/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ufrivillig nedlukning....
Fra : lbuus
Vist : 329 gange
50 point
Dato : 25-10-04 15:11

Jeg har et problem med at bedst som jeg sidder og arbejder, lukker computeren ned - det er cirka med 2 timers mellemrum.... hvilekt er ret tid på en arbejdsdag med 8 timer! Den starter op igen med det samme....

Til gengæld gør den også lidt det modsatte, når jeg f.eks. har slukket den om aftenen, så kan den finde på at starte efter et stykke tid, så jeg er nu nødt til at have stikket hevet ud, og det er ikke lige det letteste at komme til, sådan hele tiden...

Er der nogle der kan hjælpe mig med det problem?

Lillian

Kommentar
Fra : xick

Dato : 25-10-04 15:16

Lukker den bare pludseligt? eller kommer der en skærm med at den lukker ned?

Når den tænder om aftenen, er det evt. samtidig med at telefonen ringer?

Kommentar
Fra : lbuus

Dato : 25-10-04 15:22

Nej det kommer pludseligt... uden varsel!

Og det er ikke relateret til at telefonen ringer, når den starter om aftenen...

Det er ikke en ny comp. - jeg har haft den længe, men den er bare pludselig indenfor de sidste 3-4 dage begyndt på det her....

Kommentar
Fra : xick

Dato : 25-10-04 15:24

okay... så har jeg ingen forstand på det

Jeg hopper fra igen

Held og lykke!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-10-04 15:25

Lyder som en defekt strømforsyning!

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 25-10-04 15:37

Hej Ibuus

Eller en begyndende defekt harddisk. Er der XP på den eller 2000/Win98/ME ???

Hvis fejlen kommer efter f.eks. opdt af SP2 er det RAM eller harddisk som er kilden til fejlen. RAM kan som oftest løses ved at gå på producentens hjemmeside og hente sidste nye BIOS opdt. til dit Motherboard og så få det opdateret. Harddisken er straks værree for der er kun 2 års garanti på det skidt.

Lars

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 25-10-04 15:39

Hej Ibuus

Eller en begyndende defekt harddisk. Er der XP på den eller 2000/Win98/ME ???

Hvis fejlen kommer efter f.eks. opdt af SP2 er det ofte RAM som er kilden til fejlen. RAM kan som oftest løses ved at gå på producentens hjemmeside og hente sidste nye BIOS opdt. til dit Motherboard og så få det opdateret. Det gælder også "INF" filer specielt til harddisk controlleren.

Harddisken er straks værree for der er kun 2 års garanti på det skidt. Prøv evt. at defragementere hele harddisken, og se om den melder fejl. Hvis den ikke gør det er harddisken som regel ikke fejlbehæftet, og så må vi kigge andetsteds end RAM og harddisk.

Lars

Kommentar
Fra : attax1

Dato : 25-10-04 17:36

tjek eventuelt at "wake on lan" er deaktiveret i BIOS, og hvad ang. pludselig nedlukning.. Prøv at ta siderne af kabinettet og gøre din CPU blæser "lidt" støv fri,, lad sen køre uden siderne i en tid.. og se om det gør en forskel.. ka være at BIOS er sat til at lukke ned ved en bstemt tempratur.. (for ik at brænde af)... pøj pøj.. ;) DT

Kommentar
Fra : xou

Dato : 25-10-04 18:22

er det xp,2000 kan du se loggen om der er info -
kontrol apnel-administartor-logbog
eller system i kontrol panel - advanceret - start og genoprettelse - luk automatisk ved systemfejl fjernes x ok.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 25-10-04 18:22

Du kunne evt. undersøge om diverse blæsere er fri for svavs, da computeren selv lukker ned hvis enten strømforsyningen eller cpu-en bliver for varm.
Og naturligvis kommer det uden forvarsel.

En anden årsag kunne være en virus, så check lige computeren at der ikke ligger noget "svavs" på harddisken.

Som en anden også påpeger kan det også tyde på en begyndende ødelagt harddisk, specielt hvis der er opstået klikkelyde, så en backup er nok en god ide.

ellebye

Kommentar
Fra : lars.dk

Dato : 25-10-04 19:17

prøv og formatere selvom det er skide træls

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 50 point
Dato : 25-10-04 19:51

Bare lige en sammenfatning!! Det er noget der er sket indenfor de sidste 3 dage! Computeren lukker både ned, og starter op af sig selv! Kan ikke rigtigt se hvad det har med harddisk, ram, støvproblemer, virus eller andet der er nævnt? Wake on Lan måske, men det forklarer jo ikke nedlukningsproblemerne! En kombination af wake on Lan og støv problemer? Måske, men da den starter op igen med det samme tror jeg ikke det er varmeproblemer, med mindre den lukker hurtigt ned bagefter! Summa summarum er det eneste jeg kan få øje på en defekt strømforsyning!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 25-10-04 21:16

I strømforsyningen sidder der en overophedningssikring der kan få computeren til at lukke.
Ved cpu-en sætter man normalt en grænse for hvornår den skal slå fra.
Så der er nu flere måder en pc kan slukke af sig selv.

Så det behøver altså ikke at være en defekt strømforsyning.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 25-10-04 21:43

har du modem i - hiv det ud -(osse andre løse forbildelser).

Godkendelse af svar
Fra : lbuus

Dato : 27-10-04 12:00

Tak for svaret tedd.