/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
stress og børn
Fra : uro
Vist : 587 gange
100 point
Dato : 24-10-04 15:59

Jeg arbejder på en SFO 1 (5-10 årige) og vi er 2 pædagoger som skal stå for en pædagogisk formiddag, vi har valgt emnet børn og stress, muligvis er der nogle på kandu der sidder inde med en viden eller holdning til emnet børn og stress, og jeg har selv været inde på google........... frk.uro

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 24-10-04 18:28

Hvis du klikke til højre for Google-kassen dér hvor der står "Avanceret søgning" og derefter skriver sætningen "børn og stress" det sted hvor der står "søg på den eksakte sætning", så kommer der helt utroligt meget frem. Både artikler og bøger og meget andet godt. Der er sikkert noget, I kan blive inspireret af.

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 24-10-04 22:20

Jeg læser selv til pædagog og sidder her med en bog som hedder :' Anvendelse af nyere psykologi' - skrevet af Peter Clausen og i kapitel 8 - som omhandler den positive og negative stress. Den kan du købe i den pædagogiske bogklub på Blågårds Plads i København - ellers søg på nettet. Det er svært at komme med en viden til det, for det omfatter meget mere end at skrive et par stik ord. prøv også at søg efter Jens kampmann - han har skrevet mange bøger...

Mvh
Gisele

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 25-10-04 09:23

Ja netop, - det er svært at komme med noget konkret, for der er faktisk så meget. Der er også en bog af Ylva Ellneby, der hedder: Om børn og stress.

Kommentar
Fra : dunderfjert

Dato : 25-10-04 18:27

Hej
Som far til 2 SFO børn vil jeg gerne hilse lidt fokus på børne stress velkommen.

Prøv nu bare for en gang skyld også at tage SFO's påvirkning med ind i billedet, jeg har indtryk af at ihvertfald "vores" SFO, mener at børne stress er noget forældrer og skolen udsætter børnene for -og SFO befrier dem for.

Min den store (9 år) er komplet rundt på gulvet når han bliver hentet, har svært ved at genfinde roen efter det totale kaos af råb, skrig og lovløshed der står på i SFO.
Der er stor forskel på at hente ham direkte efter skole og efter fritteren.
Han er ved at lære det nu men har altid haft svært ved at "komme hjem" ..falde ned, efter at have været i hvad der ligner en undtagelses tilstand i forhold til hans normale rammer.

Kommentar
Fra : uro

Dato : 31-10-04 19:33

Kære deltager,
Jeg er glad for jeres kommentare, men jeg kender godt bogen af Ylva Elleneby og jeg har som sagt været på google og printet nogle spændende ting ud. Til dunderfjert vil jeg sige at ideen om at diskutere børn og stress kommer netop af, at der har været sygemelding på mit arbejde pga stress hos pædagogerne. Det glæder mig også at der er kommet mere fokus på SFO-erne, fordi vore virkelighed er at der en voksen til mere end 20 børn og nogle af børnene har en dårlig social baggrund og de kræver en særlig indsats. Det må de "normale" børn betale prisen for, desværre......... også selvom at det er dem jeg er ansat til at give omsorg. Jeg kan godt forstå at du som forældre er utilfreds, men det kræver flere penge til SFO-en og flere personale, så det syndes jeg du skulle påpege til skolens leder. Vi som personale har svært ved at blive hørt uden forældres opbakning.
Jeg håber stadig på fler eks. eller kommentare så I må vente med at få points. frk.uro

Kommentar
Fra : Bobbi4

Dato : 31-10-04 19:45

Hej
Jeg har arbejdet 16 år i en SFO. Jeg vi ikke udelukke at nogen børn kan blive stressede af at gå i en meget stor, uorganiseret SFO. Men min oplevelse har været at langt de fleste nyder, hvis der er ro og plads til at lege med vennerne og muligheder for motoriske og kreative udfoldelser
Min erfaring siger at det, der oftest gør børnene stressede, er hvis de har alt for mange tilbud og flakker fra aktivitet til aktivitet. Det er derfor vigtig at børnene får tid og ro til at fordybe sig og meget vigtig at især forældre hjælper børnene med at sortere i de mange fritidstilbud. Forældrene skal passe på ikke at forveksler egne ambitioner med børnenes behov. Det er jo ikke sikkert at lille Viggo ka' li at spille fodbold selv om far har været divisionsspiller. Det vigtigste er at møde barnet der hvor det er, se det og høre på det. Så får man forhåbentlig øje på hvis det er ved at blive stresset.

Kommentar
Fra : uro

Dato : 31-10-04 20:45

Hallo, jeg er enig i at det også er forældrens ansvar i at børnene bliver stresset, de befinder sig i mindst 3 arenaer; hjemme, skolen og SFO-en. Så er der derodover fritidsaktiviter. Men mange tak for dit input, hvilket jeg vil notere mig.
fkr.uro

Kommentar
Fra : dunderfjert

Dato : 01-11-04 00:24

Hej igen
Jeg hilser også udmeldingen om den øgede fokus på SFO fra regerings hold velkommen.

Jo, Bobbi4 der er noget om at jo flere tilbud, jo mere stressede bliver ungerne. I vores tilfælde er det nu ikke fritids aktiviteter der belaster, for sønnike har ikke noget der interesserer.
I "vores" SFO er der mange tilbud som legetøj, spil, kravle/klatre ting det er fint nok, men det er ligesom at han har (havde) svært ved at tackle alle de muligheder.

Jeg har lidt indtryk af at SFO folkene har lidt svært ved at sætte grænser for ungerne, alt er frit de kan hyle, skrige, spille musik særdeles højt.
Der er ofte en stemning af total anarki, som kan være lidt svært for en 7årig at komme fra.

Forældrene .. jo, der er sikkert mange der stresser purken med deres egne ambitioner. Men i pædagoger er alt for konfliktsky overfor forældrene. Det er jer der har "baggrunden" og kan se at noget er galt .. meld det ud .. og meld fra om nødvendigt, også selv om det er Mustafa og forældrene måske kalder jer racister.
Selv glemmer jeg aldrig en lidt ældre pædagog i børnehaven der engang sagde til mig: "Det hedder ikke: Vil du med hjem ... Det hedder: Du skal hjem."
Det er jo rigtigt, jeg havde bare aldrig tænkt på det før.

Og.. så lige den der med nedskæringerne .. jeg oplever at absolut ALT bortforklares med de frygtelige nedskæringer, møderne er en sand jammer uden nytænkning.
En dag sidste vinter da jeg hentede dem var den lille forsvundet i fritteren, ingen vidste hvor han var.
Jeg kender ham jo så udenfor måtte være stedet, efter en del søgen og udspørgen af de andre børn fandt jeg ham og 3 andre i en skov tværs over en mark næsten 1 km væk, der havde de en hule de hyggede sig med.

Da jeg spurgte pædagogerne, hvorfor der slet ikke var voksne udenfor .. Fik jeg den forslidte med .. "åhh ja de frygtelige nedskæringer tsk tsk vi har simpelthen ikke personale".
Da vi gik ud i bilen slog det mig om ikke vejret havde lidt med sagen at gøre .. det regnede.

Jeg arbejder også .. It og elektronik .. det står bøjet i neon klarer jeg ikke mosten, så er der en anden der kan fx. i Polen til en 1/3løn. Æd den.

Kommentar
Fra : uro

Dato : 01-11-04 21:18

Ved du hvad? På vores SFO har vi noget der hedder usynelige grænser, fordi børnene er så store nu hvor de begynder i børnehaveklasse at det ikke længere er nødvendigt5 med et stort hegn, man skal kunne lave aftaler od snakke sammen, så hvis vores dejlige børn går ud for de aftalte usynelige grænser gør de noget som er forkert og forbudt. Men ja man kan lave aftaler med de voksne alt efter hvor stor barnet er så der der flere eller færre muligheder. Men det er måske netop derfor at børn søger rolige omgivelser fordi indeklimaet er støjende............... og dermed stressende............ frk.uro

Kommentar
Fra : uro

Dato : 01-11-04 21:21

Hvo jeg blev så engageret at der kom nogle slå fejl.......................... uro

Accepteret svar
Fra : dkwM327

Modtaget 100 point
Dato : 09-11-04 01:48

Hej alle.

Hermed en lille kommentar:

Stress og børn er et godt emne at få gjort noget ved, da det med tiden kan medvirke til mange "skavanker".

Stress er f. eks. både godt og dårligt, men desværre er det ofte den "dårlige" stress, som for lov til
at "ulme i skraldespanden" i mange år, og en af følgerne er så, at så få forældre har fået
den specielle uddannelsen, som kræves for at blive en god forældre for sine børn, en god samfundsborger
samt en god partner i et parforhold.

Heldigvis, findes der dog også tilfælde som fungere godt ! ! !

mvh
Steen

Godkendelse af svar
Fra : uro

Dato : 15-11-04 10:28

Tak for svaret dkwM327.
Du får mine point, jeg havde håbet på en større diskussion, men nu blev det dig og det kan være at jeg stille et spørgsmål igen med ligende tema.... frk. uro

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 25-11-04 13:07

Hej igen frk. uro.

Mange tak for dine point.

Du er meget velkommen til at stille alle de spørgsmål du ønsker, men da der – periodisk - kan gå meget lang tid, mellem jeg er inde på ”kandu”, ja - til tide kan der gå op til en måned eller mere,
så derfor er du meget velkommen til at skrive direkte til mig på: steen.hansen@dk2net.dk

Med venlig hilsen
Steen