/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Hvilken fugel??
Fra : nicolehh
Vist : 664 gange
100 point
Dato : 24-10-04 14:05

I dag fløj en lille fugel mod vinduet, men hvad var det for en fugel??

Den var meget lille (gråspurveunge) grå/grøn med meget tydelig gul-orange blis over hovedet.
Den havde et meget lille spidst næb og meget kort hale.

Men hvilken fugel er det, evt. link...

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 24-10-04 14:51

Jeg tror du har haft besøg af en rødtoppet fuglekonge...

http://www.dof-storstroem.dk/images/roedt_fuglekonge1.jpg

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 24-10-04 14:55

Se evt. også på http://www.netfugl.dk
Der er mange billeder af både alm. og sjældne fugle i DK

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-10-04 14:56
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-10-04 14:58

Ok, meget lille, så er mit forslag ikke meget værd .
Linket kan du bruge.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-10-04 17:14

Danmarks (og Europas) mindste fugl, en fuglekonge, og det er sikkert ikke den rødtoppede, for den er meget sjælden og kendes på en bred hvid stribe på hver side af hovedet lige over øjnene.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 100 point
Dato : 24-10-04 18:22

Det er en Fuglekonge-art. Om det er Fuglekonge (Regulus regulus) eller Rødtoppet Fuglekonge (Regulus ignicapillus) afhænger af farven på blis'en. Er den gul, er det regulus er den orange er det ignicapillus. Hvor i landet bor du? Er det i Sønderjylland, kan det være begge arter. Den Rødtoppede er en sydlig art og ses oftest i Sønderjylland. Regulus er udbredt i hele landet. Begge arter har den af dova omtalte brede hvide stribe hen over og under øjet. Den Rødtoppede har dog en mørkere næsten sort stribe igennem øjet. Det er altså vigtigst at se på Blis'ens farve: Gul = Alm. Fuglekonge, Orange = Rødtoppet Fuglekonge.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 24-10-04 18:41

Jo tak for budene, det ligner mest Carstens bud...

Jeg bor i Sønderjylland, har du link, så jeg kan se??
(arne)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-10-04 18:43

Brug Carstens link nicolehh, jeg kender ikke et bedre.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-10-04 18:49

Har lige set Carstens link, og det er et godt billede af Rødtoppet Fuglekonge, dog kun set fra oven. Det gør det vandskeligt at se det med Øjenstriberne. Men hvis du søger på billeder i Google, og benytter det Latinske navn jeg har givet dig, vil du få masser af gode billeder af arten. Husk at når du skal finde gode billeder af dyr, fugle, svampe, insekter m.v., er det ALTID det Latinske artsnavn du skal søge efter. Søger du på Rødtoppet Fuglekonge, vil du måske finde nogle billeder, men søger du på Regulus ignicapillus, vil få få 1000-vis. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 24-10-04 18:52

Jeg har kun set den fra over, og lidt da den lige var faldet til jorden...
Den er hvid på brystet/maven, men ellers ligner den meget godt den fra Carstens link.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-10-04 18:53

Nu har jeg kigget efter i 2 fuglebøger, og begge steder står der, at den rødtoppede især kendes på den hvide stribe over øjnene.
Der er det at sige til det, at hos regulus er toppen ganske rigtigt gul, men hos hanner er den som regel gul/orange.
Og på billederne i bogen har den alm. fuglekonge ikke hvide striber på nogen af de fotos der er.

mvh dova

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 24-10-04 18:53

Den er mere gul i toppen, end den på billedet...

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 24-10-04 18:54

kan ikke huske om den havde de hvide striber... ???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-10-04 18:55

Den fra Carstens link er en rødtoppet fuglekonge, hvilket også fremgår af selve linket.
mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-10-04 19:02

nicolehh - du skriver

Citat
Jeg har kun set den fra over, og lidt da den lige var faldet til jorden...
Den er hvid på brystet/maven, men ellers ligner den meget godt den fra Carstens link.

Hvordan kan du sige noget om dens bryst/mave, hvis du kun har set den fra oven?

dova

Begge arter har de hvide striber, såvel over som under øjet, som tidligere beskrevet er den eneste forskel her Øjenstribens farve, der på Fuglekongen er grålig og på Rødtoppet Fuglekonge er sort.

Men gør som jeg beskriver: Gå ind i Google's billedsøgning og søg på de to Latinske artsnavne jeg har givet jer, så vil I få masser af billeder af de to arter. 8_)

Godkendelse af svar
Fra : nicolehh

Dato : 24-10-04 19:04

Tak for svaret arne.jakobsen.

Det er nemlig en alm. fuglekongen...

Ihhh, hvor er de da søde, og utrolig sejlivet.

Den bragede lige ind i vinduet, jeg var klar til at finde en til at hjælpe den af med lidelserne, for den lå bare og spjættede lidt med benene, da den lå på ryggen, men efter et par minutter havde den fået sig vendt, og efter ca. 10 min. var den kommet så meget til sig selv at den hoppede ind under en busk så den kunne komme sig helt inden den ellers fløj videre.

Farvel lille ven!

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 24-10-04 19:05

Jeg kunne se den på maven, fordi den lå på ryggen et par min. inden den fik sig vendt... *ss*

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-10-04 19:06

Det vil altså sige AJ, at de ornitologer der har gjort et stort arbejde for at skaffe vellignende billeder af Danmarks fuglearter, skulle have retoucheret så tydelige kendetegn som hvide striber væk??
dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-10-04 19:07

dova

Hvad hedder dine bøger? Jeg bruger Fugle í Europa af Lars Johnsson. Af Danske ornitologer kaldet Bibelen.

I denne ses de to fugle side om side, og der ses striberne tydelig på begge fugle, inkl. forskellen på øjenstriben.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-10-04 19:16

dova

Hvis dine bøger kun har billeder, kan jeg kun anbefale dig at købe Lars Jonsson's Fugle i Europa. Den har nemlig tegninger. Disse er altid bedre end billeder, idet de er i stand til at vise den "typiske" fugl. Billeder af fugle vil altid vise en fugl i et eller andet udviklingstrin, men sjældent ALLE fuglens karakteristika. De fleste foto-fuglebøger viser kun udvoksede hanner idet de er de flotteste, og udgiverne gerne vil sælge flotte, farverige bøger. Det gør dem imidlertid ikke altid lige velegnede til Fugle-studier. Venlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-10-04 19:17

AJ
Danmarks dyr og planter
Havens fugle
Fugle i farver (tegninger)
Politikens store naturbog (tegninger)
Og i alle er de hvide striber nævnt som mulighed for at skelne de to arter, og der er ikke striber på regulus på hverken fotos eller tegninger.
Og så sent som i aftes sad jeg og kiggede på to udstoppede eksemplarer hos min søster, og kun den ene havde hvide striber.

dova

Kommentar
Fra : dova