjerne dem -->
http://www.cexx.org/adware.htm
http://www.tom-cat.com/spybase/spylist.html --> har en database til søgning

her er der også et program der ka’ fjerne spyware -->
http://grc.com/optout.htm

det ka' også være en go' ide at slå antivirusprogrammet fra når du skal køre scandisk, jeg har ikke selv døjet med at mit AntiVirus program (Norton) har indvirket på at køre scandisk, de fleste gange jeg har døjet med dette problem har været pga. job-oversigten/sceduleren, som jeg derfor også har slået totalt fra, eller det har været nogle skjulte processer/programmer der ikke fremkom vha. at trykke på Crtl-Alt-Delete, men prøv lidt af hvert.

Hvis ingen af disse ting i selve Windows fungere, så er der jo også Dos, der er en der i indlægget her -->
http://computing.net/windowsme/wwwboard/forum/13355.html
der foreslår denne sætning... -->
c:> scandisk/all/autofix/nosave/surface
forklaringen er i indlægget...

Problemmet kan i værste fald være bad clusters/sectors på din harddisk, på et tidpunkt kørte jeg næsten scandisk uafbrudt i Dos pga. en Harddisk med mange dårlige/kaputte sectors, hvis det er det der viser sig at være problemet, er der dømt sur r… og så håber jeg at du ka’ få byttet din harddisk.

Men umiddelbart vil jeg ikke tro at det er det der er problemet med din harddisk, for så ville scandisk i dos formodentlig havde fundet ud af det.

mit bud er enten Joboversigten eller Fastfind, er de ting der driller, men hvis det ikke hjælper at slå disse fra, så prøv at gå de overnævnte forskellige nævnte muligheder igennem...

Håber det ka’ bruges…

Mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 27-07-02 17:39

Hej Bjarne H og Strarup

Tusind tak for de gode råd, de virkede perfekte og kørslen af de to programmer er fuldendt.
Jeg er endnu engang blevet overbevist om dette medies fortræffeligheder.
Jeg syntes lige at et positivt tilbagesvar ville være på sin plads.

Hilsen
Niels

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-07-02 22:41

Hej Niels,

det var da så lidt... det vigtigste er da, at du har fået det til at funke...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : gigoVpjevs

Dato : 15-08-02 11:33

Hej alle sammen!! Er der nogen der har et svar på at min 160GB Maxter harddisk hun er på 127GB?? Jeg har spurgt en række eksperter!! Men de ved det ikke!! Er der nogen af jer der kan hjælpe mig med mit problem? Så ville jeg blive meget glad!!

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!HJÆLP MIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mvh Lord Pjevs (Morten)

Emailadderese: Gigovpjevs@hotmail.com

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 15-08-02 11:59

Hej Gigi.....!

Hvad med selv at oprette et spørgsmål, i stedet for at blande spørgsmålene sammen.

Så opret venligst dit eget spørgsmål!

Til Niels!
Det var dejligt, at du fik det til at virke; fandt du ud af hvad der var årsagen?

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : gigoVpjevs

Dato : 16-08-02 11:08

Ja ja, men jeg kan ikke oprætte spørgsmal inde på denne side!! Så det er nemere sagt end gjort!!

Kommentar
Fra : eatfinn

Dato : 15-09-02 11:21

Hej Niels, du brugte to programmer - godt, men hvilke ?
Jeg har selv lignende problemer ! På forhånd tak.

Finn

Godkendelse af svar
Fra : 1249

Dato : 21-10-02 17:06

Tak for svaret strarup.

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 21-10-02 17:08

Strarru - undskyld den noget forsinkede accept det var en fejl
hilsen
niels