/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Effekt af knaldperle..??
Fra : Claus999
Vist : 524 gange
100 point
Dato : 26-10-04 18:02

Hey..

Er der nogen der ved hvordan jeg finder effekten/effektiviteten af en knaldperle..?? Altså hvor meget energi den frigiver i den øjeblik den sprænger..??

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 26-10-04 21:59

kan man ikke med de oplysninger, hvis det nu er en knaldperle på 1 kg... eller bare en lille en, men selvom det er en lille en er der for stor forskel, du skal ha nogel oplysninger om hvor meget krudt det sidder på det sand deri.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 24-01-05 12:43

Du kunne fx lægge en knaldperle ind i et hermetisk lukket metalrør (som vel og mærke kan tåle mosten uden at flække). Der skal også være indbygget en tryk- og temperatursensor. Aflæs tryk/temp. Ryst røret så knaldperlen popper, og mål tryk/temp straks efter. nu er det en smal sag at beregne energien hva. gasligningen. Der vil nok være en del usikkerhed på målingen (noget af varmen vil straks optages af metalrøret, og lidt vil undslippe som akustisk energi). Desuden vil det nok være bøvlet at finde tryk- og temp-sensorer der dels reagerer hurtig nok, samtidig med at de skal kunne tåle mosten, og være til at betale sig fra. Men princippet fejler intet.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 24-01-05 13:05

Alternativt kunne du veje indholdet af sand/krudt i en knaldperle, rense sandet for krudt (vand, alkohol, acetone...hva´ved jeg?), tørre sandet og vejde det igen. En simpel substraktion og du har vægten krudtet. Da "vi" ikke ved hvad slags krudt det er og hvad energiindholdet pr. vægtenhed er, må du bare antage at det har fx samme energiindhold som fx TNT: 4,15* 10^3 kJ/kg = 41,5 J/g. Så hvis vi antager at der er 1/10 g krudt i en knaldperle, indeholder den ca. den mængde energi der skal til at opvarme et g vand en grad.