/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Pudsning af skærm
Fra : upyoursmate
Vist : 1565 gange
50 point
Dato : 24-10-04 17:25

Hvad kan man bruge, der ikke skader, til at pudse skærmen på sin bærbare??

Mvh

Kommentar
Fra : arne.jacobsen

Dato : 24-10-04 17:27

Du kan bruge brillerens.
AJ

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-10-04 17:30

Jeg bruger ganske alm. Vinduesrens. Den jeg har nu hedder Miele Rudevask m/ Salmiak. I firmaet har vi tidligere brugt de møgdyre specialprodukter der fåes på markedet, men er gået over til alm. Vinduesrens der kan købes billigt i alle forretninger som Netto, Aldi, Fakta, Quikly o.s.v. Det er mindst ligeså godt, koster en fjerdedel og skader på ingen måde hverken skærmen eller resten af Computeren. M.v.h. Arne.

Accepteret svar
Fra : svampearne

Modtaget 60 point
Dato : 24-10-04 18:35

Hva med at bruge en svamp

Kærlig Hilsen SA

www.svampearne.webbyen.dk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-10-04 18:45

Det eneste du må bruge på sådan en skærm er en hårdt opvredet klud med sulfovand (opvaskemiddel)
Alt andet vil med tiden ødelægge skærmen

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-10-04 18:54

dova

Jeg er ked af igen at måtte korrigere dig. Hvorfor tror du at IT-firmaer som vores bruger de midler jeg har beskrevet, hvis de var farlige? Vi har masser af maskiner der af og til trænger til rengøring. Og når jeg anbefaler vinduesvask/rens, er den altså god nok.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-10-04 19:02

Ja, det er godt nok til almindelige skærme, men de bløde skærme på bærbare kn altså ikke tåle det.
Men du kan jo prøve at søge på nettet: Rengøring af fladskærm, det er skam ikke noget jeg siger bare lige ud i luften.
dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-10-04 19:24

Min egen er en IBM-Thinkpad og 2 af kollegerne har samme maskine, og vi bruger aldrig andet. Min gl. maskine var også en bærbar, samme opskrift. Men nu er det jo så op til spørgeren. Ha' det bra.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-10-04 19:31

Jeg har også en IBM Thinkpad, og fik lige nøjagtig at vide da jeg købte den, at der ikke måtte bruges noget andet på skærmen.

dova

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 24-10-04 19:33

Hm.......Lidt mere brænde.

Jeg har stået med "ødelagte" skærme, p.g.a forkert rengøring. Vinduspuds, sprit..........you name it.
D.v.s ødelagte bærbare computere. Det koster faktisk en ny computer, da det er alt for dyrt at "skifte skærmen".
En hårdt opvreden klud i lidt lunken vand, er alt hvad jeg vil gå med til. Det andet er sku for risikabelt at eksperimentere med. Jeg har set dem efter et par år. Totalt ødelagte.
Hilsen tukols

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-10-04 21:21

Jeg kan kun tilslutte mig Tukols indlæg og Dova har ret i at en smule opvaskemiddel er det skrappeste der kan anvendes, og jeg bruger selv lunkent vand på hårdt opvredet blød klud og det er fuldt ud tilstrækkeligt.

Kære Arne, stå på hovedet eller hop på tungen for hvis nogen bruger de midler du beskriver så har de meget at lære.

Kommentar
Fra : svampearne

Dato : 24-10-04 21:34

Dova du ved da at arne.jakobsen ALTID har RET.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-10-04 21:37

Arne, det du beskriver er glimrende til CRT skærme, men aldeles uegnet til LCD og TFT skærme.
Visse typer brillerens vil kunne anvendes fordi det er beregnet til plastglas/coatning, men rent generelt, absolut nej.

Kommentar
Fra : svampearne

Dato : 24-10-04 21:38

En SVAMP i hånden er bedre en ti svampe i kurven.

Kærlig Hilsen SA

Kommentar
Fra : arne.jacobsen

Dato : 24-10-04 21:40

Hvem arne snakker du med bjarne.d ?? ,-)

AJ/
the one and only

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 24-10-04 22:12

Egnet til CRT-skærme? Beklager BjarneD, men der har jeg set endnu flere ødelagte skærme p.g.a det samme. Flere har en coatning som bliver delvis fjernet hvis man bruger de skrappe midler.
De fleste producenter har en anbefaling herom, da der er forskel på coatningen. Jeg kan kun anbefale at følge den eller: Igen en hårdt opvredet klud efterfulgt af en omgang med et rent viskestykke. (eller anden tør blød klud) DET ER GRATIS! , og jeg har til dato ikke oplevet en skærm som ikke bliver strålende ren på denne måde.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-10-04 22:30

Nå, da.
Jeg vil huske at fortælle min brillemand at brillerens tager coatningen (det var jo det jeg beskrev og jeg beklager at det åbenbart var ulædeligt).
Vinduesrens med salmiak (ammoniak) ødelægger kabinettet.

Tukols husk at dukke dig så du ikke stødet hovedet på stjernerne for det er vist der du er henne

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 24-10-04 23:31

Vel, nu var det altså vindusrens jeg hentydede til (salmiak) Beklager jeg ikke fik det uddybet.
Brillerens er nok et af de produkter som kan bruges her. Som du beskriver, er beregnet til plastglas/coatning.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-10-04 23:35

Jeg vidste jo godt at vi forstod hinanden med lidt forklaring Tukols og bortset fra det så vil jeg med største fornøjelse anbefale upyoursmate, at anvende acetone da det vil være helt i stil med de svar han lægger ind hist og her

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 25-10-04 00:06

Hm.....pussigt du nævner det. Efter at have læst nogle af svarene her, var jeg lige ved at foreslå noget i stil med korn40..altså til en start. :)

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 25-10-04 00:06

Tak for svaret svampearne.

Kommentar
Fra : johnthomsen

Dato : 26-10-04 16:28

hvad med at bruge lunkent vand med en sjat eddike i