/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
IBM Nyinstall
Fra : Fjante
Vist : 648 gange
500 point
Dato : 25-10-04 09:19

Jeg har rodet mig ind i en IBM,AMD 1000MHZ,købt med ME på disken.Der forefantes en recovery disk,men den var ikke til at få væk fra BLÅ Skærm,så HD blev pillet ud og formatteret i ekstern box,under ny install "fryser" den på forskl stadier.Alle forsøg er blevet gjort uden net forb,først med 2000,så med XP.Er der en der har en fidus til hvad man gør,evt frakobling i bios af et eller andet?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 25-10-04 09:30

hejsa
lidt mere info please
hvad hedder den mere end IBM ??? presario ?? nr. ???

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 25-10-04 09:34

Jeg sidder ikke med numrene her.Er der forskel på fremgangsmåden afhængig af numrene??

Kommentar
Fra : dk

Dato : 25-10-04 09:47

ja & nej..........
men med et nr. og mrk. er det lidt lettere at finde rundt på ibm's hj.side.

normalt skal og må man ikke formatere en disk fra en anden pc. for derefter at bruge en
recovery cd.
Du skal lave en fdisk enten fra den "ibm" eller fra en anden pc, og bruge din recovery cd til at installere Me,
derefter kan du installere xp.
Mange IBM Pc'er er låst til at kun at bruge denne recovery cd først.

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 25-10-04 10:10

Det lyder meget besnærende det du siger,meeeen hvorfor i alverden skulle jeg ikke kunne formattere i en ekst box og derefter install,problemet med indlæsning af drivere til de forskl IBM ting bliver,i mine øjne, ikke mindre af at install ME først,eller hur?Men OK jeg prøver naturligvis ,men jeg er ved at blive langskægget

Kommentar
Fra : dk

Dato : 25-10-04 10:17

du skriver "hvorfor i alverden skulle jeg ikke kunne formattere i en ekst box"

netop fordi recovery cd'en bla. opretter 2 partitioner og formatere....
hvis disken er blevet formateret på en anden måde nægter den at lave en ny installation mv.
har du ikke mrk. og nr. ?? (står som regel på kabinettet)

Accepteret svar
Fra : goofy_dk

Modtaget 510 point
Dato : 25-10-04 10:21

I bunden af din ibm kasse står der et typenr og serienr.
Med dette på blokken kan du finde de relevante drivere hos IBM. Hvis du ikke lige kan finde dem, kan du ringe til ibm på deres hotline 45208200.

Start med at opdatere din BIOS !!!, som regel hent en fil og pak ud på en floppy, boot på floppe og smid en ny bios på kassen.

Når dette er sket, kan du boot op på en bootfloppy http://www.bootdisk.com og FDISK din harddisk, slet partition uden at lave en ny

Men Windows ME er nok noget af det værste operativsystem microsoft har lagt navn til (på nær lige windows 3.1), så WIN2000 ville passe bedre.

Husk at chekke først om der er drivere hos www.ibm.dk til din maskine, før du lægger et nyt styresystem ind. Hvis der ikke er drivere så lad vær med at forsøge, det lykkedes IKKE.

Du skriver ikke hvad der gik galt med dine forsøg på XP og W2000 ??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-04 12:38

..et Ps. omkring drivere og IBM. Det er ofte sådan at div. drivere skal hentes hos producenten af det omtalte hardware f.eks. hos lydchipfabrikanten af den on-board lydchip IBM i visse maskiner har valgt at benytte

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Fjante

Dato : 25-10-04 17:49

Tak for svaret goofy_dk.

Den er helt umuglig,så jeg lukker her,

Kommentar
Fra : goofy_dk

Dato : 25-10-04 17:58

-> Fjante

Hvis jeg skal hjælpe dig yderligere med denne sag, så skriv lige en mail til ole.madsen@ofir.dk, så finder vi ud af noget, kommer i kbh dagligt

Kommentar
Fra : goofy_dk

Dato : 25-10-04 18:00

->molokyle

Den har jeg aldrig hørt om en IBM kasse, der hentes drivere direkte hos IBM