/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Salg af freeware
Fra : ting27
Vist : 994 gange
100 point
Dato : 24-10-04 22:58

Hej.
Er der nogen regler for salg af freeware, eller enhver software som kan downloades gratis og lovligt på nettet?

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 24-10-04 23:01

freeware er jo som navnet siger gratis eller free og må jo derfor som hovedregel ikke sælges med mindre du har en speciel aftale med programøren.
mvh fox

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-10-04 23:16

Salg af freeware? Har du søm i hovedet? Hvis du begynder at sælge freeware andre har lavet kan du rolig regne med du får en hær af sagførere i rø.., øh hoved! Ideen med freeware er at det er gratis for folk at downloade og installere, men der er hoved organisationer der holder øje med at disse regler bliver overholdt! Prøv socialkontoret istedet for selv om jeg ikke tror du får større hjælp der buddy!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-10-04 23:18

Freeware er omfattet af ophavsret lige som alle andre produkter i digitale netværk og selv om producenten giver dig lov til at bruge og formidle frit så er der tale om tyveri hvis du beriger dig uden at have aftale med producenten. Software bliver altid utroligt kostbart når nogen har en sag.
Meget freeware er blevet solgt til nogen som selv vil sælge samme eller tilsvarende produkter og de kan ikke gøre noget ved det du har downloadet legalt, men vil du formidle videre så kommer mændene i jakkesæt

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 25-10-04 06:53

Hvad hvis nu jeg sælger den tid det tager at finde det?
Hvis man nu sælger en stor pakke af forskellige programmer etc. for at hjælpe folk med at spare den tid det tager at downloade det?

Jeg vil gerne ha link eller noget, for jeg kan selvfølgelig ikke stole på jer før jeg får et bevis.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 25-10-04 09:16

Det eneste du i den forbindelse må tage dig betalt for er tid som du selv nævner, der er jo ingen der kan forhindre dig at fakturere en kunde for konsulentbistand og så i samme forbindelse have forsynet kunden med gratis software

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-10-04 09:25
Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 25-10-04 13:07

ting27 - du må stadig ikke krænke ophavshaver. Dvs. du SKAL indhente tilladelse til at distribuere programmerne, hvis ikke det er udtrykkeligt angivet at ENHVER må distribuere programmerne.

Tænk på, at mange der udvikler freeware, gerne har nogle bannerreklamer eller lignende på siderne hvor tingene hentes, og de vil jo gerne have nogle besøgende forbi, der måske også fatter interesse for "pay-ware" på siderne.

Tag nu og læs den lov Ting27 - du har jo lige været ude i ballade om opretshav, ikk?

http://www.kum.dk/sw5905.asp
eller
www.retsinfo.dk søg på: "Bekendtgørelse af lov om ophavsret"

Citat
§ 75 e. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at

1) fjerne eller ændre elektroniske oplysninger om rettighedsforvaltning eller

2) foretage eksemplarspredning, import med henblik på eksemplarspredning eller overføring til almenheden af værker og andre frembringelser m.v., hvor de elektroniske oplysninger om rettighedsforvaltning er blevet fjernet eller ændret uden samtykke.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder kun anvendelse, hvis de pågældende handlinger foretages af en person, som ved eller burde vide, at handlingerne foranlediger, muliggør, letter eller skjuler en krænkelse af retten til et værk eller en anden frembringelse m.v., som beskyttes i henhold til denne lov.

Citat
I lov om ophavsret, jf. lovbekendtgørelse nr. 164 af 12. marts 2003, som ændret ved lov nr. 997 af 9. december 2003, foretages følgende ændringer:

1. § 76, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2 . Er en overtrædelse af de i stk. 1, nr. 1 og 2, nævnte bestemmelser begået ved forsætligt og under skærpende omstændigheder at gengive de af bestemmelserne omfattede værker eller frembringelser eller blandt almenheden at sprede eksemplarer heraf, kan straffen stige til fængsel i 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 299 b. Skærpende omstændigheder anses navnlig for at foreligge, hvis overtrædelserne sker erhvervsmæssigt, hvis der fremstilles eller blandt almenheden spredes et betydeligt antal eksemplarer, eller hvis værker og frembringelser gengives på en sådan måde, at almenheden får adgang til dem på et individuelt valgt sted og tidspunkt, jf. § 2, stk. 4, nr. 1, 2. led.«

2. § 82 affattes således:

»§ 82. Overtrædelser, som omfattes af § 76, stk. 2, eller § 77, stk. 2, påtales kun efter den forurettedes begæring, medmindre almene hensyn kræver påtale.«

Citat
§ 77. Når eksemplarer af værker eller frembringelser, der beskyttes efter §§ 65-71, er fremstillet uden for Danmark under sådanne omstændigheder, at en tilsvarende fremstilling i Danmark ville være i strid med loven, straffes med bøde den, som forsætligt eller groft uagtsomt indfører sådanne eksemplarer med henblik på at gøre dem tilgængelige for almenheden.

Stk. 2. Bestemmelsen i § 76, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse på forsætlige overtrædelser af bestemmelsen i stk. 1.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 25-10-04 15:33

Utroligt som folk tror at JEG vil sælge ud af det.
Jeg stillede et spørgsmål, og har nu endelig fået det besvaret. Tak for det Berpox.
og til tedd: FUCK DIG!

Godkendelse af svar
Fra : ting27

Dato : 25-10-04 15:33

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 25-10-04 15:52

Jamen velbekomme

Jeg håber det lykkes for dig, for jeg synes da ideen er god.

Det er jo i princippet det, som mange af computerbladene gør når de vedlæger en CD-ROM med share- og freeware programmer.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-10-04 16:15

Hvad er den nu af ting27. Kan du ikke tåle en kærlig reprimande?

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 25-10-04 16:38

tedd> Jeg ved god hvad du tror. Se dog på din egen besvarelse. Du er 100% sikker på, at det var mig der vil begynde at sælge ud af freeware. Fordi man stiller et sprøgsmål behøver det ikke være om een selv.
Nu handlede det godt nok om mig, men det er jo lige meget. Hvis det ikke er lovligt vil jeg da ikke gøre. Hvis det var lovligt vil jeg klart tænke over det.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-10-04 17:04

Ok undskyld min formulering så