/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
gennemsnit beregning excel
Fra : jcd
Vist : 625 gange
100 point
Dato : 24-10-04 13:57

Hej
Jeg ønsker at kunne udregne et snit over nogle målinger jeg har foretaget.

I celle A2 har jeg navnet på "målested 1"
I celle A3 har jeg navnet på "målested 2"
I celle A1 har jeg skrevet en overskrift der hedder målested.

I celle B1 er overskriften Januar måned, i celle C1 Februar måned, D1 marts o.s.v.
I celle B2 skriver jeg målingen der er foretaget i januar måned ved målested 1
I celle B3 skriver jeg målingen der er foretaget i januar måned ved målested 2
I celle C2 skriver jeg målingen der er foretaget i Februar måned ved målested 1
I celle C3 skriver jeg målingen der er foretaget i Februar måned ved målested 2
Osv.

Nu er der indtastet målinger fra januar til juni.
Jeg har udregnet det samlet snit ved at lægge alle målinger sammen i en celle og derefter dividerer med antallet af målinger ved at bruge en tæl funktion

Jeg vil nu gerne i en celle have vist snittet for 3 måneder tilbage d.v.s april maj og juni
Og næstegang der indtastes målinger skal snittet stadig være 3 måneder tilbage men det er så maj juni og juli.

Håber der er nogle der kan hjælpe med dette
På forhånd tak.
JCD

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 100 point
Dato : 24-10-04 18:44

Jeg har lagt en løsning på min hjemmeside: http://www.studpolyt.dk/excel.xls

Der er en "mellemregning" ved hver måned. Det er ofte en god måde at lave beregninger på i Excel.

Simon

Godkendelse af svar
Fra : jcd

Dato : 26-10-04 12:07

Tak for svaret sion.

Det var lige således jeg ville have det

MVH
JCD