/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Zafira oliefilter
Fra : kjeldx
Vist : 3326 gange
220 point
Dato : 26-10-04 17:43

Hallo
Er der mon en snu sjæl, der ka' fortælle mig, hvor motoroliefiltret sidder på en Zafira 2,0 DTI fra 2002. Castrol SLX 0W-30 (skulle være den bedste) samt filter(papir/pap) har jeg købt, men nu ka' jeg ikke finde filterhuset på motorblokken. Har altid været vant til selv at klare olieskift på mine (ældre) biler, men skulle måske fremover søge professionel hjælp.
Kjeld

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-10-04 18:50

Da oliepumpen sidder i bunden må filteret sidde som det plejer, lige over bundkaret et sted. Eller Zafira bruger måske ikke de gamle runde mere.

Kommentar
Fra : kjeldx

Dato : 26-10-04 19:09

Hej emesen. Ja, der har du ganske ret, men jeg har virkelig ledt med lys i lygten før jeg gik til kandu.dk, men desværre - instr.-bogen siger igenting, og jeg har ikke været i stand til at skaffe en bog om Zafira dieselmotor, hverken på dansk eng. eller tysk.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 26-10-04 19:24

Jeg kan ikke lige umiddelbart hjælpe dig med at finde dit filter, men jeg vil gerne støtte dig i at du selv fortsat skifter din olie, div. filtre osv. Selvom biler efterhånden nærmest ikke kan serviceres på andet end et hypermoderne værksted, så kan vi da trods alt stadig selv foretage disse ting selv.
Men fortsat GOD JAGT på oliefilteret

Mvh
Palle Jensen

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 220 point
Dato : 26-10-04 21:55

Når du står foran din motor, sidder den lidt til højre for midten af motorblokken.
Du skal lige flytte den tykke kølerslange en smule (kan gøres uden værktøj) bare ryk den en smule.
Selv olie filtret sidder i en sort plastic cylinder, med en stor sekskant nøgle på toppen, dermed menes at du skal bruge en special topnøgle (ligner en tændrørsnøgle) sikkert 30mm.

Det er super nemt, husk at spænde den ifølge manualen (Nm)

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-10-04 22:09

Jeg har lavet denne side til dig, hvor du kan se motoren.

http://www.thulinsite.dk/cars/ecotec.jpg

Kommentar
Fra : kjeldx

Dato : 26-10-04 22:42

Hej Rasmus
Det var bare skønt - I er ikke uden evner deroppe i Viborg. Tusind tak for hjælpen, og god vind med byggeriet. Nu ska' jeg lige finde dig nogle point & stjerner som tak for dit svar & din motorside. Mener du forresten, at det er akyde spurve med kanoner, at bruge den relative dyre Castrol SLX 0W-30? Den har gået 115.000 km og bruger 1 l olie pr. 5000 km. Kører 35.000 km årligt.
Venlig hilsen Kjeld
http://www.haderslevjazzclub.dk

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-10-04 22:47

Jeg bruger selv en fuld syntetisk 5W/40 til min Vectra 2.0 DTI, og skifter hver 15.000km jeg kører 50.000km om året.
Jeg mener nok at 0W/30 er overkill. Du kan evt bruge det om vinteren og så en 5W/40 om sommeren.
Hvis det er en longlife 0W/30 er det OK, men så skal du kun skifte olie hver 30.000 km.

Godkendelse af svar
Fra : kjeldx

Dato : 26-10-04 23:15

Tak for det promte svar thulin.
Jeg søgte længere nede på blokken. Denne sorte plastcylinder skal altså ikke tømmes for olie når det gamle filter et taget op og før det nye sættes på plads?
Venlig hilsen
Kjeld

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 27-10-04 08:24

Du skal selvfølgelig skifte olie samtidig med at du skifter filer.
Når du tapper olien af, nede i bunden af blokken, tømmes kammeret hvor filtret sidder i også.

Du skal bruge en Torx 45 (tror jeg nok) for at få olieproppen af.
Filtret kan sagtens køre 30.000 km.

Kommentar
Fra : kaasing

Dato : 27-10-04 21:36

når bilen er nyere end 2001 skal du skifte olie og filter efter 30000km og det er nok med en 5W40
en helsyntetisk olie og husk pollen-filter for hver 30000 og luft-filter for hver 60000
og brændstof-filteret for hver 60000 men husk at fulde filterhuset med diesel når du har sat det nye i ellers kan det koste en pumpe til 10000kr vel og mærke en ombytter!!

venlig hilsen opelmekker:
kenneth