/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Nyskudt fasan
Fra : jabco9240
Vist : 18161 gange
50 point
Dato : 23-10-04 18:03

Vi har netop fået foræret to nyskudte fasaner, men hvordan behandler man sådan et par høns. Skal de hænges til modning? Skal de skoldes når man har plukket dem? Og/eller er der andet vigtigt man skal være opmærksom på?

Hilsen ikke-jægeren

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-10-04 18:12

Når du af og til ser Fasaner i ophæng, er det mest af praktiske grunde. Man har ikke haft tid til at lave dem til med det samme. Det kan også skyldes at man gerne har villet "prale" lidt. Der er ingen grund til at behandle fasaner anderledes end alt andet frejkræ.
Skal de skoldes når man har plukket dem? Nej men det vil være en rigtig god ide at skolde dem FØR du plukker dem. Det gør plukningen 98% nemmere. Fjerene FLYVER af. (Undskyld vitsen). Du KAN også helt slippe for plukningen ved at flå dem. Altså skære igennem skindet. Og selve skindet bliver alligevel ikke specielt hverken stort eller lækkert.

Hilsen Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-10-04 19:01

Ja. Der er andet du skal være opmærksom på. Når du skærer fuglene op, må du helst ikke punktere deres indvolde, så vær lidt forsigtig med kniven. Mave/Tarm-indhold spredt ud i fuglen kan gøre den uspiselig. Så sæt kniven ind ved siden af kloakken, ikke I den.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 60 point
Dato : 23-10-04 19:12

Ja--fasaner skal hænge til modning (3-4 dage på denne årstid) og må ALDRIG flås.
Du kan godt skolde dem, men de er meget nemme at plukke.
Kødet er lyst og meget magert, derfor er det vigtigt at kødet ikke bliver tørt under stegningen, så barder med tynde skiver spæk. Gnid ud- og indvendig med salt og peber, når de er brunet i en stegegryde i rigeligt smør, skrues ned for varmen, tilsættes fløde og småsteges videre. Unge fugle skal have ca. 3 kvarter, ældre lidt længere, men pas på for ved længere stegetid kan de nemt blive tørre. Sovsen laves ved at tilsætte mere fløde og smage til, eller lav en opbagning af stegeskyen, bouillon, fløde og lidt rønnebærgele.
Det er altså bare guf.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-10-04 19:14

Min foretrukne måde er farseret fasan, men opskriften er ret kompliseret, så den må du finde i en kogebog.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : jabco9240

Dato : 23-10-04 19:17

Vi har valgt at hænge fasanerne til modning i et døgns tid - om ikke for andet, end at vi har dårligt med tid i aften til at klare sagerne. Men SKAL indvoldene tages ud før de hænges op? Eller kan det sagtens klares når man skal til at plukke dem?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-10-04 19:36

Lad dem bare hænge, de skal ikke tages ud før de skal plukkes

Godkendelse af svar
Fra : jabco9240

Dato : 23-10-04 20:10

Tak for svaret dabj.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-10-04 20:43

Selv tak

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 24-10-04 07:33

Fasaner udkroger man. Dvs, at de tages ud. En metalkrog føres gennem endetarmen og indvoldene trækkes ud. Fasaner behøver ikke modnes. Jeg dypper dem gerne i kogende vand før plukning.

mvh
Jægeren.

Kommentar
Fra : Holst-Hansen

Dato : 02-09-07 16:34

...følger gerne med og prøver at lære lidt!!

Kommentar
Fra : BJARNEHJ

Dato : 22-10-08 08:42

Jeg er af den opfattelse at ikke alle ved hvor nemt det er at flå en fasan.
Lig fasanen på ryggen sæt føderen på vingeren, træk rolig i bække ben og du stå med brystkødet i hånden. det er utrolig nemt og tager kun få sekunder.
bjarnehj