/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
windows XP, nvidia og spil crash
Fra : nipmads
Vist : 466 gange
100 point
Dato : 26-07-02 12:32

Jeg har kørt med windows XP i nogen måneder, det virker meget godt til det jeg bruger det til, men så snart jeg spiller et spil, counter strike, Tony hawks pro skater 3, og Soldier of Fortune 2, så 50% af gangene jeg enten prøver at åbne det, eller lukke det ned så crasher windows XP (pro). med crash mener jeg at systemet fryser, ved at jeg ikke kan bruge hverken mus eller keyboard, eller noget...
Det var med de drivere jeg har downloadet fra Nvidia, så prøver jeg med drivere fra grafik kort producenten (leadtek) det samme sker, så prøver jeg med MS standard drivere, der virker det bedre, men så mangler jeg at have den høje opløsning (1920x1440) går kun op til 1600x1200! og video out fungerer heller ikke. Hvad har jeg gjort galt?

mit system?
Abit VP6
dual PIII 1 ghz
1024 mb SD Ram 133
170 gb HD
Leadtek GeForce 2 Ultra 64mb

håber det er nok!

mvh
Nipmads

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 26-07-02 12:45

Ved ikke om det kan hjælpe. Men hvad har du i vertical sync i advanceret indstillinger
på dit graffikkort ???

Jeg spiller selv cs, og den skal slåes fra permanent, for at man får max. fps osv.

/Philip

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 26-07-02 13:20

Hej Nipmads,

har du installeret "VIA 4 in 1" driverne? så vidt jeg ka' se bruger dit bundkort VIA chipset...
Kører du med RAID?

hvordan kører XP efter crashet?

du ka' pgså prøve følgende 3 tests for at kontrollere dit system...
Dr. Watson
systemoplysninger
Direct X diagnostic tool

Du ka' kører Dr. Watson på følgende måde... -->
tryk på Start --> tryk på Kør --> indtast "drwtsn32" og så ok...
du ka' også vælge den i menuen "funktioner" i systemoplysninger...

ang. Dr. Watson ka’ du få mere information omkring hvad det er her…
http://www.computerhope.com/software/drwatson.htm

Men et andet program der også ka’ gi’ informationer omkring din PC’s tilstand er programmet ”systemoplysninger” -->
Tryk på Start --> programmer --> tilbehør --> systemværktøjer --> og så klikke på ”systemoplysninger”, så popper der et vindue op der hedder ”Microsoft systemoplysninger”, her ka’ du gå de forskellige menuer igennem for at se om der skulle være nogle problemer…

her iblandt ka' du også vælge Dr. Watson i menuen "funktioner"... Men jeg synes nu også du sku' afprøve "Direct X diagnostic tool" fra samme menu... for at se om der evt. sku' være noget galt der...

håber det ka' gi' en idikation af hva' der muligvis er galt...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 26-07-02 15:57

Hej Nipmads!

Jeg har kigget på hvad dir skærmkort kan klare, og det ser Ok ud; men hvor høj opløsning kan din skærm klare?

Jeg har en nyere 19" tommer skærm og min max. er 1600x1200 (vandret frekvens 93,7 og lodret frekvens 75).

Vær lige venlig at opgive specifikationer eler navn på din skærm!

Mvh
Bjarne h

Kommentar
Fra : nipmads

Dato : 26-07-02 18:42

hvor skifter man vertical sync?

Jeg har en 1 ½ år gammel 19" skærm af mærket Iiyama Visionmaster 451 pro med max resolution på 1920x1440 ved 85hz
Horizontal Frequency: 30-130KHz
Vertical Frequency: 50-160Hz

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 26-07-02 19:15

Hej Nipmads,

prøv at højreklikke på dit Skrivebord, så skulle vinduet med "Egenskaber for Skærm" gerne dukke om, her trykker du på fanebladet "indstillinger", her er der næsten nede i bunden til højre over knappen Anvend, en knap der hedder "Avanceret"... tryk på den...
så skulle egenskaberne til dit Grafikkort gerne dukke op...

her skal du så trykke på fanebladet "advanced", det ka' godt være at metoden ser eller er lidt anderledes på din computer, men jeg gætter på den nogenlunde er sådan. (da dit grafikkort også bygger på Nvida og er en GeForce2)
"Vertical Sync" befinder sig under fanebladet "OpenGL"...

har du prøvet at køre de test jeg foreslog?

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : Gennie

Modtaget 100 point
Dato : 26-07-02 19:34

Hej!!

Jeg havde samme problem med The Sims, a jeg opgraderede til XP.
Mit problem forsvandt da jeg installerede WHQL drivere. Du kan finde dem til dit grafikkort på: www.sparkle.com.tw/frame/frame-download.htm

Kommentar
Fra : Gennie

Dato : 26-07-02 19:35

Hej!!

Jeg havde samme problem med The Sims, da jeg opgraderede til XP.
Mit problem forsvandt da jeg installerede WHQL drivere. Du kan finde dem til dit grafikkort på: www.sparkle.com.tw/frame/frame-download.htm

Kommentar
Fra : nipmads

Dato : 26-07-02 20:10

tak for det strarup, jeg håber det virker, har prøvet de tests de virker alle sammen. prøver nu det der med vertical sync...

venter stadig på at få at vide hvad det med skærmen har med det hele at gøre...

Nipmads

Kommentar
Fra : nipmads

Dato : 26-07-02 20:10

tak for det strarup, jeg håber det virker, har prøvet de tests de virker alle sammen. prøver nu det der med vertical sync...

venter stadig på at få at vide hvad det med skærmen har med det hele at gøre...

Nipmads

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 28-07-02 13:56

Hej Nipmads,

det kommer an på hvad du mener med "hvad det med skærmen har med det hele at gøre"?

men har du ellers fået det til at funke?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : nipmads

Dato : 28-07-02 22:38

ja, det virker ok nu, men jeg har stadig problemer med mine hard diske, jeg har en rimelig stor mp3 samling synes jeg selv, og efter at have spillet nogen af de sange i et par timer så siger HD'en nogen mærkelige lyde, sådan nogen 'kradse' lyde! og computeren går helt amok, og man skal restarte den, jeg har to styk IBM 75gxP 75 gb. mega irriterende!

mvh
Nipmads

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 09:47

Jeg har samme grafikkort, og jeg bruger nvidias 2942 driver som du kan hente
på deres hjemmeside ...http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=windows2000

[Serenity)

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 23-08-02 17:35

Hej Nipmads,

har du stadigvæk de problemer med at harddiskene larmer?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : nipmads

Dato : 23-08-02 21:28

Jeg har købt en IBM GxP med 120 gb, så kopierede jeg alt af 'værdi' mp3'er, apps, film, billeder etc over til den, så fjernede jeg RAID featuren, kørte en IBM erase disk, som der reparerede sektorerne på HD'en, det gjorde tricket, nu bruger jeg bare min RAID controller (onbaord) som 4 ekstra IDE porte.

Nu mangler jeg bare at få formatteret skidtet, og installerer win XP igen.

mvh

Nipmads