/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Hjææælp - Mc/hk/alder
Fra : stokholmrocks
Vist : 1143 gange
100 point
Dato : 26-10-04 18:12

Aloha. Da man i den unge alder af 18 kun kan bruge mindre motorcykler, har jeg et par spørgsmål... Hvor mange HK eller kubik er det en MC må have når man kun er 18 år.?

Fx. har jeg set på en MC med 60HK og 350Kubik, skal den neddrosles.? Og kan det lade sig gøre?

På forhånd tak. Lasse

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-10-04 18:26

Den må have 34 hk. kubik er ligemeget
, hvad er det for en 350 der har 60 hk, Nogen kan drosles ned det er lidt forskelligt
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-10-04 18:38

34 hk er det samme som 25 KW, men det er ikke alene det der definerer en "lille" MC.
Der er faktisk nogen af de små 125 kubik der ikke må køres på lille kørekort.
Det har noget med vægt/kraft forhold at gøre.
Det kan du se på http://www.dmcn.dk/FAQ/VisEmne.asp?=ID=12

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-10-04 18:41
Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 26-10-04 19:56

Hej stokholmrocks.
Alle cykler kan drosles ned,(udstødning, karburator, tænding, og gearing kan ændres) du kan for den sags skyld købe en Harley Davidson.
det er de 34 hk ( på baghjulet ) det rejer sig om, ikke andet.
Mvh. halvdum

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 26-10-04 19:59

Ps.
Det skal retfærdigvis siges at cyklen som du "neddrosler" jo ikke er bygget til at køre med den indstilling, som giver de kun 34 hk.
Mvh. halvdum

Kommentar
Fra : stokholmrocks

Dato : 26-10-04 22:24

Yamaha RD350LC, er dens mærke, og den har vist 60hk... og er fra 86.. ligner lidt en aprilia rs

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-10-04 22:49

Ja, jeg tænkte næsten det måtte være noget 2-taktshalløj, synes ikke der er så mange små maskiner med 60hk.
mvh dova

Kommentar
Fra : stokholmrocks

Dato : 26-10-04 23:04
Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-10-04 23:26

Den ser da pæn ud på billedet, men jeg synes det er mange kilometer den har kørt. Det er jo en forholdsvis lille motor med høj ydelse.
Men der kan jo selvfølgelig være lavet motor på den i tidens løb.
Men jeg ved ikke meget om hvad det koster at få sådan en droslet ned, men så vidt jeg ved, skal den måles bagefter og så godkendes/synes som lille MC
Men held og lykke med den, hvis du altså køber den.
mvh dova

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 27-10-04 09:25

Her har du svaret jeg fik fra bilsyn:
NEDDROSLING:
Ved "neddrosling" af en motorcykel skal der ved syn fremlægges dokumentation fra et anerkendt prøveinstitut med en effektmåling.
Ændringen skal være af en karakter, så der ikke umiddelbart kan "ændres tilbage".
Du må gerne selv foretage ændringen.
Mere information hos www.bilsyn.dk "teknisk hotline".
En RD350 ville jeg ikke neddrosle. Den kommer ikke til at gå godt, og vil have problemer med at "brænde ren", altså: motoren og udstødningen soder til.
nilsg

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-10-04 10:21

nilsg
Den kommentar vedr. neddrosling, burde du næsten også fortælle i dette spørgsmål
vedrørende en Honda CBR600F
www.kandu.dk/dk/spg/52312

mvh dova

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 27-10-04 18:09

Hej Lasse,
den RD350 skal du holde dig langt fra de første 30oookm du kører. Den er utroligt hidsig og løfter forhjulet for et godt ord (også over 7o km/t). Den er et rigtigt spændende legetøj for en rutineret kører, men det er også den model, der har dræbt flest af sine egne kørere. Selv garvede æggeskaller (MC betjente kalder RD´en for en djævel)
Hvor jeg ved det fra? Jeg har haft sådan én de sidste fire år, og den kan stadig overraske (til hjertebanken) med sin hidsighed. Den kan f.eks accelerere fra 70 til 150 på den tid det tager at overhale en lastvogn, vel at mærke hvis man IKKE give fuldt håndtag, for så går den på baghjulet istedet. Har i øvrigt fremrykket styret for at få mere frontvægt, og skal holde godt fast for ikke at glide bagud på sædet.

H-J

Kommentar
Fra : t500

Dato : 31-10-04 05:48

Du skal i det hele taget holde dig fra at drosle ned på en kværn.!
køb en godkendt eller vent til du må få stort mc kort

Det andet mister du for meget på

t500*som hedder sådan pga en suszki t500 fra 1978*

Kommentar
Fra : t500

Dato : 18-06-05 20:07

Syntes du skal vente til du må få stort kørekort.
kan du ikke vente køb en godkendt til lille kort
T500*som hedder sådan pga en Suszki Gt500 fra 78*