/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Kan ikke sove/falde i søvn
Fra : Hoegh
Vist : 2514 gange
100 point
Dato : 25-10-04 19:13

Hej.
Jeg har altid været længe om at falde i søvn, men det bliver værre. Jeg kan simpelthen ikke sove når jeg rammer puden (ellers næsten kronisk træt). Jeg mener selv det er fordi jeg ikke kan slippe af med en masse tanker. Det forhindrer mig i at slappe af og dermed falde i søvn. Føler det som om hjerne er hyper aktiv når jeg skal sove og ka derfor ikke koncentrerer mig om ikke at tænke, lyder mærkeligt eller.
Mine tanker går på alt, hvad der er sket i fortiden, hvad der sker lige nu og hvad der venter i fremtiden. Føler mine tanker bliver til en film der kører for mine øjne og det tager mit fokus på at falde i søvn. Hjælp?

Ved ikke hvad kan hjælpe, gør du?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-10-04 19:19

Nu ved jeg ikke om du bruger at læse bøger, men det kan være en god måde til at slappe af og aflede tankerne, simpelthen at lægge dig til at læse indtil du bliver så træt at du falder i søvn.

mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-10-04 19:20

Ingen kaffe og kager lige før sovetid. (ca. 2 tim)
Gå en rask travetur lige før du vil lægge dig.
Soveværelset skal være koldt.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 25-10-04 19:22

Det kender jeg kun alt for godt. Har selv utrolig mange problemer med det. Men jeg har fundet ud af, at det tit hjælper at tale med en inden jeg skal sove, især de dage hvor det er ekstra svært. Der findes mange tlf linier fx som har åbent om aftenen. En god en er Linien, 3536 2600 eller Skt Nikolai 3312 1400/70120 110

Ellers tal med din læge. Måske han/hun har en god løsning. Jeg fik noget medcin mod Angst, som også hjælper på søvnproblemer. Jeg har så også Angst skal det lige siges, ellers ville jeg ikke have fået det. Men prøv at søge hjælp. Nogle gange skal det udspecifikiseres, det kan jo være alt muligt der ligger til grund for det.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 25-10-04 19:56

Prøv den her side.. Her er stort set alle sygdomme listet:
http://cureresearch.com/sym/sleep_symptoms.htm

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 110 point
Dato : 25-10-04 19:57

Hej!
Måske ville det være en ide, at finde et sted, du kan kanaliserer dine tanker hen. Evt. en psykolog eller psykoterapeut.. Et rigtigt godt supplement til terapi er naturlægemidlet Baldrian, der hjælper mod indsovningsbesvær. Man tager 3-4 tabletter en time inden sengetid - det beroliger en lille smule, og som regel nok til at falde i søvn. Det kan købes i matas og på apoteket - men tager du anden medicin, så kontakt lige din læge, og spørg om det er ok.
Og så er det også vigtigt, at når du går i seng, så læg dig til at sove med det samme. Hvis du vælger at prøve Baldrian, skal du tage det en time før du går i seng og så blive oppe indtil da.
Held og lykke med det! Håber spiralen sluttes

Vaxen

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 25-10-04 20:12

Hej Hoegh

Som emesen skriver: "Gå en rask travetur lige før du vil lægge dig, og soveværelset skal være koldt." "Og heller ikke kaffe, the eller alkoholiske drikke før sengetid". Nogen tror, at lidt alkohol virker til at falde i søvn, men det virker ikke.
Og uanset vejret. Hvis det "pisser" ned, så tag regntøj, sydvest og gummistøvler på, og kom afsted. Det lyder måske "dumt", men du kan tro det er dejligt, og det hjælper.
Det er også godt, altid at ha' papir og blyant liggende på natbordet, så du kan nedskrive tanker og det du måske skal huske til næste dag.

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 25-10-04 21:04

Har også problemer med det engang imellem.
Her er mit råd....

Hvis du ligger og ikke kan sove så lad være med at ligeg der i flere timer. Så hellere gå op i ½ time, se lidt tv og evt tage lidt at spise...
Gå derpå i seng igen og prøv at sove...

Ellers drik en enkelt øl inden du går i seng. Denne virker ofte sløvende på mange mennesker

Kommentar
Fra : t_seberg

Dato : 25-10-04 21:29

Det lyder sikker temmelig tåbeligt, men har prøvet dette nogle gange med held. De gange jeg oplever ikke at kunne sove er det typiske pga. stress, spænding eller lignende.
Hvad jeg gør er jeg finder papir og blok, derefter starter jeg med at brainstorm om et givent emne (i mit tilfælde mit arbejde) og skriv ned på blokken, opdigte kreative løsninger og gennemhulle dem igen. På et tidpunkt højoktanen på hjerne brændt af, og jeg får noget søvn. Blive ikke skuffet hvis du ikke fatter en meter af hvad du har noteret.
Lad høre hvordan det går.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 25-10-04 22:10

# Motion er godt og styrker søvnen, men undgå motion de sidste timer, før du skal sove.

# Spar på mad og drikkevarer lige før sengetid. En lille natmad kan være ganske god for nogen. Store, tunge måltider er altid forstyrrende for søvnen. En godnatøl er måske sagen for nogen, men alkohol fremmer ikke nattesøvnen. Måske falder du lettere i søvn, men du vågner også tidligere, hvis du drikker om aftenen. Om ikke andet, så fordi du skal op og tisse - og ikke kan falde i søvn bagefter.

# Spar også på de opkvikkende drikke ud på aftenen, hvis du ved, at de kan holde dig vågen. Kaffe, te, kakao samt coladrikke indeholder koffein, som kan gøre det sværere at falde i søvn. Brug evt. koffeinfri kaffe

# Sørg for, at du har en ordentlig seng, du føler, du kan hvile godt i. Frisk luft og køligt skal der være i soverummet. Luft eventuelt ud, inden du går i seng. Undgå lys og lyde, hvis det kan lade sig gøre.

# Vent med at gå i seng til du er træt. Slap af, før du skal sove. Sex før sengetid eller straks efter kan både fremme og hæmme søvntrangen. Mænd sover som regel godt efter sex, mens kvinder snarere kvikker op. Har du det på den måde, er det måske en idé at dæmpe lysterne til om morgenen. Så kan du hurtigt indhente det forsømte.

# Læs lidt i en kedelig bog. Sluk lyset, når du mærker, at øjnene er ved at falde i. Men stå op igen, hvis du ikke er faldet i søvn, inden der er gået en halv times tid. Sæt dig i en stol, læs en avis, lyt til lidt musik og læg dig så igen efter en halv times tid.

# Stå altid op på omtrent samme tid hver morgen. Sæt vækkeuret og stå hurtigt ud af sengen. Uanset, om du er kommet sent i seng, og uanset om du har haft svært ved at sove og vågner og har stor medlidenhed med dig selv. Du skal nok klare dig igennem dagen, og om aftenen bliver du tilpas hurtigt søvnig. Hvis der går tilstrækkeligt mange dage på den måde, får du reguleret dit indbyggede soveur, så du også bliver søvnig på klokkeslæt.

Kommentar
Fra : AnneSofie

Dato : 28-10-04 03:19

Kære søvnløs
Lån lydbånd på biblioteket, køb dig en walkman (der er stadig flest historier på bånd) og bliv "læst" i søvn, jeg synes det er meget bedre end at læse selv. Man ligger med lukkede øjne og lytter - og lige pludselig sover man (så skal der spoles tilbage næste aften *S*) Vælg dog ikke nogle der er altfor spændende... *S* Biografier synes jeg bedst om.

En andet middel der kun kan købes lovligt over nettet er Melatonin. Hivs du søger evt. på Google på
Melatonin for du en masse info herom, og jeg kender flere der bruger dette, da de ikke kan få sovemedicin hos lægen..

Jeg håber meget for dig at du får din nattesøvn tilbage.

Kh AnneSofie

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 28-10-04 07:03

Nu skal du bare ikke bestille Melatonin via internettet fra et ikke EØS land.
Her er en liste over lægemidler der ikke er lovlieg at importere:
http://medicinfo.dk/medicinfo_big/visbogstav.asp?artikelID=189&bogstav=M

Kommentar
Fra : AnneSofie

Dato : 28-10-04 13:23

Du har helt ret hvis man f.eks. vil bestille Melatonin hjem fra USA (det kunne kan kun tidligere) så er det ikke lovligt. Men nu kan man købe det helt lovligt f.eks. via /www.pharmanatural.net som ligger i England og er et EU land.
Hilsen AnneSofie

Kommentar
Fra : bellis2

Dato : 08-11-04 22:31

Ofte kan jeg heller ikke falde i søvn, defor tager jeg e 1 - 2 "rolinat" fra Matas ca. en ½ time før jeg skal i seng, det bevirker, at kroppen slapper af, og i mange tilfælde sover jeg meget hurtigt efter jeg har lagt mig.
Det skader ikke at prøve, da de er et naturprodukt.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 17-11-04 09:22

Hvis du har et arbejde - enten på en arbejdsplads eller hjemme - så læg dig i en god stilling og gennemgå så i tankerne den mest kedelige arbejdsrutine, du har. Trin for trin. Ned til mindste detalje. Inden du er kommet ret langt i "arbejdet", sover du.

Godkendelse af svar
Fra : Hoegh

Dato : 05-02-07 21:25

Tak for svaret vaxen.

Kommentar
Fra : get4it

Dato : 17-03-09 01:02

Da jeg har nogle problemer med at sove, bruger jeg Melatoni som jeg køber på en hj.-sider der hedder www.vipmedica.com

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 17-03-09 17:06

Du kan også finde nogle nice benzo'er på det sorte marked. Lægen er fandme intet værd, og skal kke bestemme hvad du må indtage i din egen krop.
Søg og du skal finde..

Venligst